52 854 läst ·
185 svar
53k läst
185 svar
kryssmäta rum...stämmer inte än då?
men rummet är inte helt rakt, det diffar... vet att flisen ska ta upp, det är inte jätte mkt de diffar,falkn skrev:Du behöver inte ha 90-gradiga hörn för att lägga fiskben. Mät ut din fris och listband från vägg, glöm inte rörelsemån på ca 6 mm. Rita upp detta på undergolvet och sedan slår du en mittlinje i rummet som du lägger efter. Provlägg först från din linje så du inte får några jättesmå bitar vid listbandets början.
Så gjorde jag först.
mätt flisen från vägg, och där efter måttet mellan dom båda sidorna delat på 2 å sen gjorde ett streck där.
men 90 vill jag, då jag har tänkt att gera hörnen på både listband och flis, mot hörnen. så då måste jag ju ha "raka" så det linar ihop med golvet å hörnen runt om
sant så länge man får det att se rätt ut i vinkel så är det ju lungt...Traume skrev:
så med andra ord, är det överkurs att göra en sån här mätning då jag inte fattar, utan köra det klassiska å mäta från väggen, runt om.
vi säger att en vägg är 2500mm å den andra är 2450... ska jag använda dess måtten å dela dom på 2. då kommer kommer man ju lägga golvet snett, tänker att de kankse kommer synas där listband osc kommer dit.
eller hur ska man lösa de?
om man ska tänka om nu då, så kan jag fort ha kvar dom blå strecken, dom stämmer inte 100% men då jag ändå ska kapa runt om, för att kunna fräsa, så kommer jag än då behöva mäta om det, när väl golvet ligger på plats.
men då är frågan hur jag ska göra med mitten strecken
VÄGG A=3248mm
VÄGG B = 3262mm
diff på 14mm
men då är frågan hur jag ska göra med mitten strecken
VÄGG A=3248mm
VÄGG B = 3262mm
diff på 14mm
Alltså, frisen och listbandet läggs med samma avstånd från vägg runt hela rummet. Det som blir kvar i mitten är ju där du lägger ditt fiskbensmönster. Om inte rummet har 90-gradiga hörn spelar ingen roll. Det kommer heller aldrig att synas. Vill du sedan gera frisen kan du såklart göra det, men det är enligt mig överkurs och blir inte snyggare. Däremot gerar jag alltid listbanden, men har du inte 90 grader är det ju bara att gera mer eller mindre än 45.
falkn skrev:Alltså, frisen och listbandet läggs med samma avstånd från vägg runt hela rummet. Det som blir kvar i mitten är ju där du lägger ditt fiskbensmönster. Om inte rummet har 90-gradiga hörn spelar ingen roll. Det kommer heller aldrig att synas. Vill du sedan gera frisen kan du såklart göra det, men det är enligt mig överkurs och blir inte snyggare. Däremot gerar jag alltid listbanden, men har du inte 90 grader är det ju bara att gera mer eller mindre än 45.
Okej, men då utgår jag nu, från dom strecken jag har gjort, dom stämmer inte till 100% men det för ju inte så mkt. Då jag ändå måste göra nya streck när jag väl ska såga bort det överflödiga runt om.
Men hur ska jag lösa mitten strecket då? Om Du kollar mitt inlägg lite högre upp, där står mått osv
Alltså mittenstrecket spelar ju inte heller någon roll. Det viktiga är ju att du försöker bestämma en riktning på strecket. Helst ska ju denna vara parallell med två av sidorna, men om detta inte går så välj en för enkelhetens skull. På andra sidan blir det sedan vad det blir. Detta är ingenting man tänker på eller märker när golvet är färdiglagt. Om strecket hamnar i mitten av rummet eller ej spelar inte heller någon roll. Det brukar jag försöka anpassa lite så man får så stora bitar som möjligt vid mötet med listbandet. Du kommer ju ändå få flera plogar på bredden och om du har ett möte exakt i mitten på rummet eller 3-4 cm åt ena sidan är inte heller något man tänker på. Se bild nedan. Du börjar ju sedan lägga plogen efter mittstrecket, viktigt att hålla denna linje och att se till så vinkeln mellan bitarna alltid är 90 grader. Annars kommer du få problem att få ihop golvet senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
falkn skrev:Alltså mittenstrecket spelar ju inte heller någon roll. Det viktiga är ju att du försöker bestämma en riktning på strecket. Helst ska ju denna vara parallell med två av sidorna, men om detta inte går så välj en för enkelhetens skull. På andra sidan blir det sedan vad det blir. Detta är ingenting man tänker på eller märker när golvet är färdiglagt. Om strecket hamnar i mitten av rummet eller ej spelar inte heller någon roll. Det brukar jag försöka anpassa lite så man får så stora bitar som möjligt vid mötet med listbandet. Du kommer ju ändå få flera plogar på bredden och om du har ett möte exakt i mitten på rummet eller 3-4 cm åt ena sidan är inte heller något man tänker på. Se bild nedan. Du börjar ju sedan lägga plogen efter mittstrecket, viktigt att hålla denna linje och att se till så vinkeln mellan bitarna alltid är 90 grader. Annars kommer du få problem att få ihop golvet senare.
[bild]
Jag har fått tips om att mäts ut mitten, sen ska man flytta allt 2cm för för att få cc på båda stavarna, lägger man bara vid mitten så blir det cc på en stav. Å för att få det någorlunda rakt, är det skönt att ha ett mitt streck att kontroller i mot. Så något måste jag mäta ut.
Men det är vilken jag ska följa. Men tror jag kommer att lägga allt snett, att mäta ut mitten på båda sidor, å lägga det lite snett
Enklast är att bara göra ett streck, sen köper du en stor kakelplatta typ 60x60 cm. Lägg den på diagonalen på ditt mittstreck, lägg först stavarna mot denna platta. Då följer du dels mittlinjen, samtidigt som det blir 90 grader mellan stavarna.
Ett tips är att följa instruktionsvideorna som Bråkis har gjort har på Byggahus. Jag har lagt 5 ytor totalt med denna metod och det fungerar mycket bra.
Ett tips är att följa instruktionsvideorna som Bråkis har gjort har på Byggahus. Jag har lagt 5 ytor totalt med denna metod och det fungerar mycket bra.
falkn skrev:Enklast är att bara göra ett streck, sen köper du en stor kakelplatta typ 60x60 cm. Lägg den på diagonalen på ditt mittstreck, lägg först stavarna mot denna platta. Då följer du dels mittlinjen, samtidigt som det blir 90 grader mellan stavarna.
Japp kollat på den flera gånger.
Men det är... Ska jag utgå från mitten på båda sidor å bara lägga? Då kommer jag att lägga det lite snett,?
Eller bara göra ta samma mått på båda sidor, å lägga?
Ja det är jag med, vet hur det ska ligga för att få cc,falkn skrev:
Men hur ska jag mäta?
Finns ju 2alt
1. Mäta hälft på båda båda väggarna, alltså
Lägga det lite
2. Ta ett mått från tex vägg À och köra samma på vägg B
Vilket av dessa blir rätt?
Så det blir likadant intill listbandet!