Mikael_L
Gammalt lager?

Jaa....ingen stor verksamhet, så en del materiel kan ju bli lite till åren...hehe

Sangris skrev:
Hmmm.....det som vi i dagligt tal kallar för kulo, dvs EKRK har så vitt jag vet ingen biledare. Eller har man försett den med det nyligen?
Jag har i mitt lager EKRK och inte har den biledare...... Däremot EKLK och EKKL
Rätta mig om jag har fel.
Biledare i kulo har nog snart funnits i 10 år skulle jag tro.

Och kulo utan biledare har inte funnits att köpas på minst 15 år.

jag har en 50-metersrulle med EKRK utan biledare och med svart fas, bra att ha i ojordade rum, vilket jag inte längre har några efter omdragningen...

Bättre än en 3G1,5?? i så fall varför?

Mikael_L
elmont skrev:
Bättre än en 3G1,5?? i så fall varför?
För att det är det omodernaste som är tillåtet att installera, nu när riktig kuhlo och knoppledningsinst inte längre är tillåtna ... ;)
Eller hur EC ? :)

electrocuted skrev:
jag har en 50-metersrulle med EKRK utan biledare och med svart fas, bra att ha i ojordade rum, vilket jag inte längre har några efter omdragningen...
Är det bara en svart fas? 1x1,5? Kör du jordåterledning i vardagsrummet?:D
(Jag tar fram min gamla teori, det borde gå om man kopplar via radiatorerna.)

Ifö skrev:
De går, tro mig...:D

Ifö skrev:
svart, blå gulgrön innehåller den, således 3G1.5, men den har inte nån bökig biledare som måste jordas, så i ojordade rum är det bara att lämna gulgrön åt sidan och köra 2-ledare, vilket man enligt regelboken inte kan med en modern EKRK då biledaren alltid måste jordas, vilket ju inte går om man inte har jord framme i rummet, jag sätter mitt lillfinger på att i sådana situationer gör minst hälften av elektrikerna så att de tar fram avbitaren ock klipper biledaren och låtsas som att den aldrig fanns, har sett det med egna ögon..... oj trampade jag någon på tårna....:D

Och man kan använda jordledaren som tändtråd till eventuell belysning. Vad gör det att den är gulgrön... Nu trampar vi tår i stora mängder!;):D

Ifö skrev:
Och man kan använda jordledaren som tändtråd till eventuell belysning. Vad gör det att den är gulgrön... Nu trampar vi tår i stora mängder!;):D
jag har tagit en spionbild på en nybyggd mekonomenbutik som precis hade öppnat och var inte helt klar, där en elektriker hade tejpat gulgrön part i en 3G1.5 med svart tejp för att kopplas till en trappbrytare, jag stod i kön till disken och fick syn på detta (mina el-ögon upptäcker allt..) så kunde jag ju inte låta bli att smyga fram mobilkameran och fota.. tur det inte stod nån bak mig då hade jag inte vågat, ska slänga upp bilden i "vågar du hempula-tråden" tänkte jag, måste bara få över den till datorn vilket är ett stort mysterium för mig, tillochmed farsan begriper sånt bättre...:(

hej EC, om din kulo saknar biledare hur gör man då för att ansluta metallhöljet till jord, vilket väl är syftet med biledaren i moderna EKRK och EKLK

kjell a skrev:
hej EC, om din kulo saknar biledare hur gör man då för att ansluta metallhöljet till jord, vilket väl är syftet med biledaren i moderna EKRK och EKLK
den gamla rullen jag har är från tiden då EKRK'n inte hade biledare, och före EKRK var det metallmantlad kuhlo.
ingen av dessa behövde jordas i manteln, men den nya EKRK du köper nuförtiden har biledare och ska därmed manteljordas..

det låter som att metallmanteln på den tiden alltså endast var till för mekanisk stabilitet, men har jag missuppfattat det på något sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.