Gör man frisen lika stor mot varje vägg alltså och "fyller" tomrummet?
Lägger jag ett klinkergolv på diagonalen så strävar jag alltid efter halva plattor mot frisen och sen får frisen ta upp skillnaderna av en ojämn vägg. Iof betydligt enklare att sänksåga en träbit än att kapa klinker i olika mått...

nino skrev:
Gör man frisen lika stor mot varje vägg alltså och "fyller" tomrummet?
Lägger jag ett klinkergolv på diagonalen så strävar jag alltid efter halva plattor mot frisen och sen får frisen ta upp skillnaderna av en ojämn vägg. Iof betydligt enklare att sänksåga en träbit än att kapa klinker i olika mått...
Det är samma sak med stavparkett. Frisen anpassas.
Bifogar en bild av min hall där jag lade stavparkett för några år sedan. Många vinklar och ingen rak vägg att utgå ifrån. Givetvis har målet varit att frisen skall se lika bred ut runtom, men huvudmotivet är fiskbensmönstret. Tänk dig hur rörigt golvet hade sett ut om frisens bredd hade dikterat listbandets placering.

_C137350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I fallet ovan hade du ju kunnat lägga frisen längre ut och bara flytta hela mönstret något åt vänster? Då hade du fått lika stor fris och lika mycket kvar på stavarna i kanterna.

falkn skrev:
Vilka har du handlat stavarna av? Det kan självklart vara så att det är lite variation i längd. Jag fick ibland byta ut en stav om den var längre än någon annan (oftast det som blir problem). Just när man lägger första plogen kan man inte hoppa över sådana glipor utan att det får konsekvenser. Hur mycket är det som behövs bytas ut tror du?

Ett alternativ är att ta sänksågen och såga av staven på längden så de bygger lika mycket. Sen fräsa ett nytt spår med handöverfräsen. Så gjorde jag också någon gång när det stack iväg p.g.a. ojämnt underlag.
Jag tyckte jag var noggran som skam, när jag la, första plogen, kollade så att passade bra, har just nu tappat sugen pga av de:( så nu står rummet, får se man kan kanske försöka byta den på något något sätt, ska även kolla om det finns mer än den,

Dumt av mig att limma:( men men,

Jag har jämnat till golvet med spacklet, sedan slipat de, men det kan nog stämma att det är lite okänt och....

berne88 skrev:
Jag tyckte jag var noggran som skam, när jag la, första plogen, kollade så att passade bra, har just nu tappat sugen pga av de:( så nu står rummet, får se man kan kanske försöka byta den på något något sätt, ska även kolla om det finns mer än den,

Dumt av mig att limma:( men men,

Jag har jämnat till golvet med spacklet, sedan slipat de, men det kan nog stämma att det är lite okänt och....
Har du gjort det jobbet beror inte sticket på underlaget. Vissa av de undergolv jag la på var rejält ojämna.

Jag tror att sänksågen och anpassa stavarnas bredd är den bästa lösningen just nu. Det är lite pill när det ligger på plats, men det går. Du har säkert inte problem överallt?

falkn skrev:
Har du gjort det jobbet beror inte sticket på underlaget. Vissa av de undergolv jag la på var rejält ojämna.

Jag tror att sänksågen och anpassa stavarnas bredd är den bästa lösningen just nu. Det är lite pill när det ligger på plats, men det går. Du har säkert inte problem överallt?

det är 2st stavar, som jag har hittat, bara hoppas, det går att byta dom OCH att dessa två är lite lite kortare än dom andra, annars så kommer jag ju få en glipa i första plogen istället. men det kankse är bättre att få det på ett ställe, istället för flera stycken, när man fort lägga.

falkn skrev:

var och måtta dom 2 stavarna, och dom verkade stämma:( så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra:( tips?

Det är svårt att tipsa utan att ha sett hela golvet i närbild. Troligtvis är det så att vinkeln drar iväg någonstans. Detta gör ju att ena änden av kortsidan kommer längre ut och på så vis tvingar ut staven i nästa rad så en glipa uppstår. Det man kan göra då är att klyva den nya staven någon milimeter eller vad som nu krävs och fräsa ett nytt spår och slå i lösfjäder istället.

Fler bilder underlättar, gärna någon lite mer utzoomad.

falkn skrev:
Det är svårt att tipsa utan att ha sett hela golvet i närbild. Troligtvis är det så att vinkeln drar iväg någonstans. Detta gör ju att ena änden av kortsidan kommer längre ut och på så vis tvingar ut staven i nästa rad så en glipa uppstår. Det man kan göra då är att klyva den nya staven någon milimeter eller vad som nu krävs och fräsa ett nytt spår och slå i lösfjäder istället.

Fler bilder underlättar, gärna någon lite mer utzoomad.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Du ser ju ut att ha problem mer eller mindre överallt. Jag tror du måste lägga om allting dessvärre och limma inte. Om du skjuter kan du alltid knacka till staven lite grann för att få den sista halva millimetern som kan behövas.Visa gärna en bild på första plogen också för jag antar att detta är tredje eller fjärde raden?

falkn skrev:
Du ser ju ut att ha problem mer eller mindre överallt. Jag tror du måste lägga om allting dessvärre och limma inte. Om du skjuter kan du alltid knacka till staven lite grann för att få den sista halva millimetern som kan behövas.Visa gärna en bild på första plogen också för jag antar att detta är tredje eller fjärde raden?
det är andra, dom är inte spikade eller limmad då, jag bara prov la dom för att se hur det blev, å såg då det med staven..

Okej. Det jag menar är att eftersom du får problem på nästan hela sträcken så betyder detta att första plogen inte är lagd tillräckligt bra.

falkn skrev:
Okej. Det jag menar är att eftersom du får problem på nästan hela sträcken så betyder detta att första plogen inte är lagd tillräckligt bra.
förstår inte hur:S

använde laser för att att få den CC, använda en klinkersplatta och la i mot på första, å sedan bara lagt.

och ska jag riva upp första plogen igen, 3gången i såna fall, så kommer det inte räcka med golv:( utan då måste jag åka och köpa mer, och de kommer garanterat bli fel igen, men jag vet inte vad det är jag göra fel, förstår inte hur det kan komma sig att det blir som det bli, då allt ska stämma

Har du använt ett mothåll när du har lagt plogen eller har du använt ögonmått? Ser ut som plogen linjerar dåligt och då blir det glipor i de nästkommande skarvarna vilka är nästintill omöjliga att kontrollera.

Förslag: Limma (trälim) skarven på det första stavparet. Använd tvingar som spänner över klinkerplattan. Se till att skarven linjerar perfekt. Låt limmet torka typ 1 timma innan du fäster stavarna i golvet. För varje stavpar du monterar använder du ett mothåll för att få perfekt linjering. Se till att du inte får några glipor mellan stavarna.

Om första plogen är bra är det mycket enklare att lägga de nästkommande plogarna.

Aldrig några glipor. Så fort du upptäcker en glipa måste du korrigera innan du fortsätter.

arneri68 skrev:
Har du använt ett mothåll när du har lagt plogen eller har du använt ögonmått? Ser ut som plogen linjerar dåligt och då blir det glipor i de nästkommande skarvarna vilka är nästintill omöjliga att kontrollera.

Förslag: Limma (trälim) skarven på det första stavparet. Använd tvingar som spänner över klinkerplattan. Se till att skarven linjerar perfekt. Låt limmet torka typ 1 timma innan du fäster stavarna i golvet. För varje stavpar du monterar använder du ett mothåll för att få perfekt linjering. Se till att du inte får några glipor mellan stavarna.

Om första plogen är bra är det mycket enklare att lägga de nästkommande plogarna.

Aldrig några glipor. Så fort du upptäcker en glipa måste du korrigera innan du fortsätter.
Den absolut första staven, limmade jag, å sedan gjort jag inte mer deb dag utan lät de Torka, dagen efter så började jag lägga,

Jag lägger hela plogen lite snett, för att följa rummet, då det skiljer lite mellan den främre och bake väggen. Men det är ju medvetet, tänkte att så
Länge första plogen blir 100% så är det bara att köra på..... Men så
Lätt var de inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.