- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den här tråden är en utbruten OT diskussion från tråden Någon som tagit emot flyktingar från Ukraina?
/Moderator
-------------
/Moderator
-------------
Ja, kanske vissa personer. Men jag tror inte att ett land i krig är ett bra land att vara i som barn, vare sig man är i den krigshärjade delen eller inte.N Nilsson i Boda skrev:Jag skulle vilja uppmuntra att personer kan stanna kvar i Ukraina. Jag ger pengar till Ukraine Red Cross istället. Nu flyttar krigshändelserna till Östra delen av landet, familjer behöver inte splitras upp, äldre generationen som kanske inte kan fly behöver stöd, land behöver odlas upp inför hungesrnöd i höst och Ukraina behöver alla för att bygga upp landet.
Redigerat av moderator:
Om man får, precis som Ukraina finns lagar att följa.M Manfreds skrev:
Sverige är totalförsvarspliktiga. Det betyder att de, om det behövs, är skyldiga att delta i verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig. Personalförsörjningen av det svenska försvaret bygger på ett system med både frivillighet och plikt
Inte jag och mina små barn iaf. Men givetvis måste min man och tillika barnens far, med militär bakgrund. Men mina barn ska inte uppleva krig (på nära håll).Huddingebo skrev:
Dock har de inte varit krig i stora delar av landet. Det måste man också beakta. Tex 2 timmar söder om lviv har de inte haft något alls, det är som en vanlig vardag.LoweW skrev:
Självklart är det jobbigare i delarna som drabbats men när det är "över" måste de bygga upp så fort det går.
För som jag uppfattat de ukrainare som bor i vår del så vill de tillbaka och en del har åkt tillbaka där kriget lämnat.
Jag är faktiskt på samma tanke. Jag kan absolut inte ett skit om vapen förutom att man skjutit lite studsare och lerduvor.M Manfreds skrev:
Om det kommer något som riskerar mitt liv så drar jag med min unge och tar straffet när jag kommer tillbaka. Jag är inte en måltavla.
Det kanske inte finns något att komma tillbaka till om ingen försvarar det.Rkarlsson skrev:
Ingen människa ska vara måltavla. Ändå tvingas vi ibland bli det för någon annans skull. Naturligtvis avsevärt svårare dock om man är ensamstående med barn.
så 10 miljoner internflyktingar och otroligt stora delar av landet sönder bombat, flera stora städer utplånade, allmän mobilisering etc. T.o.m. Lviv bombat, senast idag odessa. Och du tror livet knallar på ? bara för att du inte ligger i en skyttegrav så är tillvaron långt ifrån normal.Rkarlsson skrev:Dock har de inte varit krig i stora delar av landet. Det måste man också beakta. Tex 2 timmar söder om lviv har de inte haft något alls, det är som en vanlig vardag.
Självklart är det jobbigare i delarna som drabbats men när det är "över" måste de bygga upp så fort det går.
För som jag uppfattat de ukrainare som bor i vår del så vill de tillbaka och en del har åkt tillbaka där kriget lämnat.
Märkligt att du tror det är så lugnt med krig när du i nästa vända tydliggör att du minsann inte är en måltavla. Det är ju bara för dig att åka 15 minuter bort så är allt toppen
Absolut de som kan hantera vapen bör försvara.L Lärospånet skrev:
Jag gjorde inte lumpen och har aldrig befattat mig med vapen och träning för att döda.
Av det som hände på basen nära polen där även svenskar var inblandade så skall absolut oerfarna inte ens befatta sig med vapen eller åka till någon front. Känner en som anmälde sig som frivillig men kan inte hantera vapen, som tur var så sa ambassaden nej pga hans ålder och att det var för farligt.
Men till ämnet.
Vi har inte tagit emot några alls, vi har varken platsen eller tiden att hjälpa.
Men det finns lite olika scenarion här på det.
Vi har en dam i byn som jobbar åt missionsskyrkan och har hjälpt ukrainare i många många år, hon tog hem 8-10 st av de hon kände så fort de kunde. Där har de funkat mycket bra.
Sen finns det en del hushåll som har tagit in men har jättestora problem, som jag förstått så är det såklart av stor oro och stress.
Vi har dock hotell som tog emot en hel del av de som åkte buss till vår kommun.
Jag känner folk i den delen. Vad skall han göra tycker du? Ligga och trycka i en skyttegrav och rulla tummarna och vänta på att ryssen aldrig kommer dit?Viktor.J skrev:
så 10 miljoner internflyktingar och otroligt stora delar av landet sönder bombat, flera stora städer utplånade, allmän mobilisering etc. T.o.m. Lviv bombat, senast idag odessa. Och du tror livet knallar på ? bara för att du inte ligger i en skyttegrav så är tillvaron långt ifrån normal.
Märkligt att du tror det är så lugnt med krig när du i nästa vända tydliggör att du minsann inte är en måltavla. Det är ju bara för dig att åka 15 minuter bort så är allt toppen
Där är en del fabriker i full produktion också, de har varit stängda men öppnade upp igen för de måst.
Nej tycker du att jag som oerfaren skall skickas in som en jävla docka i krig? Om lillsnubben väljer att bomba sthlm och håller sig där uppe, tror du att vi stänger allt i övriga landet då? Jag får med 100% säkerhet jobba som vanligt fram tills order kommer om att jag ska köra mat till äldreboenden eller något.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Det är olagligt för dig och lämna landet vid krig. Du är enligt lag skyldig att bidra till totalförsvaret.M Manfreds skrev:
Edit: det hade redan sagts ser jag
tror nog du missar poängenRkarlsson skrev:Jag känner folk i den delen. Vad skall han göra tycker du? Ligga och trycka i en skyttegrav och rulla tummarna och vänta på att ryssen aldrig kommer dit?
Där är en del fabriker i full produktion också, de har varit stängda men öppnade upp igen för de måst.
Nej tycker du att jag som oerfaren skall skickas in som en jävla docka i krig? Om lillsnubben väljer att bomba sthlm och håller sig där uppe, tror du att vi stänger allt i övriga landet då? Jag får med 100% säkerhet jobba som vanligt fram tills order kommer om att jag ska köra mat till äldreboenden eller något.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Det löser sig med tre veckor GMU där du lär dig skjuta och skita i fält. Sen kan du också möta ryssen som oss andra.Rkarlsson skrev:Absolut de som kan hantera vapen bör försvara.
Jag gjorde inte lumpen och har aldrig befattat mig med vapen och träning för att döda.
Av det som hände på basen nära polen där även svenskar var inblandade så skall absolut oerfarna inte ens befatta sig med vapen eller åka till någon front. Känner en som anmälde sig som frivillig men kan inte hantera vapen, som tur var så sa ambassaden nej pga hans ålder och att det var för farligt.
Men till ämnet.
Vi har inte tagit emot några alls, vi har varken platsen eller tiden att hjälpa.
Men det finns lite olika scenarion här på det.
Vi har en dam i byn som jobbar åt missionsskyrkan och har hjälpt ukrainare i många många år, hon tog hem 8-10 st av de hon kände så fort de kunde. Där har de funkat mycket bra.
Sen finns det en del hushåll som har tagit in men har jättestora problem, som jag förstått så är det såklart av stor oro och stress.
Vi har dock hotell som tog emot en hel del av de som åkte buss till vår kommun.