I min kommun är det väldigt vanligt att man får dispens för carport på prickad mark, liksom även att en mindre del av garage kan få byggas på prickad mark. Så jag skulle höra mig för hos kommunens bygglovsavdelning om jag var du.
Kanske de även kan gå med på en utbyggnad av din hus mot norr (du verkar ju ha ca 1 meter tillgodo där, och att bygga åtminstone ett anslutande skärmtak/carport som går ut 3 m, dvs 2 meter in på prickmark där, kanske går att få igenom? Din tomt har ju trots allt oproportionerligt mycket prickmark jämfört med grannarna, vilket de borde ta med i bedömningen tycker jag.
 
R
Mimmi_74 skrev:
Du kan inte be att få köpa eller arrendera en bit av kommunens mark väster om tomten? Skulle det funka att bygga ett garage där?
Marken till väster där vägen slutar är idealisk att använda för garage. Och tillhör kommunen... Jag tror inte man är speciellt pigg på att arrendea ut mark till mig där.
 
R
volvo skrev:
Ja, det får den.
Problemet är ju att jag vill bygga i anslutning till infarten, alltså på tomtens västra del som gränsar till det där grönområdet strax söder om vägen. Mitt problem där är väl att det är mindre än 4,5 meter från tomtgräns vilket innebär grannens medgivande, vilket nnebär kommunen eftersom det är kommunal skogsmark på andra sidan gränsen? Eller är det radhusområdet på andra sidan som skall uttala sig?
 
R
b8q skrev:
I min kommun är det väldigt vanligt att man får dispens för carport på prickad mark, liksom även att en mindre del av garage kan få byggas på prickad mark. Så jag skulle höra mig för hos kommunens bygglovsavdelning om jag var du.
Kanske de även kan gå med på en utbyggnad av din hus mot norr (du verkar ju ha ca 1 meter tillgodo där, och att bygga åtminstone ett anslutande skärmtak/carport som går ut 3 m, dvs 2 meter in på prickmark där, kanske går att få igenom? Din tomt har ju trots allt oproportionerligt mycket prickmark jämfört med grannarna, vilket de borde ta med i bedömningen tycker jag.
Ja, nu är en carport inte ett problem, jag behöver ett riktigt garage.

Problemet är att det är totalt ointressant att bygga ut huset mot norr, eftersom tomten innehåller en del berg där (dyra sprängarbeten) och så går trappan upp till uteplats och uthuset bakom huset just där. Det innebär att jag skär av hela östra delen av tomten och gör den otillgänglig.

Det är inte meningen att låta negativ, det är bara en mycket speciell tomt och ett speciellt hus. Därför medföljer också mer problem än vanligt.

Att nästan allting är prickmark tror jag beror på att huset är märkt med lilla q och byggt 1909. Om man då prickar all mark så går det inte att bygga ut, även om man är varsam och inte förvanskar byggnadens utseende.Egentligen skulle jag velat dra ut vardagsrummet (kortsidan åt söder) 2-3 meter för större sällskapsytor, men det var ju bara att glömma efter att ha studerat plankartan.
 
W
I vår kommun e det väldigt vanlig att man kan ta bort prickmark för att bygga tex ett garage. Plankostnadsavtal teknas och en ny detaljplan för den specifika tomten upprättas.
 
  • Gilla
Ntl
  • Laddar…
Y
Halkade in på en youtube-film som visar hur en har byggt ett verkstad av containers som jag tyckte ser både lustigt och inspirerande ut. Så väcker denna gamla tråd med ett länktips:
:p
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M Mimmi_74 skrev:
Du kan inte be att få köpa eller arrendera en bit av kommunens mark väster om tomten? Skulle det funka att bygga ett garage där?
Min tanke också, jaga markägaren bredvid och försök handla så du får till ett ~100kvm garage :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.