87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det är inte för att dom är bra som dom får vara kvar, det är för att norskarna är sämre........
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det var inte dina teorier om var (o)duktiga hantverkare hittar sina jobb som jag kommenterade...KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det är inget sidospår. Du förstår mycket väl att du nonchalerade Flammans uppmaning och fortsatte flockbeteendet att angripa 100% av dessa stenläggares jobb utifrån indicier, "eftersom si och så så måste det vara sant". Men du är som sagt inte ensam och ska inte känna dig personligt utpekad, du råkade bara ha ett inlägg där just då.KnockOnWood skrev:
Utifrån vidden av detta problem, så som den antyds, så är det väldigt få bilder i denna tråd!?
Har en granne som lät dessa göra ett stort markarbete. C:a 150 kvm stensättning samt lagning av väggar till en garagenedfart. Efter 2 vintrar har han nu fått göra om allt igen. Väggarna till nedfarten hade rasat, markstenen låg som en värre sjögång. Bättre att betala mer första gången och få det otdentligt gjort med en gång. Vi har annars varit förskonade för dessa Irländare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Jag tycker inte vi behöver bli griniga. Det var en bra inlägg i sakfrågan. Det hade ju varit ännu bättre med bilder, och ett par gånger bättre ifall det gick att särprägla "dessa" stenläggare lite mer. De verkar ju vara många, och beter sig kanske inte likadant allihop.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det håller jag absolut med om!Bo.Siltberg skrev:
Men som i alla andra sammanhang så får man förlita sig på sannolikheter.
Vi kan ju inte alla uppleva allt, utan får förlita oss på andras erfarenheter och intryck.
Det är ju bland annat därför vi till exempel frågar leverantörer/hantverkare om referenser.
Och om sannolikheten att en utförare, i detta fall stensättare/asfaltläggare, inte utför ett fullgott arbete, är det väl skäl nog att mana till försiktighet?
Det är ju det diverse tidningar, polisen, konsumentupplysare och forumskribenter gör.
Tycker du verkligen att det är fel? Att alla måste vänta tills de har egna bittra erfarenheter?
Det är inte alls samma sak som att säga att irländare i gemen är världens avskum.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Jo det är bra som du skriver, men så har inte tongångarna varit i tråden, och det vet du.
Det verkar finnas en absolut sanning att i alla "dessa stenläggare" gör ett usel jobb. Det finns en (1) bild på detta i denna tråd som dock inte visar speciellt mycket. Sedan finns ett antal hänvisningar och länkar. Och så finns det bilder på ett (1), enligt husägaren, bra genomfört jobb, men som allmänheten i denna tråd ändå förkastar som dåligt.
Av det som skrivits här och i media så är det sannolikt att man behöver dra öronen åt sig, ja. Det tycker jag har gått fram vid det här laget. Jag ser fram emot fler rapporter om deras faktiska framfart, och ett öppet sinne för att de kanske har lyckats bra med några jobb.
Men jag bestämmer inte vad som ska skrivas här. Jag kan bara säga att jag skulle inte anklaga någon utan att jag själv har en grund för detta, inte ens om samtliga forummedlemmar tycker att jag borde stämma in i kören. Och naturligtvis skulle jag inte angripa någon för att de inte anklagar dessa stenläggare
Det verkar finnas en absolut sanning att i alla "dessa stenläggare" gör ett usel jobb. Det finns en (1) bild på detta i denna tråd som dock inte visar speciellt mycket. Sedan finns ett antal hänvisningar och länkar. Och så finns det bilder på ett (1), enligt husägaren, bra genomfört jobb, men som allmänheten i denna tråd ändå förkastar som dåligt.
Av det som skrivits här och i media så är det sannolikt att man behöver dra öronen åt sig, ja. Det tycker jag har gått fram vid det här laget. Jag ser fram emot fler rapporter om deras faktiska framfart, och ett öppet sinne för att de kanske har lyckats bra med några jobb.
Men jag bestämmer inte vad som ska skrivas här. Jag kan bara säga att jag skulle inte anklaga någon utan att jag själv har en grund för detta, inte ens om samtliga forummedlemmar tycker att jag borde stämma in i kören. Och naturligtvis skulle jag inte angripa någon för att de inte anklagar dessa stenläggare
Troligtvis får de bättre betalt för jobb i Sverige än i Irland.KnockOnWood skrev:
Som någon annan skrev så jobbar många svenskar i Norge, tex inom vården där de får bättre betalt än här i Sverige. Likaså har vi väldigt många EU-medborgare från andra länder som jobbar inom "vårt område", byggbranschen. De accepterar en för svenska mått lägre timpeng men i deras hemland är det bra betalt.
Enligt din teori så borde baltländerna och Polen egentligen ha en rasande utveckling inom byggnation, eftersom en stor andel av deras hantverkare försörjer sig i Sverige. Eller nöjer vi svenskar oss med "de inte fullt så duktiga" hantverkarna??
Låter som det är ok för dig att utländsk arbetskraft tas in för att dumpa löner.Flamman skrev:Troligtvis får de bättre betalt för jobb i Sverige än i Irland.
Som någon annan skrev så jobbar många svenskar i Norge, tex inom vården där de får bättre betalt än här i Sverige. Likaså har vi väldigt många EU-medborgare från andra länder som jobbar inom "vårt område", byggbranschen. De accepterar en för svenska mått lägre timpeng men i deras hemland är det bra betalt.
Enligt din teori så borde baltländerna och Polen egentligen ha en rasande utveckling inom byggnation, eftersom en stor andel av deras hantverkare försörjer sig i Sverige. Eller nöjer vi svenskar oss med "de inte fullt så duktiga" hantverkarna??
Ja den internationella kapitalistiska konservativa högern strör verkligen sina rikedomar över utvecklingsländerna. Eller vänta nu, just ja, de gör dem till den nya generationens kolonier ..Anna_H skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och du jublar över att folk jobbar utan att betala skatt, i skumraskföretag somFlamman skrev:Troligtvis får de bättre betalt för jobb i Sverige än i Irland.
inte betalar arbetsgivaravgifter
inte betalar försäkringar för de "anställda"
inte följer regler för arbetarskydd
inte följer miljölagstiftning
kort sagt inte följer de regler, förordningar och överenskommelser vi byggt upp för ett tryggt, säkert och hållbart arbetsliv.
Och allt detta för att några snåla djävlar skall få sin garageuppfart några kronor billigare.
Nej tack!
För övrigt tror jag inte att de svenska läkarna och sjuksköterskorna (och andra) som jobbar i Norge till upp emot dubbla lönen bor i husvagnsläger utan någon social fallskärm.
I så fall skulle de inte kunnat flyga hem var fjortonde dag /varje månad.