5 737 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Krypström med avslagen huvudbrytare.
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Jag kliar mig i huvudet här, har stabilt 46 volt över fas och nolla i proppskåpet, och detta när huvudvbrytaren är avstängd. Fick ny elmätare i somras med integrerad brytare, så det är inget gammalt krafs. Den gamla huvudbrytaren är kvar, men det spelar ingen roll om jag stänger av den också..
Kan liksom inte skylla på induktiv spänning då va?
Det går en elledning i luften ca 7 meter från huset, men den leder bara till mig och grannen och har ingen transformator på stolpen, så det är vanlig trefas, ingen högspänning, annars tänkte jag att det kunde vara förklaringen..
Vad säger experterna?

Kan liksom inte skylla på induktiv spänning då va?
Det går en elledning i luften ca 7 meter från huset, men den leder bara till mig och grannen och har ingen transformator på stolpen, så det är vanlig trefas, ingen högspänning, annars tänkte jag att det kunde vara förklaringen..
Vad säger experterna?
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Mjo.. Det var ju bara det att det var med huvudbrytaren avstängd.. Jag mätte ju i centralen dit huvudledningen går. Med huvudbrytaren avstängd är det ju ingen belastning på huvudkabeln, och således borde den ju inte ge någon induktion, så vitt jag förstår. Men, men. Jag skiter i det här nu, mätte nämligen idag igen, och fick 0 volt hela tiden, trots att jag igår fick 46 volt vid flera mättillfällen. Det var väl ett tesla-UFO som hovrade över kåken igår. 
Troligtvis kapacitiv koppling över brytaren, och idag ligger någon förbrukare till och tar ner spänningen till noll. Får du 46 V, eller något annat, någon mer gång så prova att koppla in något, tex en vanlig glödlampa, så blir det nog 0 V.
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Tanken slog mig också, men jag tänkte att avstånden i brytarna skulle vara alldeles för stora för att agera kondensator. Speciellt eftersom jag dessutom slog av med 'jättestora spaken' som sitter innan den moderna elmätaren med sina fjuttiga reläer eller vad det är.
Men nu slog mig tanken att jag hade glömt en grendosa inkopplad på gruppen när jag mätte senast, trodde jag hade allt urkopplat, men det sitter ju en liten lampa på grendosan som lyser.. Så det är nog spänning där ändå om jag mäter utan den inkopplad..
Men nu slog mig tanken att jag hade glömt en grendosa inkopplad på gruppen när jag mätte senast, trodde jag hade allt urkopplat, men det sitter ju en liten lampa på grendosan som lyser.. Så det är nog spänning där ändå om jag mäter utan den inkopplad..
Klicka här för att svara