Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ekk light är idag i princp utkonkurerad av exk som har lite av kulons styvhet och där 5 ledaren är 10mm att jämföra med ekk 3 ledare som är 10mm.
Men innerledarna kan kännas lite jobbiga att skala upp, lite svårskalade.
Vet att ett antal firmor, bla tekoservice saltsjöbaden har bytt ut ekk samt ekrk mot exk.
Men eklk kan inte ersättas av exk.
Men skall tiläggas att eklk är ngt bra alternativ att lägga i mark då den måste ha skydd mot mekanisk åverkan. Armerade skyddsrör) och är avsevärt dyrare än ekkj som har betydligt bättre egenskaper i mark.
Men exempelvis i en mekanisk verkstad är eklk bästa alternativet.
Tjoflöjt
Men innerledarna kan kännas lite jobbiga att skala upp, lite svårskalade.
Vet att ett antal firmor, bla tekoservice saltsjöbaden har bytt ut ekk samt ekrk mot exk.
Men eklk kan inte ersättas av exk.
Men skall tiläggas att eklk är ngt bra alternativ att lägga i mark då den måste ha skydd mot mekanisk åverkan. Armerade skyddsrör) och är avsevärt dyrare än ekkj som har betydligt bättre egenskaper i mark.
Men exempelvis i en mekanisk verkstad är eklk bästa alternativet.
Tjoflöjt
elmont:
Vad är det som skiljer EKLK och EKRK, mer preciserat?
Hittade själv lite på ericssons sida, EKLK var specad för högre spänning (450/ 750V mot EKRK 300/ 500V), ytterdiametern skiljde inte så mycket, 1,1mm på 5G1,5mm².
Något mer som skiljer, priset tyckte jag inte skiljde så mycket EKRK var 1-2kr/m billigare på 3G1,5 och 4G1,5.
På 5G1,5 var ju EKLK ca 8kr billigare än EKRK, har jag missat nått?
Jag kollade priser på www.elot.se och dimension på ericsson.
Vad är det som skiljer EKLK och EKRK, mer preciserat?
Hittade själv lite på ericssons sida, EKLK var specad för högre spänning (450/ 750V mot EKRK 300/ 500V), ytterdiametern skiljde inte så mycket, 1,1mm på 5G1,5mm².
Något mer som skiljer, priset tyckte jag inte skiljde så mycket EKRK var 1-2kr/m billigare på 3G1,5 och 4G1,5.
På 5G1,5 var ju EKLK ca 8kr billigare än EKRK, har jag missat nått?
Jag kollade priser på www.elot.se och dimension på ericsson.
Jag säger som Stenmark - svårt att förklara för dom som inte förstår - men om man arbetar med dom så känner man det och ser man på resultatet så syns det tydligt. Jag skulle aldrig se fel på en eklk och en ekrk. Det är stor skillnad på 8,3 och 9,8 mm 3g1,5
EKLK är framförallt lite bökigare om den ska in i små kulodosor, manteln är mer svårskalad och man kan inte böja den lika fint som EKRK.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Om man skrapar med nageln på EKRK så känns det som ett 10:ans VP-rör.
EKLK känns betydligt mer "mjukplastig".
Det är även ganska svårt att se skillnad på ett 10:ans eller 12:ans VP-rör och en EKRK, tycker jag.
//Patrik
EKLK känns betydligt mer "mjukplastig".
Det är även ganska svårt att se skillnad på ett 10:ans eller 12:ans VP-rör och en EKRK, tycker jag.
//Patrik
Nu kanske jag helt går vilse i tassemarkerna ...
Men, det känns som att EKK/EKLK lättare skulle kunna bli smutsig på ett o-rengörbart sätt, än EKRK.
Höljet är mer glatt och hårt. Men det är det kanske inte, det är kanske bara tunnare plast, men samma plast !?!
Men, det känns som att EKK/EKLK lättare skulle kunna bli smutsig på ett o-rengörbart sätt, än EKRK.
Höljet är mer glatt och hårt. Men det är det kanske inte, det är kanske bara tunnare plast, men samma plast !?!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det är även rätt stor skillnad på höljet/plasten men det varierar mer mellan olka fabrikat, samma sorts plast kan ju variera mycket. En annan skillnad är att kulons hölje sitter ihop med alu manteln och eklk har alumanteln separerad från plasten.
Aha, det kan ju förklara styvheten.elmont skrev:
Drog precis lite EKLK i källaren och den är ju på gränsen till att vara lite för eftergivlig.
Just det, det kan ju ha lite betydelse för hur det ser när man böjer kabeln, hur "rynkigt" det blir.elmont skrev:
Hmmm.....det som vi i dagligt tal kallar för kulo, dvs EKRK har så vitt jag vet ingen biledare. Eller har man försett den med det nyligen?
Jag har i mitt lager EKRK och inte har den biledare...... Däremot EKLK och EKKL
Rätta mig om jag har fel.
Jag har i mitt lager EKRK och inte har den biledare...... Däremot EKLK och EKKL
Rätta mig om jag har fel.