Vilka karav ska man ställa vid upphandling av dränering?

Vilka markarbeten ska man göra, under och bredvid huset? Vi kommer bygga med platta på mark på en relativt plan tomt.

Hur kan man kolla att dräneringen verkligen fungerar? Jag har ingen lust att bara ta entreprenören på hans ord.. inte heller lust att vänta till första bästa vårflod...

Bra idé, att kolla om dräneringen verkligen fungerar.

Jag har dock ingen aning om hur man praktiskt går tillväga.

Hej Lind,

Nej, det verkar ingen annan heller ha...

Du kan väl börja med att spola i rensbrunnarna,i övrigt
måste man veta grundförutsättningarna!

Ekke....slit inte ut utropstangenten.... ;)

Ekke, Jag är ute efter en tydligare kravdefinition till entreprenören, gärna krav som jag både under bygget och efter avslut även kan testa/inspektera mot.

Att spola rensbrunnarna är antagligen en del i det hela, men vad säger det egentligen om dräneringens "funktion"?

Inte mer än att du kan se om det rinner undan.
Enda sättet att kontrollera markarbeten är att vara
insatt i vad som ska göras o vara med hela tiden och då
menar jag varenda minut pga ett utbrett fusk o grus
som inte hamnar där det ska.Det är omöjligt att både
besikta o åtgärda ett felaktigt grundjobb i efterhand!

Att spola rensbrunnarna är inte ett bra test. vi har fått förklarat att dräneringen inte fungerar förrän det är en viss mängd vatten under plattan eftersom rören ligger förhållandevis högt upp. det är alltså torrt under plattan ner till dräneringsrören sen är det vått. du måste alltså hälla många många kubik vatten innan du fyllt under hela plattan och dräneringen "börjar jobba". det är små små hål i dräneringsrören så det vatten du spolar, rinner ut igen innan det når fram.

Cattis:Ta av dig nattmössan ;) Om du spolar i rensbrunnen kommer det att rinna ut i dagvattenbrunnen ganska direkt utan att du behöver
fylla upp kubikvis med vatten.Jag utgår ifrån att du använder dig av tunnelrör.

:( Du Ekke exakt så har jag sagt till 3 st grundgubbar och dom tycker att jag ska ta av mej nattmössan som tror att det ska rinna ut i dagvattenbrunnen. >:( Fan jag visste väl att våran dränering inte funkar... Dom här gubbarna känner dessutom inte varann men säger samma sak, vem ska man tro på tro på tro på när, tro på när det är så här....

Enda sättet är att prova o vara nyfiken,så man kan bilda
sig en egen uppfattning.Men du kan för roligt ställa en
motfråga till dessa proffs,varför har man 12 meter långa
infiltrationsrör till 3-kammarbrunnar,alltså samma rör
som till dränering!!?Det borde isåfall räcka med en meter
då allt rinner ut direkt hmm "proffs" "byggfusk" hmm.

??? Det där begrep inte jag... men men det visar sej, hux flux så bor man på en husbåt!

Å får fastigheten taxerad som "sjöutsikt"...

;D ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.