9 770 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Kreativt med garage?
I min kommun är det väldigt vanligt att man får dispens för carport på prickad mark, liksom även att en mindre del av garage kan få byggas på prickad mark. Så jag skulle höra mig för hos kommunens bygglovsavdelning om jag var du.
Kanske de även kan gå med på en utbyggnad av din hus mot norr (du verkar ju ha ca 1 meter tillgodo där, och att bygga åtminstone ett anslutande skärmtak/carport som går ut 3 m, dvs 2 meter in på prickmark där, kanske går att få igenom? Din tomt har ju trots allt oproportionerligt mycket prickmark jämfört med grannarna, vilket de borde ta med i bedömningen tycker jag.
Kanske de även kan gå med på en utbyggnad av din hus mot norr (du verkar ju ha ca 1 meter tillgodo där, och att bygga åtminstone ett anslutande skärmtak/carport som går ut 3 m, dvs 2 meter in på prickmark där, kanske går att få igenom? Din tomt har ju trots allt oproportionerligt mycket prickmark jämfört med grannarna, vilket de borde ta med i bedömningen tycker jag.
Marken till väster där vägen slutar är idealisk att använda för garage. Och tillhör kommunen... Jag tror inte man är speciellt pigg på att arrendea ut mark till mig där.Mimmi_74 skrev:
Problemet är ju att jag vill bygga i anslutning till infarten, alltså på tomtens västra del som gränsar till det där grönområdet strax söder om vägen. Mitt problem där är väl att det är mindre än 4,5 meter från tomtgräns vilket innebär grannens medgivande, vilket nnebär kommunen eftersom det är kommunal skogsmark på andra sidan gränsen? Eller är det radhusområdet på andra sidan som skall uttala sig?volvo skrev:
Ja, nu är en carport inte ett problem, jag behöver ett riktigt garage.b8q skrev:I min kommun är det väldigt vanligt att man får dispens för carport på prickad mark, liksom även att en mindre del av garage kan få byggas på prickad mark. Så jag skulle höra mig för hos kommunens bygglovsavdelning om jag var du.
Kanske de även kan gå med på en utbyggnad av din hus mot norr (du verkar ju ha ca 1 meter tillgodo där, och att bygga åtminstone ett anslutande skärmtak/carport som går ut 3 m, dvs 2 meter in på prickmark där, kanske går att få igenom? Din tomt har ju trots allt oproportionerligt mycket prickmark jämfört med grannarna, vilket de borde ta med i bedömningen tycker jag.
Problemet är att det är totalt ointressant att bygga ut huset mot norr, eftersom tomten innehåller en del berg där (dyra sprängarbeten) och så går trappan upp till uteplats och uthuset bakom huset just där. Det innebär att jag skär av hela östra delen av tomten och gör den otillgänglig.
Det är inte meningen att låta negativ, det är bara en mycket speciell tomt och ett speciellt hus. Därför medföljer också mer problem än vanligt.
Att nästan allting är prickmark tror jag beror på att huset är märkt med lilla q och byggt 1909. Om man då prickar all mark så går det inte att bygga ut, även om man är varsam och inte förvanskar byggnadens utseende.Egentligen skulle jag velat dra ut vardagsrummet (kortsidan åt söder) 2-3 meter för större sällskapsytor, men det var ju bara att glömma efter att ha studerat plankartan.
Klicka här för att svara
