F Falckman skrev:
Däremot trodde jag att du med bilförsäkring syftade på alla de andra typer av frivilliga försäkringar som en bilägare kan teckna, eftersom du inte skrev trafikförsäkring, vilket är den enda försäkring som en bilägare måste ha.
Vilken annan bil(tilläggs)försäkring tänker du på som täcker sakskador man åsamkat någon annan än bilägaren?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken annan bil(tilläggs)försäkring kan man teckna som täcker sakskador man åsamkat någon annan än bilägaren?
Det vet jag förvisso inte, men eftersom det inte stod trafikskadeförsäkring blev jag förvirrad, jag har ju redan sagt att jag ibland kan vara lite väl fyrkantig... ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
F Falckman skrev:
Ja alltså eftersom grannen sagt att denne tycker det är onödigt att reparera muren utgår jag från att grannen vid ett skarpare läge helt sonika kommer att neka till att överhuvudtaget ha kört in i TS stödmur. Men visst, givet att grannen inte är på sånt humör är jag helt enig med dig.

Nej, jag tror du missförstår vad jag försöker säga och därför missar min poäng. Jag har egentligen aldrig sagt emot dig... Jag har däremot sagt att skadestånd är en möjlig väg framåt samt sagt att jag inte är lika säker på du som att ersättning via försäkringar kommer utgå om TSs granne nekar till att överhuvudtaget vara inblandad, vilket jag utgår från att TS granne kommer att göra. Sen ska det som sagt erkännas att jag inte ens reflekterade över försäkringsspåret utan hoppade på skadeståndsspåret med en gång i mitt första inlägg.

Ja det är jag medveten om, nu var min poäng alltså att så länge grannen inte vitsordar TS påståenden så måste det också fastställas... Till skillnad från dig är jag inte lika säker på att det kommer gå så enkelt att fastställa att det är TSs granne som orsakat skadan om grannen blånekar att ha med saken att göra.

Jag har aldrig motsagt mig det. Däremot trodde jag att du med bilförsäkring syftade på alla de andra typer av frivilliga försäkringar som en bilägare kan teckna, eftersom du inte skrev trafikförsäkring, vilket är den enda försäkring som en bilägare måste ha.

Det är som sagt fullt möjligt att gå skadeståndsvägen också, även om det kanske inte är den enklaste lösningen. Jämför med 18§ i Trafikskadelagen, så det är inte sant att den enda tänkbara vägen framåt är att göra ett försäkringsärende av saken.

Ja och eftersom TS uttryckligen undrade om han kunde göra så, svarade jag på det...
Så vem skall du dra inför rätta menar du enligt 18§ i Trafikskadelagen? Din motpart är försäkringsbolaget om det finns ett försäkrat fordon.

F fsn skrev:
Så vem skall du dra inför rätta menar du enligt 18§ i Trafikskadelagen? Din motpart är försäkringsbolaget om det finns ett försäkrat fordon.
Det skulle väl i så fall vara den som orsakat skadan, enligt 18§ Trafiksakdelagen kan alltså den skadelidande parten välja mellan att antingen jobba med trafikskadelagen eller välja att gå via skadeståndslagen. I regel är det väl oftast bäst att göra som du förordat, men det är inte den enda tänkbara vägen framåt som sagt.

Den här kommentaren från Lawline kanske kan förtydliga det hela lite:
https://lawline.se/answers/trafikskadeersattning-eller-skadestand

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
N Namnet skrev:
Den ligger helt på TS tomt.
Kanske aningen OT men varför har grannen åsikter om en stödmur som finns på TS tomt och, förmodar jag, ägs av TS? Kan inget om stödmurar, vilket kanske märks...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske aningen OT men varför har grannen åsikter om en stödmur som finns på TS tomt och, förmodar jag, ägs av TS? Kan inget om stödmurar, vilket kanske märks...
Den kanske höll på att rasa in över granntomten.

H hempularen skrev:
Den kanske höll på att rasa in över granntomten.
Visst kan det vara så. Men vem är ansvarig om "delar av en fastighet" ramlar ner på en annan fastighet? Ska grannen "hålla fast" sin "fastighet" eller är det TS ansvar att "mota bort" den med en stödmur? Som sagt har jag noll koll på ansvarsfrågan i dessa lägen. Och det är väl hur som helst egentligen rätt OT antar jag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
F Falckman skrev:
Det skulle väl i så fall vara den som orsakat skadan, enligt 18§ Trafiksakdelagen kan alltså den skadelidande parten välja mellan att antingen jobba med trafikskadelagen eller välja att gå via skadeståndslagen. I regel är det väl oftast bäst att göra som du förordat, men det är inte den enda tänkbara vägen framåt som sagt.

