Tag kontakt med ditt eget försäkringsbolag och prata med dem.

Hände en bekant som fick ett rattfyllo in i trädgården. Polisanmälan och sen kontakt med det egna försäkringsbolaget som såg till att skadan fixades

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
H
Pen Pen skrev:
Är det inte till och med så att bilen är försäkrad även om vederbörande inte tecknat en försäkring? Då träder väl trafikförsäkringsföreningen in istället.
Självrisken är hög om det inte finns vittnen om man tar det via TFF.

F
F Falckman skrev:
Ja det står ingenting i 19§ som motsäger mitt påstående. Det står fortfarande den skadelidande parten fritt att välja mellan att ansöka om ersättning enligt trafikskadelagen eller enligt skadeståndslagen. Det är inte så att den skadelidande parten enligt lag är tvingad att endast söka ersättning via trafikskadelagens regler.

19§ tar sikte på den skadevållande partens regressrätt. Se även tidigare länkade Lawlinekommentar där innebörden av 19§ beskrivs på följande vis:
"19§ Trafikskadelagen stadgar nämligen en återkravsrätt för den som betalat skadestånd med anledning av skada i följd av trafik. I din situation är det således du som kan nyttja en sådan återkravsrätt om du tvingas betala skadestånd. Du kliver då in i den skadelidandes position i förhållande till ditt försäkringsbolag, och kan kräva ersättning motsvarande det du betalat i skadestånd. I slutänden kommer pengarna därför i de allra flesta fall att komma från försäkringen."

TS kan alltså försöka få skadestånd av sin granne, TS granne kan sedan eventuellt regressa om saken, men det förändrar inte det faktum att TS kan ansöka om skadestånd enligt skadeståndslagen och i sådana fall kommer TS motpart vara TS granne, inte TSs grannes försäkringsbolag. Detta oaktat om pengarna i de flesta fall kommer att komma från försäkringen i fråga.

I så fall delar jag tyvärr inte dina känslor ;)
Ja absolut. Och i slutändan så betalar grannens försäkringsbolag. Att anmäla till försäkringsbolaget kostar inte en krona. Att processa mot grannen kommer aldrig att bli helt kostnadsfritt, även om man vinner. Man riskerar samtidigt rätt höga kostnader om man torskar.

Man kan göra som man vill men det förfarandet känns lite som att torka sig i röven innan man skiter.

Claes Sörmland
F fsn skrev:
Ja absolut. Och i slutändan så betalar grannens försäkringsbolag. Att anmäla till försäkringsbolaget kostar inte en krona. Att processa mot grannen kommer aldrig att bli helt kostnadsfritt, även om man vinner. Man riskerar samtidigt rätt höga kostnader om man torskar.

Man kan göra som man vill men det förfarandet känns lite som att torka sig i röven innan man skiter.
Ett scenario är väl snarare att TS ställer krav på grannen efter vad det kostar att reparera muren. Grannen har redan har erkänt att sig vara den som orsakade skadan. Grannen betalar. Frågan är avslutad.

Det är ju först om grannen inte vill stå för kostnaderna för de skador som dennes vårdslösa körning har resulterat i eller rentutav börjar ljuga som man behöver gå andra vägar.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
D
N Namnet skrev:
Hej!

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
Det täcks av bilförsäkringen så du ska stå som motpart i hans anmälan

Davidbagare Davidbagare skrev:
Ja, vill och pallar man att ha en livslång fejd med sin granne så kan man såklart polisanmäla eller stämma i tingsrätten.
Det är det ju grannen som redan har bestämt att de ska ha.

• Gilla
emmel och 4 till
  • Laddar…
Gör en skadeanmälan på din hemförsäkring och beskriv händelsen. Skriv vem som troligen åsamkat skadan och sen kommer försäkringsbolaget att utreda resten. Precis som vid vilken annan skada som helst. Om grannen anses skyldig kommer försäkringsbolagen (om det är olika bolag) att göra upp mellan sig.
Det är alltid bäst att låta försäkringsbolagen göra upp det, då finns det ett opartiskt och väldokumenterat beslut.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skadestånd betalas nog sällan i något större samförstånd.

Varför inte? Ska man ändå ta in någon för att åtgärda skadan så varför inte försöka få den skadeorsakande grannen att betala. En faktura med normala vidhängande hot om inkasso, kronofogde och liknande otrevligheter vid utebliven fakturabetalning, kan ju med lite tur räcka för att få betalt. Har man något annat än grannsämjan att förlora på att vidarefakturera grannen för reparationskostnaden?

Är det inte vårdslöst att backa utan att titta i backspeglarna? Speciellt om detta backande orsakar skada?

Trafikförsäkring är inget valfritt så det tycker jag man kan förutsätta att det finns. Och skulle verkligen trafikförsäkring saknas kan man väl vända sig till trafikförsäkringsföreningen?
Instämmer - vårdslöshet är just att inte titta i backspegeln och liknande slarv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett scenario är väl snarare att TS ställer krav på grannen efter vad det kostar att reparera muren. Grannen har redan har erkänt att sig vara den som orsakade skadan. Grannen betalar. Frågan är avslutad.

Det är ju först om grannen inte vill stå för kostnaderna för de skador som dennes vårdslösa körning har resulterat i eller rentutav börjar ljuga som man behöver gå andra vägar.
så om din granne backar på din bil så vänder du dig med ett krav till grannen och inte till grannens försäkringsbolag dör bilen är försäkrad?

Så i fin alternativa värld skall TS istället först reda ut vad det kostar, rimligtvis genom att lägga tid på att ringa en hantverkare som kommer dit och i bästa fall så småningom lämnar en offert. Sen skall TS ställa det kravet på grannen som ju redan har erkänt själva skadan men inte kommer att betala. I det läget skall TS då vända sig till grannens bilförsäkringsbolag som naturligtvis efter en utredning av skuldfrågan kommer att peka på helt andra entreprenörer.

Smidigt sätt att lösa sina fritidsproblem. Grannen har redan aviserat att han inte tänker betala, gå direkt på försäkringsbolaget.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Den ligger helt på TS tomt.

Tror inte det var vårdslöshet. Utan grannen glömde nog kolla ordentligt i backspeglarna.
Har också ställt mig frågan hur viktigt detta är (mitt blod kokar lite). Nu är jag mest orolig för att muren kan rasa på lekande barn.

Tack! Det har jag inte alls tänkt på, men bilen var ju i rörelse, så absolut borde trafikförsäkringen täcka detta. Ska ta upp det med grannen. Kan ju även påminna om polisanmälan för smitning.
att glömma kolla backspeglarna när man backar en bil är vårdslöshet

• Gilla
CecBT och 2 till
  • Laddar…
Intressant med alla svar här.
Det du SKA göra är att genaat ringa ditt försäkringsbolag där du har din villahemförsäkring och säga "Detta har hänt, hur kommer jag vidare?".
Det vore bra om du hann ta en bild på den skadade bilen eftersom skadans utseende kan koppla bilen till muren. Är den reparerad via bilens vagnskadeförsäkring lär det dock ändå finnas hopp som sagt.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Kan man se det som "skadegörelse" på TS egendom. Sen råkar grannen ha använt sin bil som tillhygge

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fsn skrev:
så om din granne backar på din bil så vänder du dig med ett krav till grannen och inte till grannens försäkringsbolag dör bilen är försäkrad?

Så i fin alternativa värld skall TS istället först reda ut vad det kostar, rimligtvis genom att lägga tid på att ringa en hantverkare som kommer dit och i bästa fall så småningom lämnar en offert. Sen skall TS ställa det kravet på grannen som ju redan har erkänt själva skadan men inte kommer att betala. I det läget skall TS då vända sig till grannens bilförsäkringsbolag som naturligtvis efter en utredning av skuldfrågan kommer att peka på helt andra entreprenörer.

Smidigt sätt att lösa sina fritidsproblem. Grannen har redan aviserat att han inte tänker betala, gå direkt på försäkringsbolaget.
Jag vet inte hur du fick denna tråd att handla om mig och inte TS eller frågan i allmänhet. Men eftersom du frågar så har jag vettiga grannar så vi tar ett samtal och löser det i samförstånd. Om det inkluderar grannens försäkringsbolag, en kontant ersättning, att grannen tar in en firma eller hur det spelar ut vet jag inte idag. Äger inte ens en mur, än mindre en skadad sådan.

Min erfarenhet säger att man som skadedrabbad aldrig kommer undan att få sin fritid/arbetsliv förstört. Det finns ingen försäkring mot detta. Man måste driva ärendet och t o m i det optimala fallet att försäkringsbolaget ställer upp med företag rätt och slätt så måste man vara där och öppna upp, serva och fixa. Och alla telefonsamtal/email.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gogeli Gogeli skrev:
Kan man se det som "skadegörelse" på TS egendom. Sen råkar grannen ha använt sin bil som tillhygge
Han hade rimligen inte uppsåt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är en vanlig föreställning att skador på det bilen kört på betalas av bilens försäkring men det sker inte per automatik. Vill man ha sin egen egendom skyddad så har man en egen försäkring. I händelse av skada sen så anmäler man det till sitt bolag och de gör sen en deal med bilens försäkringsbolag vem som betalar vad.
Det är samma om det brinner i större garage. Man är inte skyddad bara för att fastighetsägaren har sitt garage försäkrat. Har man då inte rätt försäkring på sin egen bil så kan man stå utan ersättning. Om man nu inte hittar nån som med uppsåt tänt på då.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.