29 868 läst ·
427 svar
30k läst
427 svar
Kriget i Ukraina, allmän diskussion
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Då ska vi se...Minnie Mesola skrev:
Det kan den inte. Folkrätten gäller bara för små länder. Stora länder gör vad de vill. Kina - Tibet och snart Taiwan. Usa - Irak, Vietnam, Afghanistan, Grenada, Panama, samt några afrikanska stater + mer eller mindre varenda sydamerikanska stat med en begynnande demokrati samt inte att förglömma Hawaii som mer eller mindre anekterades av USA. Räcker det eller behöver du fler exempel?
Allmänbildning och empati, var det ja.
Minnie
Kina gör anspråk på Tibet och Taiwan, säger att dessa är en del av Kina, inte egna suveräna stater.
Ryssland gör anspråk på Ukraina, delar av Tjetjenien, delar av Moldavien etc, och anser att det är en del av Ryssland, inte egna suveräna stater.
USA?? Har de gjort anspråk på Irak tille exempel?
Om tråden utvecklats till att ett mindre antal av oss försvarat sig mot en överväldigande majoritet av Ukrainahatare och Putinälskare, hade du då varit lika krävande att tråden skulle stängas?N Nilsson i Boda skrev:
Hm, låt mig tänka...
Hur dör man ekonomiskt?
Jag vill bara göra läsarna uppmärksamma att ofta så vill propagandan förminska förtroendet för den egna staten och dess kapacitetet. Därför läser man ofta propagandister som dessutom nedvärdera Sverige, svenska poitiker etc.
Alla förstår att det betyder inte att man inte kan kritisera regeringen utan att bli kallad rysstroll. Men gör man det samtidigt som man trollar på ett forum eller sprider rysspropaganda, framförallt båda två. Så ska man dra öronen till sig.
Alla förstår att det betyder inte att man inte kan kritisera regeringen utan att bli kallad rysstroll. Men gör man det samtidigt som man trollar på ett forum eller sprider rysspropaganda, framförallt båda två. Så ska man dra öronen till sig.
Exakt, jag har svårt att se att konsekvenserna skulle bli i närheten av vad man fåt utstå Ukraina i dag.
Det gör de flesta. Att påstå något annat är patetiskt.D Daniel 109 skrev:
Självklart skulle många få uppoffra mycket. Men om alternativet är likt många ukrainare - att bli driven på flykt, dö i en skyttegrav, få familj våldtagen och avrättad - mot att ha mindre prylar och försämrad ekonomi några år så är valet ganska enkelt.
Jag tror att du missade poängen.Fairlane skrev:
Då ska vi se...
Kina gör anspråk på Tibet och Taiwan, säger att dessa är en del av Kina, inte egna suveräna stater.
Ryssland gör anspråk på Ukraina, delar av Tjetjenien, delar av Moldavien etc, och anser att det är en del av Ryssland, inte egna suveräna stater.
USA?? Har de gjort anspråk på Irak tille exempel?
Det jag ville förmedla var att de stora länderna gör vad de vill. Att döda över 100.000 irakier tycker iallafall jag är illa nog. Jag repeterar -de kan göra vad de vill mot mindre stater. Mörda, stjäla. Ja vad som helst och det är framförallt USA ett tragiskt exempel på.
Minnie
Om Irak hade respekterat gränserna och inte invaderat Kuwait, tvivlar jag på att USA lagt sig i.Minnie Mesola skrev:
Jag tror att du missade poängen.
Det jag ville förmedla var att de stora länderna gör vad de vill. Att döda över 100.000 irakier tycker iallafall jag är illa nog. Jag repeterar -de kan göra vad de vill mot mindre stater. Mörda, stjäla. Ja vad som helst och det är framförallt USA ett tragiskt exempel på.
Minnie
Nu gissar jag lite grann, för jag är långtifrån någon experter på global handel, men jag vågar ändå påstå att det inte finns många färdiga produkter som inte innehåller något från Kina. Bilar, sjukvårdsutrustning, spisar, reningsverk, kraftverk, all form av kommunikation. Ja allt som får vårt samhälle att fungera.D Daniel 109 skrev:
Minnie
Ännu ett lågvattenmärke detta inlägg.J Johannes56 skrev:
Ni är lite som löpsedlarna . Ena dagen är Putin ett jättehot som vi ska vara rädda för att han invaderar Norden och halva Europa. Nästa så är på fallrepet och kommer kapitulerar vilken dag som helst. Hur ska ni ha det?