Den här kommentaren från Lawline kanske kan förtydliga det hela lite:
[länk]
Du kan ju med fördel läsa vidare på paragraf 19 och där se att man i den situationen man blir skadeståndsskyldig OCH har framfört ett trafikförsäkrat fordon kan ställa det anspråket till sitt försäkringsbolag istället. Känslan är att vi landar i det faktum att bilens försäkringsbolag är tätt motpart här.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du är skyldig att hålla din fastighet inom gränserna. Har du en stödmur på din sida, så är du ansvarig för att den håller sig på din sida.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du är skyldig att hålla din fastighet inom gränserna. Har du en stödmur på din sida, så är du ansvarig för att den håller sig på din sida.
Nu tror jag du tänker att TS har en mur på sin fastighet som hindrar att TS fastighet rasar in på grannfastigheten. Det kanske är den troliga situationen

Av någon anledning fick mer bilden av att TS hade en mur på sin fastighet som hindrade att grannens fastighet rasade ner på TS fastighet, men så är det kanske inte. Det märks antagligen att jag har noll koll på stödmurar och hur dessa vanligen hanteras...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det är huvudregeln om muren är en del av fastigheten som ett fastighetstillbehör.

Om det är en stödmur som står där med servitut, då är det istället den härskande fastigheten som är underhållsskyldig.

Eller om muren är lös egendom som tillhör någon annan då är det återigen någon annan som ansvarar för den. (Måste vara rätt ovanligt.)

• Wow
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Varför ska något vara enkelt....

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tror jag du tänker att TS har en mur på sin fastighet som hindrar att TS fastighet rasar in på grannfastigheten. Det kanske är den troliga situationen

Av någon anledning fick mer bilden av att TS hade en mur på sin fastighet som hindrade att grannens fastighet rasade ner på TS fastighet, men så är det kanske inte. Det märks antagligen att jag har noll koll på stödmurar och hur dessa vanligen hanteras...
Om grannen har lyckats köra på den, så måste det ju vara en mur som är mur åt grannens håll.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om grannen har lyckats köra på den, så måste det ju vara en mur som är mur åt grannens håll.
Ja det är nog det absolut troligaste. Jag fick nog bara fel bild i huvudet utan större analyser. :oops:

F fsn skrev:
Du kan ju med fördel läsa vidare på paragraf 19 och där se att man i den situationen man blir skadeståndsskyldig OCH har framfört ett trafikförsäkrat fordon kan ställa det anspråket till sitt försäkringsbolag istället. Känslan är att vi landar i det faktum att bilens försäkringsbolag är tätt motpart här.
Ja det står ingenting i 19§ som motsäger mitt påstående. Det står fortfarande den skadelidande parten fritt att välja mellan att ansöka om ersättning enligt trafikskadelagen eller enligt skadeståndslagen. Det är inte så att den skadelidande parten enligt lag är tvingad att endast söka ersättning via trafikskadelagens regler.

19§ tar sikte på den skadevållande partens regressrätt. Se även tidigare länkade Lawlinekommentar där innebörden av 19§ beskrivs på följande vis:
"19§ Trafikskadelagen stadgar nämligen en återkravsrätt för den som betalat skadestånd med anledning av skada i följd av trafik. I din situation är det således du som kan nyttja en sådan återkravsrätt om du tvingas betala skadestånd. Du kliver då in i den skadelidandes position i förhållande till ditt försäkringsbolag, och kan kräva ersättning motsvarande det du betalat i skadestånd. I slutänden kommer pengarna därför i de allra flesta fall att komma från försäkringen."

TS kan alltså försöka få skadestånd av sin granne, TS granne kan sedan eventuellt regressa om saken, men det förändrar inte det faktum att TS kan ansöka om skadestånd enligt skadeståndslagen och i sådana fall kommer TS motpart vara TS granne, inte TSs grannes försäkringsbolag. Detta oaktat om pengarna i de flesta fall kommer att komma från försäkringen i fråga.

I så fall delar jag tyvärr inte dina känslor ;)

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.