Har precis byggt en altan åt en kompis på 143kvm. Tanken var att handla från Bauhaus men när vi hade lastat 1/3 av en helt ny bal på släpet så upptäckte vi att man på sågverket haft fel höjd på fasmaskinen, ena sidan var skarp (ej fasad) och andra sida var fasad för mycket.
Började lasta av för att kolla fler balar och tyvärr hade de samma fel, även de som låg på "hyllan". Trots att vi uppmärksammade personalen så stoppade de inte Svenssons som stod och lastade hej vilt. Inge kul att komma hem och dragit fast trallen och man märker att den är felaktigt.

Vart trall från Krauta istället och den kom från en såg i Skutskär.

• Gilla
Idus
  • Laddar…
Kag var och kollade bauhaus och byggmax idag. Bauhaus såg vetydligt bättre ut. Lite sprickor och så i ändarna men det kanske är
normalt?

Denna batchen var från 5:e juni så ganska färsk. De hade inte så mycket 4.8m hemma så det får jag beställa och då blir det lagom med 2 hela pallar så då får jag förhoppningsvis två helt nya pallar.

Bilder från Bauhaus:
Trave med impregnerade träreglar staplade på pall i byggvaruhus med etikett som visar datum och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Stapel av tjocka träplankor med synliga årsringar och mindre sprickor i ändarna.
    Skapa konto
  • Stapel av träbjälkar med synliga årsringar och mindre sprickor i ändarna, märkta med blå text.
    Skapa konto
  • En stapel med nyligen sågade träbjälkar med några sprickor och ändskador på Bauhaus, daterade 5:e juni.
    Skapa konto
Bilder från byggmax

Trav av träreglar staplade vid ett byggvaruhus med skugga av fotografen.
Skapa konto
Stapel med märkta träbrädor hos Byggmax, prislapp och märkningsdetaljer synliga.
Skapa konto
Stapel av impregnerade virkesbrädor med etikett från Derome Timber vid Byggmax.
Skapa konto

Beställde hem ett paket 28x120 och har upptäckt mycket dåligt ändå har jag inte kollat igenom hela...bifogar några bilder tycker man borde kunna reklamera såna? Träplanka 28x120 med skador och sprickor på ytan, gräs i bakgrunden.
Skapa konto
Träplanka med omfattande skador och röta längs ena sidan, potentiellt ett reklamationsärende.
Skapa konto
Trave av träplankor med defekter synliga på ändarna, utomhus med gräsmark och gula blommor i oskärpa i förgrunden.
Skapa konto

Ser dom ut så när man plockar själv så lägger man dem åt sidan...

Mvh Anders

Vart beställde du dessa?

Detta beställde jag från bygghemma och de levererar via xlbygg... ingen vidare kvalitet

Mvh Anders

Det verkar som att kvalitet kan vara väldigt olika oavsett vartifrån man beställer. Rena lotteriet :)

Jag plocka in lite offerter och det verkar som att priset på skruv är det som avgör :) Är inte helt hundra på vad jag ska ha för skruv men XLBygg tyckte A4 (jag bor 3km från havet söder om Glöteborg). Ska man köra A4 ser det ut som följande

Bauhaus:
Trall: 840m x 17,95 = 15.078:-
Skruv: 4000st x 2,13st (Essve) = 8520:-
Totalt: 23.598:-

XLBygg Butik 1
Trall: 840m x 23 = 19.320:-
Skruv: 4000st x 0,84:- = 3360:-
Totalt: 22.680:-

XLBygg Butik 2
Trall: 840m x 23,125 = 19.425:-
Skruv (A2): 4000st x 1,46:- = 5840:-
Totalt: 25.265:-

Bygghemma
Trall: 840m x 23 = 19.320:-
Skruv (C4): 4000st x 0,73:- = 2920:-
Totalt: 22.240:-

Så totalt sett så skiljer sig priserna väldigt lite. XLBygg Butik 1 med Rostfria A4 skruv verkar plötsligt bäst. Dock är det ospecat vilken typ av skruv det är men jag antar att det är skruv av bra kvalitet. Ska fråga om han kan speca. Jag vet att XLBygg har en finare kvalitet på trall också. Ska se om jag kan få pris även på den.

Jag håller på att lägga 60 kvm trall 28x120. Har ingen koll på de olika kvalitetsklasser som finns men jag var på Byggmax och där var det utplockat och det dem hade inne var av katastrofkvalite. Hornbach som är en favorit pga trevlig och kunnig personal hade 28x120 till samma pris och den trallen var ny och helt ok och rak. Såklart behöver man stå och plocka lite för att undvika de riktigt dåliga exemplaren om man är kräsen.

Ska du ha bra trall kan du inte gå på priset och absolut inte få det hemlevererat (plockat), leta reda på ett hyvleri eller en såg som har ett bra rykte, sedan får du plocka ihop det själv och lägga bort dom brädor du inte vill ha.
Skruvar..
3km från havet, behöver du verkligen A4?
Varför köpa brädor och skruv på samma ställe?

Lycka till

Jag tror att priset på skruven blev billigt pga att man köpte trall. Gissar att priset blir annat om jag bara ska ha skruv :)

Angående A4 så vet jag inte om det är overkill?

Jag kan informera om att det skiljer sig väldigt mycket inom samma kedja beroende på var i landet man befinner sig.

Byggmax i Borlänge t.ex. har trall från Valbo trä (utanför Gävle gissar jag att sågen ligger). Ser att det är ett helt annat sågverk i Västra Götaland.

Mina offerter jag fick på c.a. 250lpm trall, 28x120 4500mm:
Bygma: 3589kr
XL: 3661kr
Hedin: 3182kr
Byggmax: 2500kr

Kvalitén vet jag inte, det finns inte lika stort lager på Hedins med lika många längder, men jag tycker nog brädorna över lag är bättre kvalitét.
Dock är det inte öppet på helger och för mig är det närmre till Byggmax. Något som jag däremot tycker talar emot byggmax/Bauhaus är stressen och trängseln.

Jag måste säga också att säljarna på Bygma, XL och Hedins är fantastiskt trevliga i Borlänge och ganska öppna med att dom inte matchar Byggmax utan satsar på kvalitét och service.

Skruv går att köpa billigt på Biltema, väldigt mycket billigare än "premiummärken", där ligger XL billigast eftersom dom använder Västsvensk byggskruv istället för Essve.

Eftersom jag gärna "nördar" in mig med excelark tog jag fram en procentsats för hur mycket billigare Byggmax är i snitt, (jag har begärde offerter på en hel del, bl.a. material för garagebygge, altan & staket).
Byggmax ligger mellan 20-30% billigare på allt virke (i Borlänge), då har jag ändå fått ganska bra priser tycker jag.
Biltema ligger c.a. 75% billigare på skruv (men utbudet är såklart av sämre kvalitét och det är ett begränsat sortiment).

Redigerat:
Vad gäller kvaliteten så kan jag nog konstatera att det inte skiljer så mycket mer än på priset.
Är diffen på billigast-dyrast "bara" 4200 så hade jag klart valt den som tar tillbaka defekta brädor utan tjafs.
Personligen så kör jag helst till handlaren själv och "handplockar" de som duger åt mig.
Jäkligt kräsen av mig så det tar nästan längre tid än det tar att skruva ihop altanen eller vad som nu ska byggas.:crysmile:

Grannen beställde hemkört från Byggmax och dom plockar bara antalet utan att syna och vid besök jag gjort på XL-bygg så såg inte deras stuvar mycket bättre ut.
Vad jag förstått så kommer virket ofta från samma sågverk, oavsett vem som säljer det och tror knappast att någon står och sorterar ut "A- & B-klass" på brädorna/reglarna.

Fick svar från XLBygg att de körde med skruv från FAST. Bra kvalitet? Bauhaus har också billiga skruv från MFT men jag vill hellre gå på kvalitet än billigt. (I alla fall inom rimliga gränser)

Men 4000:- för billiga A4 skruv eller 8500:- för A2 skruv från Essve. Rätt stor skillnad i pris. Är det värt det?

DeEss DeEss skrev:
Vad jag förstått så kommer virket ofta från samma sågverk, oavsett vem som säljer det och tror knappast att någon står och sorterar ut "A- & B-klass" på brädorna/reglarna.
Många leverantörer har två klassningar.
Virket sorteras under resans gång i olika led.

Jag tycker inte det är värt att köpa svindyr trallskruv, jag kör Biltemas C4 klassade och det fungerar hur bra som helst. Det är dessutom enkelt att komma åt och byta om det nu inte fungerar. 1000st för 350kr

Garagebygget vill jag inte riskera någonting kring, t.ex. hållfasthet, då tar jag kvalitét. Inga belägg eller bevis utan går på magkänsla och att Biltema helt enkelt är för billiga för att hålla hög kvalitét :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.