3 086 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Krypgrund - Tätad eller uteluftsventilerad innan man monterar avfuktare?
Hej på er alla husbyggare!
Jag har en fundering gällande min krypgrund som är under en utbyggd del av huset, resten har källare.
Funderingen gäller om man ska låta den vara uteluftsventilerad som den är idag eller om man ska lägga byggplast på marken ( består av makadam så det blir nog geoduk först och sen plast) och sätta igen alla ventilationer och täta luckan redan nu även om jag inte har råd med en sorptionsavfuktare för tillfället.
Blir det i bättre, ingen skillnad eller rent av sämre förhållanden i grunden om man tätar innan avfuktning?
Har lite fukt i grunden som det är nu, dock har jag ingen fuktmätare så jag vet inte exakt. Ser iallafall att blindbottenskivorna har börjat bågna och man känner att det är lite fuktigare där inne..
Hoppas att någon av er har ett bättre svar än dem man får från folket i min omgivning som påstås veta trots att svaren varierar
Jag har en fundering gällande min krypgrund som är under en utbyggd del av huset, resten har källare.
Funderingen gäller om man ska låta den vara uteluftsventilerad som den är idag eller om man ska lägga byggplast på marken ( består av makadam så det blir nog geoduk först och sen plast) och sätta igen alla ventilationer och täta luckan redan nu även om jag inte har råd med en sorptionsavfuktare för tillfället.
Blir det i bättre, ingen skillnad eller rent av sämre förhållanden i grunden om man tätar innan avfuktning?
Har lite fukt i grunden som det är nu, dock har jag ingen fuktmätare så jag vet inte exakt. Ser iallafall att blindbottenskivorna har börjat bågna och man känner att det är lite fuktigare där inne..
Hoppas att någon av er har ett bättre svar än dem man får från folket i min omgivning som påstås veta trots att svaren varierar
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Plast på marken är normalt bra vad jag förstått. När det gäller ventilerna så öppnar jag dem tidigt på våren och stänger dem sent på sommaren. Men det finns det olika uppfattningar om.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 975 inlägg
Börja med att lägga plast, och köp en fuktmätare ... Sen kollar du hur fuktigt det är, med ventilation... Är det bra, så är det.. Är det fortfarande fuktigt så kommer du nog inte undan avfuktaren ...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Precis, avfuktare har jag ställt in mig på att jag säkerligen kommer att behöva, frågan är om jag skjuter mig i foten om jag gör de andra förberedelserna innan jag har möjlighet att installera en eller om man ska låta det vara som det är så länge och bara säkra upp mot mössen som tydligen tycker om att gå in där och dö i blindbotten..
Luktade inte rosor förra hösten direkt om man säger så
Luktade inte rosor förra hösten direkt om man säger så
Borde väl vara tvärtom som är bäst. Varm luft som kommer in i kallare utrymme får ju kraftigt ökad relativ luftfuktighet.D Daniel 109 skrev:
På våren är det normalt sett rellativt torrt. Tanken är att temperaturen ska följa med upp när det blir varmare ute. Framåtr sendommaren när det blir fuktigare och sedan även kallare vill man hålla fukt och kyla ute. Men jag har inte mätt för att verifiera att det funkar. Min far gjorde så och den grunden var i alla fall frisk. Men det är inte ett bevis för att det är det bästa sättet.
På vintern vill man inte ha öppet efter som det kyler utbgrunden, det medför kalla golv och högre risk för fukt framåt sommaren.
På vintern vill man inte ha öppet efter som det kyler utbgrunden, det medför kalla golv och högre risk för fukt framåt sommaren.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 975 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden