Hej! Inte min hemmaplan direkt, behöver er hjälp! Var gärna övertydliga med era tips/instruktioner😊

Har ett sommarhus. Det är inte vinterbonat men vi brukar vara där någon dag då och då på vintern också. Vattnet brukar vi inte stänga av. Huset har krypgrund. Vattnet tas från borrad brunn, varmvattenberedaren står i badrummet, avloppet går till septiktank. Huset har vatten i köket och i badrummet. Samtliga rör (varm-, kallvatten och avlopp) har tidigare varit lindade gemensamt med glasfiber och plast ytterst. Det har funnits aluminium tejp runt kallvattenrören och en ”el-värme-kabel” längs respektive vatten rör. Allt har varit rätt provisoriskt upphängt med snören eller vilande på enkla brädkonstruktioner.

Ett kallvattenrör i krypgrunden sprack under vintern och en vvs:are har fixat själva röret men ville inte hantera isoleringen som behövde rivas upp. Totalt är det kanske 15m med 3 skilda rör: varmvatten (20mm, plus 5 mm värmeslinga), kallvatten (18mm, plus 5mm värmeslinga) samt avloppsrör (som går från 50 till 105mm). Se bild.

Förstår att glasfiber-skålar (exv Isover) är att föredra (framför cellplast) och att varm och kallvattenrören ska isoleras separat (förstås ). Mina frågor är:

1. Ska kallvattenrören lindas med aluminium först och värmeslingan ligga mellan aluminium lagret och isoleringen? Är det aluminium tejp som ska användas?

2. Är gullfiberskål 35/30 lämpligt runt varm/kallvattenrören? Tänker så att både själva röret och värmeslingan får plats då…. eller bör det vara ”tajtare” så att det ej blir en luftspalt? Är skålar med dimension 22 eller 28mm plus 20mm isolering bättre?

3. Kan jag lämna avloppsrören oisolerade?

Tack på förhand!
Peter

• IMG_0377.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda frågan jag tror jag har ett säkert sdvar på är avloppet. Man brukar inte oroa sig för frysning i avloppsrör.

I vårt fritidshus fick vi kommunalt VA häromåret. I vår krypgrund blir det (nästan) aldrig minusgrader. Jag har haft en fjärrtermometer där i 3 år medan vi väntade på kommunalt VA (vi hade bara sommarvatten innan). Samlat statistik, men det blev minus 1 grad under några timmar. Så jag vågade inte annat än att sätta in en värmekabel, men vi valde kabel inne i röret/slangen. Och isolering av skumplast liknande: https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...g-rak/rorisolering-rak-o-35-mm-2-m-2000050507.

Huruvida den isoleringen är optimal vågar jag inte utala mig om.

Du verkar redan ha en hel del glasull runt dom där. Ska du inte bara lappa ihop det du har och sätta ned en liten frostvakt, ha lite varmare i huset än förra vintern. Om du vill ha koll sätt ner en trådlös termometer kanske med styrning till frostvakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.