Hej,

Har nyss köpt ett hus med krypgrund från 1976, där ligger ingen åldersbeständigplast idag och vid besiktningen så noterades markbaktierer. Trossbotten ser dock väldigt bra ut utan någon större missfärgning.

Det är öppen jord idag, vad bör man göra innan man lägger åldersbeständigplast? På något enstaka ställe så var där även vatten på marken, huset har dock väldigt stort takutsprång och sist det regnade rejält så var det torrt intil huset på alla sidor

Kommer troligtvis även behöva installera en sorptionsavfuktare och sätta igen nuvarande frånluftsdon som suger ut luften där nere (troligtvis frånluften som gjort att det klarat sig så bra)

Anticimex ska komma dit för att ta fram en offert, men vill gärna bilda mig en egen uppfattning om vad som behöver göras också.

• Jordig markyta i en krypgrund med inslag av grus och små stenar, delvis belyst, samt ett svart rör synligt i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordgolv i krypgrund med lösa kablar och vattenpöl, del av äldre hus utan åldersbeständig plast, trossbotten synlig ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du göra nånting om det ser bra ut efter 50 år?
Jag antar att du också kommer bli pålurad Anticimex överprisade avfuktarlösning av Anticimex besiktningsman...

Det du möjligen kan göra är att jämna till marken och lägga ut plast för några hundralappar.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Glömde skriva, det är en unken doft i huset som troligtvis kommer från grunden. Besiktningen visade även höga värden i virket.

Jo, det räknar jag med. Har även kontaktat Ocab men dom har inte svarat på en vecka. Frågade både min byggare och besiktningsmannen som både hänvisade till sakkunning. Är främst doften vi vill bli av med.

Claes Sörmland
Då låter det som standardlösningen:

1. Plocka bort allt organiskt material du kan hitta, trä.
2. Jämna till marken (inte nödvändigt men snyggt). Använd en fyllhammare - ett bra redskap att ha hemma som villaägare.
3. Lägg ut åldersbeständig plast eller isolerat dito.
4. Täpp igen uteventilationen, alltså ventilerna i krypgrunden.
5. Montera en sorbtionsavfukare. T ex:

https://ventilation.se/sv/products/...1u8Vvd9_EkmyAbiGtlr1BPv74-pxqfiBoC8FIQAvD_BwE

Led frånluften från avfuktaren genom en av grundens ventiler, borra genom grunden med en borrhammare eller gå under grundmuren om det är möjligt. Undertrycket som nu skapas kommer att se till att luften med lukt inte kommer upp i huset.

(Det enda jag inte begriper är vad som menas med "frånluft" i din nuvarande grund.)

Jag hade inte satt in en avfuktare eller annan dyr utrustning som drar el och kräver underhåll förr än jag gjort de enkla/billiga åtgärderna och bott i huset något år.
Skaffa någon form av fukt-/temperaturmätare med 2-3 sensorer du sätter där nere så kan du hålla koll på fuktigheten över året och det blir lättare att se om det behövs några ytterligare åtgärder.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja räcker det med att jämna till marken och plasta för att få bort lukten och fukthalten att sjunka så kan man ju vänta med att proppa ventiler och skaffa avfuktare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja räcker det med att jämna till marken och plasta för att få bort lukten och fukthalten att sjunka så kan man ju vänta med att proppa ventiler och skaffa avfuktare.
Tack för svar, med frånluft så menar jag mekanisk frånluft - det sitter ett frånluftsdon som är monterat till resten av ventilationen.

Misstänker att vi har undertryck i huset nu pga fönster utan tilluft (nya är beställda med tilluft där det ska vara) så misstänker att mekaniska frånluften också suger från luckan inne i huset.

Att suga ut luft därifrån året runt är dumt. Eftersom det är kallare i grunden än utanför en stor del av året kommer uteluften som sugs in att kylas ner så att fukt kondenseras.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att suga ut luft därifrån året runt är dumt. Eftersom det är kallare i grunden än utanför en stor del av året kommer uteluften som sugs in att kylas ner så att fukt kondenseras.
Så jag borde stänga den ventilen alternativt stänga frånluften helt?

Ossian K Olsson
R R_B skrev:
Glömde skriva, det är en unken doft i huset som troligtvis kommer från grunden. Besiktningen visade även höga värden i virket.

Jo, det räknar jag med. Har även kontaktat Ocab men dom har inte svarat på en vecka. Frågade både min byggare och besiktningsmannen som både hänvisade till sakkunning. Är främst doften vi vill bli av med.
Med ren anekdotisk bevisning så är jag säker på att den dåliga doften i ditt hus beror på en alldeles för dålig luftomsättning inne i huset. Vanliga svaret här brukar vara att det sitter en stackars PAX-fläkt och drar ut 10 liter/sekunden på ett dass när det kommer till 70-talshusen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Med ren anekdotisk bevisning så är jag säker på att den dåliga doften i ditt hus beror på en alldeles för dålig luftomsättning inne i huset. Vanliga svaret här brukar vara att det sitter en stackars PAX-fläkt och drar ut 10 liter/sekunden på ett dass när det kommer till 70-talshusen.
Sitter en mekanisk fläkt på taket med utsug i kök, badrum nere, tvättstuga och badrum uppe och då även en i krypgrunden. Modulenthus, så borde ju kommit så från fabrik.

Men problemet är att där är bara 1 tilluftsventil, så det är troligtvis en orsak men man känner även jorddoft vid luckan mest troligt för det blir undertryck i huset.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
R R_B skrev:
Sitter en mekanisk fläkt på taket med utsug i kök, badrum nere, tvättstuga och badrum uppe och då även en i krypgrunden. Modulenthus, så borde ju kommit så från fabrik.

Men problemet är att där är bara 1 tilluftsventil, så det är troligtvis en orsak men man känner även jorddoft vid luckan mest troligt för det blir undertryck i huset.
Det låter ändå lovande! Vet du ungefär hur mycket luft den omsätter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.