D Daniel 109 skrev:
Att formuleringar i ett avtal är viktiga har inget med att man inte bör svara på förfrågningar från en köpare.
Om köparen hade förfrågat på ett någorlunda hövligt sätt, så kunde det kanske vara lämpligt ja. Men nu krävde köpare via jurist en summa pengar, ett krav som TS tyckte var helt grundlöst och inte hade kommuncierats något om innan.

Då hade jag betraktat det som en telefonförsäljare eller sån som överfaller dig på gatan och skall kasta bollar till dig. Jag tror inte ens du alltid stannar och svarar glatt på alla deras frågor.
 
Det är en helt annan sak. Här handlar det om en motpart dom TS har en affärsrelation till. Intr någon okänd som hoppar på. Jag svarar inte på ”nigeriabrev” men det är inte vad det handlar om.
 
D Daniel 109 skrev:
Att formuleringar i ett avtal är viktiga har inget med att man inte bör svara på förfrågningar från en köpare.
TS har inte fått en fråga eller förfrågan utan ett krav.

Jag håller med om att i vanliga diskussioner bör man använda vad du kallar ”folkvett” och vara öppen och ärlig. Men när man får ett krav från en jurist är det inte längre en vanlig diskussion utan (potentiellt) början på en juridisk process. För att då skydda sig själv bör man inte besvara/bestrida kravet med mer information än nödvändigt.

Jag tycker inte det finns utrymme att diskutera detta mer, TS har ingenting att vinna på att skriva mer än tex ”Kravet bestrides härmed i sin helhet”.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Här handlar det om en motpart dom TS har en affärsrelation till.
Tycker jag inte att de har, affären avslutades för 6 månader sedan.

Detta är ett helt grundlöst krav som kommer utan tidigare kontaklt i frågan. Det är mer åt bondfångeri-hållet.

Ungefär som "Du har varit kund hos Telia och därför ringer vi dig för att..." och där lägger jag på.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M -MH- skrev:
Om köparen hade förfrågat på ett någorlunda hövligt sätt, så kunde det kanske vara lämpligt ja. Men nu krävde köpare via jurist en summa pengar, ett krav som TS tyckte var helt grundlöst och inte hade kommuncierats något om innan.

Då hade jag betraktat det som en telefonförsäljare eller sån som överfaller dig på gatan och skall kasta bollar till dig. Jag tror inte ens du alltid stannar och svarar glatt på alla deras frågor.
Det framgår inte i tråden ifall det var ett hövligt brev (krav) eller oartigt.

Vad det gäller det juridiska, så spelar det inte heller någon roll.

Det framgår inte heller helt klart ifall kravet var grundlöst, framförallt ifall köparen också tycker det är grundlöst.
Köparen kan ju vara i god tro att kravet är berättigat och att det är såhär det går till.

TS är väl knappast ute efter att sätta igång, eller underhålla en juridisk strid, utan är troligen mest intresserad av att köparen inser vilken uppförsbacke denne har och lägger ner sitt krav utan större liv eller mankemang.
Och om vägen till den enklaste lösningen är att tiga som muren, att besvara kort och koncist eller att sätta igång och dividera med motparten är jag inte man att avgöra.

Men jag gissar att den bästa approachen är antingen att ignorera fullständigt, eller svara nej, kort och koncist och med en liten ton av kompromisslöshet, eller något där mellan.
Men verkligen inte lägga ut texten något, för att vare sig inbjuda till följddiskussioner (och tankar hos köparen) samt inte bjuda på någon juridisk ammunition inför någon ev framtida juridisk process.

Ignorera helt i detta skede är absolut ett alternativ/ en möjlighet. Behöver inte vara det bästa, men absolut inte det sämsta heller.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om köparen hade förfrågat på ett någorlunda hövligt sätt, så kunde det kanske vara lämpligt ja. Men nu krävde köpare via jurist en summa pengar, ett krav som TS tyckte var helt grundlöst och inte hade kommuncierats något om innan.

Då hade jag betraktat det som en telefonförsäljare eller sån som överfaller dig på gatan och skall kasta bollar till dig. Jag tror inte ens du alltid stannar och svarar glatt på alla deras frågor.
Om en faktura dimper ned i din brevlåda som du inte tycker hör till dig så ska den bestridas utan en massa ovidkommande snack och spekulationer!
Felen i ett sålt hus är inte ditt ansvar!
Om köparen reklamerar är det en annan sak!
Juridik har inga känslor vett eller klokskap!
Juridik handlar om att reda ut något som hänt var och en!
Olika saker händer dig och din motpart!
Bara för att köparen drabbats av fel har du inget ansvar för att du ägt huset tidigare!
Kontrakt avtal måste vara korrekta juridiskt för att gälla!
Den som driver ett krav ska bevisa giltigheten i detta!
Inte du!
Du ska bara prata om ditt aldrig gå in i motpartens!
Du behöver inte berätta saker som inte talar för din sak det ska kravställaren (käranden) göra!
Du ska bara svara inget mer som svarande!
 
