Status
Inte öppen för fler kommentarer.
KnockOnWood skrev:
För övrigt tror jag inte att de svenska läkarna och sjuksköterskorna (och andra) som jobbar i Norge till upp emot dubbla lönen bor i husvagnsläger utan någon social fallskärm.
I så fall skulle de inte kunnat flyga hem var fjortonde dag /varje månad.
Det är kanske inte rättvist att jämföra svenska läkare med irländska och polska byggarbetare. Men de svenska ungdomar som åker och jobbar i konservfabrikerna för att de jobben inte duger åt norska ungdomar är en helt okej jämförelse.

3-4 tjejer delar på en tvåa. De tar med sig pulversoppor och annan billig mat från Sverige, för de har inte råd med den norska maten. De jobbar 12-timmarspass för med norska mått mätt usla löner. Får sedan ihop pengar för att åka hem och utbilda sig, köpa lägenhet eller åka på tre månaders utlandsresa.

Ungefär som unga polacker gör i Sverige.

Det är väl ingen som jublar över när de fuskar och hoppar över säkerheten, men lönenivåerna kan vi faktiskt INTE säga något om, så länge de är nöjda med att få mer än hemma.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Ja den internationella kapitalistiska konservativa högern strör verkligen sina rikedomar över utvecklingsländerna. Eller vänta nu, just ja, de gör dem till den nya generationens kolonier ..
Nu menade jag ju sossar då, men visst... Det är väl samma lika där...

Krilleman
Flamman skrev:
Troligtvis får de bättre betalt för jobb i Sverige än i Irland.
Som någon annan skrev så jobbar många svenskar i Norge, tex inom vården där de får bättre betalt än här i Sverige. Likaså har vi väldigt många EU-medborgare från andra länder som jobbar inom "vårt område", byggbranschen. De accepterar en för svenska mått lägre timpeng men i deras hemland är det bra betalt.
Enligt din teori så borde baltländerna och Polen egentligen ha en rasande utveckling inom byggnation, eftersom en stor andel av deras hantverkare försörjer sig i Sverige. Eller nöjer vi svenskar oss med "de inte fullt så duktiga" hantverkarna??
Vi har byggare från baltstaterna på bygget jag är på just nu. Kan inte ett ord svenska men tjänar över 200 i timmen...

Det är nu ett antal år (fem, kanske, minst) sedan min far anlitade irländska plattsättare för att lägga om uppfarten på sin fastighet. Han tyckte de verkade göra ett bra jobb och det ser likadant ut idag som direkt efter att de satt det.

Jag vet att de har dåligt rykte och det har varit ett antal artiklar i tidningar etc om "fenomenet". Men uppenbarligen är (eller var) inte alla dåliga i alla fall.

krilleman_215 skrev:
Vi har byggare från baltstaterna på bygget jag är på just nu. Kan inte ett ord svenska men tjänar över 200 i timmen...
Byggarbetare från baltstaterna som tjänar över 33 000:-/månad, det är ju högt över snittet för svenska byggnadsarbetare, låter inte särskilt trovärdigt om du ursäktar.

thomasx skrev:
Byggarbetare från baltstaterna som tjänar över 33 000:-/månad, det är ju högt över snittet för svenska byggnadsarbetare, låter inte särskilt trovärdigt om du ursäktar.
Nu vet jag ju inte,
men om du "glömmer" arbetsgivaravgifter, försäkringar och inkomstskatt så...

KnockOnWood skrev:
Nu vet jag ju inte,
men om du "glömmer" arbetsgivaravgifter, försäkringar och inkomstskatt så...
"glömmer"? Du skrev att de tjänar över 200:-/h. Men det är klart att om du menar att det är företaget de jobbar för som debiterar över 200:-/h för deras arbete så tjänar de ju inga 200:-/h+.
De 33000 jag räknade fram var så klart räknat brutto, dvs före inkomstskatt, givet att deras timlön var 200:-/h före skatt. Men det är alltså inte timlönen som är 200:-, utan fakturerat arvode, det är ju en enorm skillnad, det säger egentligen ingenting om vad de tjänar i timmen, eftersom vi inte vet overheadkostnader, vinstuttag etc.

thomasx skrev:
...Du skrev att de tjänar över 200:-/h....
Nej, det var inte jag som skrev det.

Och jag tror inte det stämmer heller.
För 200 får man väl ordinarie arbetare med ROT- eller RUT-avdrag?
Vitt, skattat, försäkrat och med fackets välsignelse.

Nej det var visst krilleman som skrev det ;)

KnockOnWood skrev:
Och du jublar över att folk jobbar utan att betala skatt, i skumraskföretag som
inte betalar arbetsgivaravgifter
inte betalar försäkringar för de "anställda"
inte följer regler för arbetarskydd
inte följer miljölagstiftning
kort sagt inte följer de regler, förordningar och överenskommelser vi byggt upp för ett tryggt, säkert och hållbart arbetsliv.

Och allt detta för att några snåla djävlar skall få sin garageuppfart några kronor billigare.
Nej tack!

För övrigt tror jag inte att de svenska läkarna och sjuksköterskorna (och andra) som jobbar i Norge till upp emot dubbla lönen bor i husvagnsläger utan någon social fallskärm.
I så fall skulle de inte kunnat flyga hem var fjortonde dag /varje månad.
Hmmm, nu har jag kollat igenom mina inlägg i den här debatten,
och jag hittar inte någonstans där jag "jublar över att folk jobbar utan att betala skatt...."
Jag skulle uppskatta om du höll dig till det som jag skriver i mina inlägg istället för att lägga till en massa värderingar och åsikter i mitt namn.

Som någon annan skrev så ingår Sverige i ett Europa där fri rörlighet tillåts över gränserna, och där man kan arbeta var man vill. Det gäller åt båda håll, och då är det många som tar chansen att tjäna mer pengar än vad de kan göra i sitt hemland.
Sen finns det de som ser chansen att tjäna ännu mer pengar genom att åsidosätta lagar och förordningar, strunta i att betala skatt mm eftersom svårigheterna att kontrollera detta är så mycket större utanför sitt eget hemland. Detta förekommer för övrigt även i Sverige av svenska medborgare. Inget som är unikt för irländska asfaltsläggare.

Krilleman
thomasx skrev:
Jodå! UE åt både Ncc och Peab...

krilleman_215 skrev:
Och så länge allt går hederligt till, skatter och avgifter betalas och lagar och förordningar följs är det väl OK att folk tjänar pengar!

Det är när det fifflas och fuskas, skit dumpas i skogen osv som vi skall säga stopp.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Vi har 33 åt Ncc, då är vi typ sämst betalda, Sthlm snickare har 36, mark folk har runt 34

Vaf betyder UE i det här sammanhanget?

RoTe
andersjm skrev:
Vaf betyder UE i det här sammanhanget?
UnderEntreprenör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.