falkn skrev:
Du behöver inte ha 90-gradiga hörn för att lägga fiskben.
Nej, men det underlättar och ser snyggast ut om listbandet är en snygg symmetrisk inramning av fiskbensmönstret.

Om frisen är 20 eller 21 cm kommer inte synas, men är fiskbensmönstret innanför listbandet olika på tex höger och vänster hörn är det iögonfallande.

Om listbandet inte har räta sidor blir det besvärligare att få ihop frisen snyggt.

Listband och fris kan läggas på olika sätt. Lite inspiration
http://www.stombergs.se/downloads/produktblad/monsterguide_massiv%20kortstav.pdf

TS, utgå från rummets mittlinje när du ritar upp rektangeln där fiskbensmönstret skall läggas.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Nu finns det inte någon återvändå😖

Har nu tagit mitten på varje vägg, å sedan gjort en markering, sedan mätte jag upp 2cm från det, å ställde in laser..... Ska limma å
Spika första plogen nu.... För att kunna fort i morgon, hoppas jag har tänkt rätt å att de kommer bli bra

Har du provlagt så du ser hur anslutningen blir mot fris? Så du inte får någon skitbit kvar längs hela rummet.

Nej det har jag inte gjort, kom inte längre än ett ben:( då dykerten började att krångla:(

image.jpg
Skapa konto

Så blir det, gjorde en snabb läggning för att kolla hur det blev, stämmer inte till 100% men nu ser man i alla fall

Det ser bra ut!

Vad använder du för dyckert? Jag antar att du kör tryckluft eller batteridriven pistol. Jag brukar köra med 1,2x40 mm dyckert.

falkn skrev:
Det ser bra ut!

Vad använder du för dyckert? Jag antar att du kör tryckluft eller batteridriven pistol. Jag brukar köra med 1,2x40 mm dyckert.
Kör med 1.2X30mm kör med gas,

falkn skrev:
Det ser bra ut!

har nu laggt, första plogen, å en rad, har limmat och spikat det som är lagt, men funderar lite på om man kan skit i att limma nu? eller ska man fort sätt,

det är så satans klenigt, å jävligt, så tänker att det är 1000gånger lättar att bara spik, nu ligger första plogen så nu kan jag inte röra dom, så nu får det bli som de bli.....
mvh

Jag spikar enbart, limmar bara där det inte går att spika, men du ska nog köra längre dyckert då. 30 mm är ju lite i kortaste laget.

falkn skrev:
Jag spikar enbart, limmar bara där det inte går att spika, men du ska nog köra längre dyckert då. 30 mm är ju lite i kortaste laget.
Får åka å köpa 40mm i morgon,å köra med det istället... Skönt att slippa limma, är ju ganska så segt, å tar bra mkt längre tid.

Kommer få köpa stor hink med spackel sen... Något är fel, å första plogen är limmad..... Vet i fan hur det kan bli fel, då den första staven i plogen är lagd 1dag tidigare, med lim. Så det kan inte ha flyttat sig..... Mkt spackel å en stor matta så löser man de:( men nu har man provat, å vet att det klarar man inte av. Utan vanligt klick är nog bättre för mig

Vad är det som har gått fel?

arneri68 skrev:
Vad är det som har gått fel?

image.jpg
Skapa konto

Där ser du, det är första plogen, verkar som staven inte är 100% så lägger jag i den staven, så fattas de någon mm, vilket följer med hela vägen sen:( försökte att lura bort de på tex 4st stavar att justera in dom, så
Alla glipar lite, tills man kommer i fas... Men det gick inte så bra. Då det hela tiden kommer en rad till sen:(

Att första plogen, i ska fall deb staven är lite för lång, som gör att jag inte kan få ihop dom helt,

Det lämnas inte mycket utrymme för slarv. Du kanske skulle hoppat klister? Med spik eller skruv finns en liten justermån trots att stavarna ligger på plats. Får du bara första plogen rätt så är de andra mycket enklare.

Vilka har du handlat stavarna av? Det kan självklart vara så att det är lite variation i längd. Jag fick ibland byta ut en stav om den var längre än någon annan (oftast det som blir problem). Just när man lägger första plogen kan man inte hoppa över sådana glipor utan att det får konsekvenser. Hur mycket är det som behövs bytas ut tror du?

Ett alternativ är att ta sänksågen och såga av staven på längden så de bygger lika mycket. Sen fräsa ett nytt spår med handöverfräsen. Så gjorde jag också någon gång när det stack iväg p.g.a. ojämnt underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.