arneri68 skrev:
Det viktigaste är att du inte får glipor. Om plogen sakta går över mittlinjen med 2-3 mm på en sträcka av 2-3 meter tror jag inte att du kommer se några glipor.

Stavarna ser ganska rustika ut med kvistar etc. Är det ett medvetet val?

Jag ser att din vänsterstav inte har någon fjäder i plogspetsen. Har du inte höger och vänsterstavar? Se t.ex läggningsanvisningen www.e-pages.dk/junckers/107/fullpdf/1.pdf
Det ska den inte ha på första plogen, där använder man lösfjäder. På så vis stämmer alla andra följande rader sedan.

Okej, så det ser bra ut? Då kan man fort med gott samvete..?

Ang lös fjädrar så används det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Har en fråga, hur gjorde ni när ni började närma er listbandet, lämnade ni det så länge runt om, å pussla sen när ni var klar, å bara såga sida för sida å gjorde färdigt?

Jag tycker det ser bra ut. Sticker det någon mm på flera meters läggning gör det ingenting så länge det är jämnt fördelat. Se bara till så det inte hänt på bara 4-5 stavar.

Det beror ju på hur stora bitar som behövs. Har man småbitar som behövs på en sida kan man ju vänta med att lägga dit tills man sågat en annan.

falkn skrev:
Det ska den inte ha på första plogen, där använder man lösfjäder. På så vis stämmer alla andra följande rader sedan.
Vill du utveckla?

arneri68 skrev:
Vill du utveckla?
Det jag menar är att stavarna alltid läggs med spont utåt och bakåt. Detta innebär dock att just första plogen inte får spont på främre kortsidan. Därför använder man lösfjäder. Efter första plogen behövs ju inte lösfjäder längre, för då hamnar alla skarvar not-i-spont.

falkn skrev:
Det jag menar är att stavarna alltid läggs med spont utåt och bakåt. Detta innebär dock att just första plogen inte får spont på främre kortsidan. Därför använder man lösfjäder. Efter första plogen behövs ju inte lösfjäder längre, för då hamnar alla skarvar not-i-spont.
Men vad är fördelen jämfört med att lägga fjädern utåt och framåt?

Lägger du tvärtom från början får du ju lägga plogen från fel håll och hela tiden spika i noten istället för i sponten, dvs mycket svårare. Har du gjort tvärtom på första plogen får du ju använda lösfjäder på resten av golvet... Jag kan göra en skiss senare när jag inte sitter på telefonen.

Namnlös.png
Skapa konto
Se bild nedan. Du lägger hela tiden stavarna enligt detta mönster d.v.s. A-stav till vänster och B-stav till höger. Sponten utåt och bakåt i läggningsriktningen. I första plogen blir det ju då inte per automatik not-i-spont på främre kortsidan och därför använder man lösfjäder där. De röda strecken i nästa del av bilden motsvarar lösfjädrar i första plogen. När sedan första plogen är lagd lägger du från motsatt riktning enligt figur och då blir alla skarvar not-i-spont d.v.s. du behöver inte använda någon lösfäder längre.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Fan..... Börjar krångla igen!!!! Samma sak som förra gången. Men inte lika mkt som tur är, hur ska man lättast fuska bort de? Alt hitta lösningen på problemet, vrf det inte stämmer

På vilket håll är problemet? Blir det för mycket plats över eller för lite så att säga? Bifoga gärna en närbild.

falkn skrev:
På vilket håll är problemet? Blir det för mycket plats över eller för lite så att säga? Bifoga gärna en närbild.

image.jpg
Skapa konto

Gör jag så, så är den långa sponten jätte fin, men ska jag få kort ändan ihop så ser lång sidan ut så här:

image.jpg
Skapa konto

Kort sidan med springa på långa

image.jpg
Skapa konto

Värt att notera, det är inte spikat på bilden .

En rad kvar på andra sida:) de tar sig, den fick både lätt å smidigt att lägga, verkar som allt stämmer åt den sidan

Du har helt enkelt för lite plats för staven. Om du torrlägger en stav för sig några rader framåt, är problemet överallt? Jag har haft liknande och då har det endast varit några bitar det handlat om. I så fall kan du klyva staven du lägger med sänksågen någon halv mm så den kommer innanför. Det ser dock ut som att du inte håller 90 grader riktigt, det ser ut att vara lite under och därmed uppstår detta.

falkn skrev:
Du har helt enkelt för lite plats för staven. Om du torrlägger en stav för sig några rader framåt, är problemet överallt? Jag har haft liknande och då har det endast varit några bitar det handlat om. I så fall kan du klyva staven du lägger med sänksågen någon halv mm så den kommer innanför. Det ser dock ut som att du inte håller 90 grader riktigt, det ser ut att vara lite under och därmed uppstår detta.

Nu blev jag ruskigt imponerad av dig!!!! Vilket jävla ögon mått rent ut sagt..... Sjukt

image.jpg
Skapa konto

Då kanske problemet ligger där? Får testa i morgon, å riva upp dom få stavarna som är spikade å se till att föra kommer i 90, kan hända att den har dragit sig lite när man spika.

Ne det verkar funka bra, testa på 2ställe å det bli tight å gött.

Du menar att kyla bort på lite på den stav som ligger som göra att det diffar någon mm, för att minska bort de?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.