  • Gilla
bHANS och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är man ärlig är det inget problem att säga hela sanningen. Det är bara oärliga som måste hålla tyst för att inte snärja in sig. Att man säger att man saknar underlag är ju just det, inget annat.
Du verkar ha en naiv tro på rättsväsendet här i landet.

På såndant här ska man ENDAST skriva:

"Fakturan bestrides då den saknar grund"

Ingenting annat.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
hsd
Bestrides
Ej beställt
 
Verkligen ett goddag yxskaft svar. Det är ingen som påstått att något är beställt.

Vilken respons skulle ni förväntat er om ni vill kräva ersättning för ett dolt fel? Jag skulle förvänta mig i alla fall något ord om varför man inte håller med.
 
D Daniel 109 skrev:
Verkligen ett goddag yxskaft svar. Det är ingen som påstått att något är beställt.

Vilken respons skulle ni förväntat er om ni vill kräva ersättning för ett dolt fel? Jag skulle förvänta mig i alla fall något ord om varför man inte håller med.
Nej en faktura utan spec ska bara returneras kryssas och bestridas inget annat
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad gäller frågan om citering, så får man, enligt BHs regler, absolut citera om det krävs för att uppfatta att ens inlägg är svar på ett specifikt inlägg. Man kan också skriva " som svar på PellePerssons inlägg ovan så tycker jag...".

Svarar man på ett inlägg direkt så behövs kanske inte någon citering. Om det skulle visa sig att någon annan hunnit göra ett inlägg emellan, så kan man redigera sitt inlägg och antingen citera eller hänvisa till xx inlägg.
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
hsd
Enligt kronofogden
Invänd mot, det vill säga bestrid, fakturan genom att stryka ett streck över den och skriva "Bestrider betalningsansvar – ej beställt". Skicka ditt bestridande via mejl. fax eller rekommenderat brev så att datum och tid framgår. Returnera sedan fakturan till avsändaren och spar en kopia på det du skickat.
 
Det här handlar inte om en påstått beställt vara eller tjänst.
 
Hemmakatten
Jag menar att TS absolut ska svara på köparens krav. Antingen med ett kort svar att kravet bestrida, eller ta kontakt med jurist för hjälp med att formulera svar.

För min del, har varit i liknande situation och fått ett kravbrev, skulle jag enbart skriva ett brev/mail där kravet bestrids. Och därefter invänta köparens eventuella fortsätta agerande. Först om/när kravet närmar sig en rättegång/stämning skulle jag ta kontakt med jurist.

I själva sakfrågan menar jag att säljaren har rätt i att köparen skulle ha tagit kontakt omedelbart när felet uppdagades. Låtit säljaren besiktiga det och getts (någon tid) att reflektera.

Att åtgärda felet och efter det kontakta säljaren är fel, såvida det inte är ett oerhört akut problem med forsande vattenkranar eller dylikt.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Verkligen ett goddag yxskaft svar. Det är ingen som påstått att något är beställt.

Vilken respons skulle ni förväntat er om ni vill kräva ersättning för ett dolt fel? Jag skulle förvänta mig i alla fall något ord om varför man inte håller med.
Om jag ville reklamera något enligt "dolda fel" hade jag tagit reda på hur jag ska gå till väga och med den info jag har gå till säljaren med mina argument och erbjuda säljaren möjligheten att inspektera felet och komma med sina synpunkter på det och sen tagit det därifrån. Eventuellt hade jag pratat med en jurist innan kontakt med säljaren för att själv känna mig säker på att jag gör på rätt sätt, men inte använda juristen som en skrämseltaktik mot säljaren. Det är även så man ska hantera ett "dolt fel" så då hade jag förväntat mig någon form av kommunikation med säljaren.

Jag hade inte gjort som i TS köpares fall att hitta felet, ta in en hantverkare som åtgärdar, betalar hantverkaren och sen gått till en jurist som skickade ett krav med en ospecificerad faktura på jobbet som jag inte ens har försökt att prata med säljaren om. Om jag nu hade gjort så så hade jag inte direkt förväntat mig ett hövligt svar utan antingen tystnad/minsta möjliga svar (ex "kravet bestrides i sin helhet") eller ett svar från/hänvisning till säljarens jurist/försäkringsbolag.

I första kontakt med säljaren väljer köparen var denne sätter ribban och i detta fall valde de att gå direkt till juridiken och ogrundade krav (reklamation enligt "dolda fel" har inte gått rätt till). När säljaren redan har visat var ribban ligger så är det ingen idé att försöka sig på att ändra den då säljaren uppenbarligen inte har varit intresserad av det från början.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.