nino skrev:
hantverkarformulär ska vara skrivet med timpris
Där finns ju: Fastpris eller löpande räkning vilken ruta är det som är ifylld.

Så länge det inte finns någon ungefärlig prisuppgift lämnad som stökar till det eller att det är oklarheter kring eventuella tilläggs och ändringsarbeten som beställaren inte har godkänt i förväg och att arbetet är godkänt utan några anmärkningar så borde det vara svårt att hålla inne några pengar. Men slutgiltigt är det tingsrätten som gäller om kunden inte betalar men har man bra på fötterna så borde det vara värt risken att driva ärendet. Men först så borde hantverkaren försöka klämma kunden på anledningen varför inte hela fakturan betalats och se om det går att reda ut på fredlig väg så slipper man blanda in tinget.

tror det ska vara ifyllt med löpande räkning, förmodligen är väl någon prisuppskattning gjord... sällan som man får dra igång med något jobb utan att nämna någon siffra...

Rätten bör ju vara på "vår" sida.

Vet att det blev disskution om ett hallgolv som jag lagt, bad kunden ringa mig när han var på plats och kunde se hela jobbet när det var klart, för att se om han kunde godta det eller om det skulle göras om, han ringde inte då och har inte ringt än... då anser jag att han godtog golvet som det var (var inget eg. fel på golvet bara att han tyckte plattorna skulle ha legat på andra ledden,hall 2*4m, 30*60 med förband och långa sidan längs med hallens långsida, helt fel enl. mig :) )

nino skrev:
tror det ska vara ifyllt med löpande räkning, förmodligen är väl någon prisuppskattning gjord... sällan som man får dra igång med något jobb utan att nämna någon siffra...

Rätten bör ju vara på "vår" sida.
Är det lämnat en ungefärlig prisuppgift så kan det självklart vara ett problem om det blivit dyrare och det råder delade meningar om vad anledningen är. Så utan att veta vad som sagts när en prisuppgift lämnades och vad som eventuellt tillkommit är det svårt att säga på vems sida rätten borde vara.

mr_bygg: jo så är det väl... själv har jag inte varit med vid kontakt med kunden

mr_bygg skrev:
Är det lämnat en ungefärlig prisuppgift så kan det självklart vara ett problem om det blivit dyrare och det råder delade meningar om vad anledningen är. Så utan att veta vad som sagts när en prisuppgift lämnades och vad som eventuellt tillkommit är det svårt att säga på vems sida rätten borde vara.
Jo... den entreprenören som vi jobbar mycket med gör INGA tilläggsbeställningar utan att en blankett skrivs och skrivs under av kund. Han har blivit blåst på detta förr då hans anställda glömt detta på ett ställe. Kunden var påläst och vägrade betala för extra arbetena han beställt för han påstod ju då han inte beställt dessa.

ETA-blankett, tror jag det heter, är jävligt viktiga tydligen.

sj6 skrev:
Jo... den entreprenören som vi jobbar mycket med gör INGA tilläggsbeställningar utan att en blankett skrivs och skrivs under av kund. Han har blivit blåst på detta förr då hans anställda glömt detta på ett ställe. Kunden var påläst och vägrade betala för extra arbetena han beställt för han påstod ju då han inte beställt dessa.

ETA-blankett, tror jag det heter, är jävligt viktiga tydligen.
ÄTA heter den komiskt nog ;)

Står enkelt nog för ändring och tilläggsbeställning

kinglolle skrev:
ÄTA heter den komiskt nog ;)

Står enkelt nog för ändring och tilläggsbeställning
Ursäkta för detta ;)

Nu är ju detta en konsumentforum där det ofta tipsas om att om man inte är nöjd med en faktura så skall man göra exakt som det är beskrivet i detta fall. Kanske det är en trogen medlem på BH som är kund i detta fall:)

Hoppas trots detta att tråden inte låses då det vore intressant att förstå processen från "andra sidan".

• Gilla
jkarlberg och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Tänkte precis skriva samma sak. Lustigt det där med att ett forum gärna tar sympati med trådstartaren, hade det varit kunden som svart hade nog inläggen sett helt annorlunda ut. ;)

• Gilla
Bagarn och 1 till
  • Laddar…
Självklart försöker man hjälpa den som ber om hjälp oavsett vilken sida denne står på. Lärorikt för oss konsumenter dessutom, som sagt.

ÄTA står för ändrings tilläggs och avgående arbeten om vi skall vara helt korrekta.

• Gilla
Hmbyggab
  • Laddar…
Ordningen som jag fått mig itutad efter några försök till bluffakturor så bestrider man fakturan, då kan det gå till inkasso som man också bestrider. Sedan skickas det till KF, KF skickar ett brev och undrar hur det egentligen står till? Sedan kan det gå till tinget.

Protte

Redigerat:
prototypen skrev:
Ordningen som jag fått mig itutad efter några försök till bluffakturor så bestrider man fakturan, då kan det gå till inkasso som man också bestrider. Sedan skickas det till KF, KF skickar ett brev och undrar hur det egentligen står till? Sedan kan det gå till tinget.

Protte
Om man bestrider fakturan till företaget kan den egentligen inte lämnas vare sig till Inkasso eller KFM, då dessa enligt god inkassosed inte får driva en tvistig fordran. Att sedan ett mindre nogräknat företag tar en rövare och lämnar den vidare dit utan att säga att den är tvistig (=bestriden) är en annan sak. Då får/måste man bestrida även kravet från Inkasso och ev. KFM också, som då släpper (skall släppa) den tillbaka till företaget.

Företaget har då Tingsrätten att vända sig till, för att få relevansen av fakturan fastställd. Det behöver dock inte vara så stor apparat - har gjort detta som företagare ett par gånger. Ofta går det inte ens till regelrätt förhandling utan är det rätt uppenbart kan det avgöras vid en förberedelseförhandling istället. Inte mer avancerat än att jag faktiskt varit mitt egna juridiska ombud i samtliga fall (fast det beror nog på motparten, det egna juridikintresset och hur tydligt fallet är, förstås).

När Tingsrätten sagt sitt - och givetvis förutsatt att fakturan ansågs relevant - betalar oftast kunden. Om inte, är det KFM som gäller. Och nu går det inte att bestrida längre, och kunden riskerar betalningsanmärkning om denne inte betalar.

Tycker också det är väldigt intressant med ett fall också "från andra sidan". Och "rötägg" finns ju både bland företag och konsumenter. Flera av oss här på forumet är ju också både företagare och kunder, så jag hoppas också tråden får fortsätta leva ett tag till.

Redigerat:
Ingper skrev:
När Tingsrätten sagt sitt - och givetvis förutsatt att fakturan ansågs relevant - betalar oftast kunden. Om inte, är det KFM som gäller. Och nu går det inte att bestrida längre, och kunden riskerar betalningsanmärkning om denne inte betalar.
Hur lång tid tar det här?

Låter som ett juridiskt korrekt, men moraliskt tvivelaktigt sätt att få anstånd med betalningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.