I min krypgrund finns det idag masonitskivor, isolering och golv ovanför.
Jag funderar på att isolera (20mm) från krypgrunden och sedan sätta nya masonitskivor underifrån, alltså under isoleringen.
Är detta en bra lösning, eller finns det risk för kondens mellan de två lagren av masonit?

Jag har extra stegljudsisolering kvar som jag ska lägga underifrån och sedan sätta masonitskivor igen.
https://www.rockwool.com/se/produkt...produktoversikt/byggisolering/stegljudsskiva/

🔹 Förslag på golvuppbyggnad (nedifrån och upp):​

1. Ny masonitskiva
  2. Stegljudsisolering
  3. Befintlig masonitskiva
  4. Isolering
  5. OSB-skiva
  6. Golvvärme
  7. Trägolv

• Krypgrund med masonitskivor ovanför, träbjälkar och betongblock synliga, del av en renoveringsdiskussion om isolering och åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med Rockwool stegljudsisolering, etikett visar dimensioner och produktdetaljer på en orange bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska isolera föreslår jag att du lägger ett tjockare skikt isolering istället för den undre masoniten

50 eller 70mm falsad xps tror jag skulle funka bra.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Så länge stegljudsisoleringen inte är "plastad" så bör det fungera, masoniten andas. Men INGEN plast bara. Bör även fungera med fasadboard 20mm, tror den har bättre K-värde(?)
https://www.isover.se/produkter/isover-fasadboard-33#produktbeskrivning

Du kan ju, om du är osäker, göra en empirisk studie och endast göra ett "försök" på en avgränsad yta och sedan utvärdera det.

• Gilla
kmohsan och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Så länge stegljudsisoleringen inte är "plastad" så bör det fungera, masoniten andas. Men INGEN plast bara. Bör även fungera med fasadboard 20mm, tror den har bättre K-värde(?)
[länk]

Du kan ju, om du är osäker, göra en empirisk studie och endast göra ett "försök" på en avgränsad yta och sedan utvärdera det.
Jag har extra isolering från ett annat projekt som jag tänkte återanvända.

K kmohsan skrev:
Jag har extra isolering från ett annat projekt som jag tänkte återanvända.
Det framgår tydligt, mitt förslag är att du isolerar mer än 20mm om du nu ändå är på gång.

• Gilla
kmohsan
  • Laddar…
K kmohsan skrev:
I min krypgrund finns det idag masonitskivor, isolering och golv ovanför.
Jag funderar på att isolera (20mm) från krypgrunden och sedan sätta nya masonitskivor underifrån, alltså under isoleringen.
Är detta en bra lösning, eller finns det risk för kondens mellan de två lagren av masonit?

Jag har extra stegljudsisolering kvar som jag ska lägga underifrån och sedan sätta masonitskivor igen.
[länk]

🔹 Förslag på golvuppbyggnad (nedifrån och upp):​

1. Ny masonitskiva
  2. Stegljudsisolering
  3. Befintlig masonitskiva
  4. Isolering
  5. OSB-skiva
  6. Golvvärme
  7. Trägolv
F fribygg skrev:
Det framgår tydligt, mitt förslag är att du isolerar mer än 20mm om du nu ändå är på gång.
Jag kan dobble 20+20.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
På bilden i den rymliga krypgrunden ser det ut som om du lätt skulle kunna sätta 20+200mm isolering under bef golv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.