Detta kanske är en dum fråga, men ställer den ändå. Har precis krupit runt i vår grund och plastat in marken för att förbereda inför att skaffa en avfuktare. Lutar åt en Drybox x5.

Till min fråga: Läste någonstans att en avfuktare skapar ett undertryck i grunden och får luften att cirkulera.
Det jag funderar över är hur det skulle samverka/ställa till det för vår kakelugn som tar luft från grunden? Finns det risk att rök sugs in i grunden? Någon annan påverkan på eldningsförmågan?

Om du ska ha avfuktare har du väl tätat grunden och satt igen ventiler/ kattgluggar?

Isåfall bör du nog dra ut ett spirorör och ansluta så eldstaden kan få uteluft..

F fribygg skrev:
Om du ska ha avfuktare har du väl tätat grunden och satt igen ventiler/ kattgluggar?

Isåfall bör du nog dra ut ett spirorör och ansluta så eldstaden kan få uteluft..
Har inte gjort det än, men det är planen att stänga igen ventilerna när jag fått avfuktaren på plats.

Okej, så det drar man via krypgrunden och ut på något sätt då? Får gå ner och kika hur man kan ansluta det, har inte sett hur ventilen där nere ser ut, bara att det letar sig upp luft vid kakelugnen.

K Kamehameha skrev:
Har inte gjort det än, men det är planen att stänga igen ventilerna när jag fått avfuktaren på plats.

Okej, så det drar man via krypgrunden och ut på något sätt då? Får gå ner och kika hur man kan ansluta det, har inte sett hur ventilen där nere ser ut, bara att det letar sig upp luft vid kakelugnen.
Ännu bättre är nog om man kan dra tilluften i mark men det bör ju funka med ett spirorör utifrån till eldstaden genom krypgrunden

F fribygg skrev:
Ännu bättre är nog om man kan dra tilluften i mark men det bör ju funka med ett spirorör utifrån till eldstaden genom krypgrunden
Det var verkligen lättare sagt än gjort. Ventilen är som det ser ut nu oåtkomlig, då måste man försöka riva sig in kanske 30cm genom murstocken. Försökte ta en bild, men det var lite svårt, men så man förstår ungefär. Går det att bryta sig in där? Eller finns det någon annan potentiell lösning. På insidan ser det ut som på bild två och tre.

• Trångt utrymme mellan murstock och träskiva, potentiellt inuti en vägg, där ventilen är svåråtkomlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt hål i vägg med kakel runtom, synlig ventil inuti fylld med damm och smuts, del av byggprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild av en murstock med sprucken puts och isoleringsmaterial, visande ett smalt utrymme och skador på grund av otillgänglig ventil.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.