2 424 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Krypgrund installera Avfuktare? Trygghetsvakten?
Jag gjorde så under en period att jag regelbundet var nere och mätte i trät på olika ställen, antecknade det så att jag kunde följa hur utvecklingen såg ut. Samtidigt så kollade jag den relativa fuktigheten i luften hur det såg ut. Det viktigaste som husägare är väl att ha koll på krypgrunden. Jag har nu en avfuktare där men är faktiskt osäker på om jag skulle köpa ny om denna gick sönder. Skulle göra samma kontroller men mer noggrant då. Det är alltid svårt att, som lekman, avgöra vad man skall göra. Det man kan säga är väl att det inte krävs åtgärd direkt. I den bild som Dilato visade i ett inlägg så krävs ju både hög relativ fuktighet, temperatur och tid för att det skall utvecklas mögel. Köper du tex de produkter jag tipsade om i tidigare inlägg så kan du ju utvärdera efter ett par månader, speciellt nu när det också blir varmare.
En batteridriven luftfuktighetsmätare som kan logga till telefon kostar inte speciellt mycket. De Tuya-baserade mätarna som tipsades om är billiga, men är problematiska om du i framtiden vill försöka använda nåt mer avancerat system (Home Assistant). Men med tanke på priset så kan du lika gärna kasta de i det läget och skaffa nya
. Nyckeln är iaf att mäta, så du förstår vad som påverkar fuktighetsgraden. Dvs, ökar det när det regnar? När ni duschar? När ni kör köksfläkten? När det är varmt? När det är kallt?
Ett hus byggt 2002 är ju ändå 23 år vid det här laget. Påväxten kan vara ny, eller gammal, den har iaf inte vuxit i 23 år sett till bilderna. Om det är ett aktuellt problem, så har förmodligen några förutsättningar ändrats, som bör åtgärdas, och det är inte själva avfuktaren som borde vara första åtgärd. Korrekt markbädd (kapilärbrytande makadam), tät plast (både skarvar och mot grund) är grundförutsättningar för att undvika fuktproblem.
Ta et djupt andetag och samla mer data först innan du lägger ut massa pengar på åtgärdsförslag
Ett hus byggt 2002 är ju ändå 23 år vid det här laget. Påväxten kan vara ny, eller gammal, den har iaf inte vuxit i 23 år sett till bilderna. Om det är ett aktuellt problem, så har förmodligen några förutsättningar ändrats, som bör åtgärdas, och det är inte själva avfuktaren som borde vara första åtgärd. Korrekt markbädd (kapilärbrytande makadam), tät plast (både skarvar och mot grund) är grundförutsättningar för att undvika fuktproblem.
Ta et djupt andetag och samla mer data först innan du lägger ut massa pengar på åtgärdsförslag
Du behöver ju inte göra det så avancerat om du inte vill.D daskind skrev:Jag förstår, jag fick ju offererat något medel som heter AMP99 som de ska behandla blindbotten med, och det var ca 6000-7000kr för att behandla ca 35kvm yta. Vet inte om det är overkill? Man vet ju inte vem man ska lita på eller vem man ska fråga.
Om man skulle sätta upp lite sådana sensorer och ej vill beställa från aliexpress osv, har ni några tips på produkter från sverige för Bridge & Sensorer? Antar att sensorerna är batteridrivna och bridgen sätter man inne i huset?
Vad menade du förresten med att köpa ett par sådana enheter och "gödsla" i grunden?
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/fritid/termometrar-hygrometrar/tradlosa-termometrar
Ta det lugnt bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden