1 137 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ändring i bygglov från platta till krypgrund för uterum
Tjena,
Vi är i farten med att bygga ett uterum. Tanken var att gjuta platta, men nu när vi skulle börja gräva insåg vi att det vore bättre att göra en krypgrund.
Hur fungerar det med ändring i bygglov i ett sådant fall? Tror ni det kan klassas som en mindre ändring? Det förändrar ju ingen storlek eller utseende.
Borde vi egentligen pausa allt och vänta på nytt godkännande?
Vad tror ni om att bara köra på och inte ändra i bygglovet?
Vi är i farten med att bygga ett uterum. Tanken var att gjuta platta, men nu när vi skulle börja gräva insåg vi att det vore bättre att göra en krypgrund.
Hur fungerar det med ändring i bygglov i ett sådant fall? Tror ni det kan klassas som en mindre ändring? Det förändrar ju ingen storlek eller utseende.
Borde vi egentligen pausa allt och vänta på nytt godkännande?
Vad tror ni om att bara köra på och inte ändra i bygglovet?
Jag skulle ringa till byggnadskontoret och er handläggare, om ni har en sådan, och förklara varför detär bättre med plintgrund än platta och kolla med dem vad de anser. De kan säga att det är okej om du har argument för det och godkänna - se till att få det på mail eller brev bara.
Vår handläggare hade synpunkter på platta i markplan eftersom vi hade källare och "krävde" att vi skulle ha grundplatta i samma nivå som källaren för utbyggnaden, men det var innan vi börjat bygga så vi kunde uppdatera konstruktionsritningen för det. Bygglovet i övrigt ändrades inte och inte A-ritningarna.
Vår handläggare hade synpunkter på platta i markplan eftersom vi hade källare och "krävde" att vi skulle ha grundplatta i samma nivå som källaren för utbyggnaden, men det var innan vi börjat bygga så vi kunde uppdatera konstruktionsritningen för det. Bygglovet i övrigt ändrades inte och inte A-ritningarna.
Jag mailade iväg en fråga och blev uppringd. Jag förklarade läget och jag behövde bara ladda upp ny teknisk beskrivning och ny kontrollplan, så kunde de på något vis hantera det vid slutbesked. Behövde inget nytt bygglov och därmed ingen ny kostnad!T Testarn skrev:Jag skulle ringa till byggnadskontoret och er handläggare, om ni har en sådan, och förklara varför detär bättre med plintgrund än platta och kolla med dem vad de anser. De kan säga att det är okej om du har argument för det och godkänna - se till att få det på mail eller brev bara.
Bra service!
Grattis!
Men det bryter mot PBL. Ett bygglov ska följas i varje detalj och byggnadsnämnden har ingen möjlighet att ändra på bygglovet utan att fatta ett beslut om ett helt nytt sådant. Inte ens mindre ändringar. Vi vet från mängder av trådar här att det nästan regelmässigt bryts mot lagen ute i kommunerna på detta sätt. Till vår glädje som konsumenter och byggherrar! Sen kan det kännas orättvist när man får en handläggare som faktiskt följer lagen och säger nej.
Men det bryter mot PBL. Ett bygglov ska följas i varje detalj och byggnadsnämnden har ingen möjlighet att ändra på bygglovet utan att fatta ett beslut om ett helt nytt sådant. Inte ens mindre ändringar. Vi vet från mängder av trådar här att det nästan regelmässigt bryts mot lagen ute i kommunerna på detta sätt. Till vår glädje som konsumenter och byggherrar! Sen kan det kännas orättvist när man får en handläggare som faktiskt följer lagen och säger nej.
Klicka här för att svara