22 756 läst ·
85 svar
23k läst
85 svar
kund som vägrar betala
Minns inte hur lång tid det tog sist (längesedan nu), och säkerligen är det beroende på lokala tingets belastning o.s.v. Var det 1-2 månader ? Andra har säker bättre svar än jag på det....magnu skrev:
Att ta en tvist om 40000:- till tingsrätten kan bli kostsamt för den som förlorar eftersom det inte är ett småmål, och den som förlorar kan få betala den andres advokatkostnader. Troligen anser kunden att han har rätt, att dra något till tinget på pin kiv är bara korkat. Smartast är väl att lägga några timmar på ett möte med kunden och försöka reda ut vad han faktiskt är missnöjd med. Det kan ju vara att han har rätt på några punkter.
Det tog 2 år, en vecka före huvudförhandlingen så fick jag pengarna, knappast en god affär för kunden 18000:- i potten blev 34000:- (minus C:a 5000 i arvodet) på banken.magnu skrev:
En boutredning tog 4!!!!!! år då gällde det 8500:-
Det beror på om du har att göra med en seriös person eller en rättshaverist (som i vårat fall).
SMS-lån 23700% effektiv.
Ja 9,5 är i det fallet lågt
Ja 9,5 är i det fallet lågt
40 000:- x 9,5%= 3 800:- Dessa kronor skall täcka "eget arbete" påminelse brev ev. påminelse med mottagningsbevis, sedan att förbereda dig för en förberedande förhandling i TR så även om du då vinner målet får du ingen ersättning för eget arbete inte ens för alla papperskopior som krävs av TR utgår ärsättning. Det är därför (min misstanke) som det finns människor som testar om dom kan få ett gratis jobb, efter som dom inte riskerar spec. mycket, liksom småtjuvar där risken att bli upptäckt och lagförd är försvinnande liten.DIY_freak skrev:
Var har du fått det ifrån? Du är fri att anlita någon att hantera arbetet och såvitt jag vet så är du fri att begära ersättning för dessa kostnader (så länge det inte handlar om småmål). Sedan är det upp till domstolen att bestämma hur det blir med ersättningen.LGG-01 skrev:40 000:- x 9,5%= 3 800:- Dessa kronor skall täcka "eget arbete" påminelse brev ev. påminelse med mottagningsbevis, sedan att förbereda dig för en förberedande förhandling i TR så även om du då vinner målet får du ingen ersättning för eget arbete inte ens för alla papperskopior som krävs av TR utgår ärsättning.
Räntan skall inte alls täcka något eget arbete eller påminnelser. Den skall täcka den kapitalförlust du gjort för att du varit utan betalningen under den avsedda tiden.
Har drivit de flesta "småmålen" själv och aldrig fått ersättning för vare sig eget arbete eller papperskopior.DIY_freak skrev:Var har du fått det ifrån? Du är fri att anlita någon att hantera arbetet och såvitt jag vet så är du fri att begära ersättning för dessa kostnader (så länge det inte handlar om småmål). Sedan är det upp till domstolen att bestämma hur det blir med ersättningen.
Räntan skall inte alls täcka något eget arbete eller påminnelser. Den skall täcka den kapitalförlust du gjort för att du varit utan betalningen under den avsedda tiden.
"Ej småmål" i de bästa av världar så om du anlitar en advokat så innebär det extra arbete för DIG men OK om du vill betrakta detta som fritid så är det din ensak.
Nu skrev jag ju att möjligheterna att få kostnader täckta i småmål är begränsade, men det kanske inte gick fram? Nu är inte detta ett småmål, så då är inte det applicerbart och inte heller dina erfarenheter från småmål.LGG-01 skrev:
Oavsett, så har detta ingenting att göra med dröjsmålsräntan då den inte är avsedd att täcka några av dessa kostnader, vilket nästan hörs på namnet...
OK jag ändrar mig till att: Dröjsmålsräntan kommer i praktiken (verkligheten) att till viss del kompensera för det MERARBETE som det innebär att förbereda sig inför en TR förhandling ÄVEN om en advokat arbetar med problemet. Blev det bra nu?:banghead:DIY_freak skrev:Nu skrev jag ju att möjligheterna att få kostnader täckta i småmål är begränsade, men det kanske inte gick fram? Nu är inte detta ett småmål, så då är inte det applicerbart och inte heller dina erfarenheter från småmål.
Oavsett, så har detta ingenting att göra med dröjsmålsräntan då den inte är avsedd att täcka några av dessa kostnader, vilket nästan hörs på namnet...