Detta kanske är en dum fråga, men ställer den ändå. Har precis krupit runt i vår grund och plastat in marken för att förbereda inför att skaffa en avfuktare. Lutar åt en Drybox x5.
Till min fråga: Läste någonstans att en avfuktare skapar ett undertryck i grunden och får luften att cirkulera.
Det jag funderar över är hur det skulle samverka/ställa till det för vår kakelugn som tar luft från grunden? Finns det risk att rök sugs in i grunden? Någon annan påverkan på eldningsförmågan?
Till min fråga: Läste någonstans att en avfuktare skapar ett undertryck i grunden och får luften att cirkulera.
Det jag funderar över är hur det skulle samverka/ställa till det för vår kakelugn som tar luft från grunden? Finns det risk att rök sugs in i grunden? Någon annan påverkan på eldningsförmågan?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har inte gjort det än, men det är planen att stänga igen ventilerna när jag fått avfuktaren på plats.F fribygg skrev:
Okej, så det drar man via krypgrunden och ut på något sätt då? Får gå ner och kika hur man kan ansluta det, har inte sett hur ventilen där nere ser ut, bara att det letar sig upp luft vid kakelugnen.
Ännu bättre är nog om man kan dra tilluften i mark men det bör ju funka med ett spirorör utifrån till eldstaden genom krypgrundenK Kamehameha skrev:Har inte gjort det än, men det är planen att stänga igen ventilerna när jag fått avfuktaren på plats.
Okej, så det drar man via krypgrunden och ut på något sätt då? Får gå ner och kika hur man kan ansluta det, har inte sett hur ventilen där nere ser ut, bara att det letar sig upp luft vid kakelugnen.
Det var verkligen lättare sagt än gjort. Ventilen är som det ser ut nu oåtkomlig, då måste man försöka riva sig in kanske 30cm genom murstocken. Försökte ta en bild, men det var lite svårt, men så man förstår ungefär. Går det att bryta sig in där? Eller finns det någon annan potentiell lösning. På insidan ser det ut som på bild två och tre.F fribygg skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden