Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
nja om din egendom saknar försäkring så är det inte nåt som kommer per automatik från den som åsamkar skadan.
Oklart med "per automatik" men nog är upplägget i trafikskadelagen att fordon i trafik som är del i skadehändelsen leder till att skadan ska ersättas. Även om egendomen som är skadad inte är försäkrad på något sätt. Eller via skadestånds om man trivs med den vägen till ersättning. (Ja, vi vet att ni är många som inte trivs med den vägen men den finns där i lagen.)

• Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nja om din egendom saknar försäkring så är det inte nåt som kommer per automatik från den som åsamkar skadan.
Automatik och automatik. Skadan måste givetvis anmälas till försäkringsbolaget men det är väl exakt denna typ av skador som en trafikförsäkring ska ersätta?

Om en trafikförsäkrad bil kör på och skadar något träder väl trafikförsäkringen in? På vilket sätt är det relevant om "något" har annan försäkring?

• Gilla
307an och 1 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Hej!
Skadan har uppkommit till följd av trafik med motorfordon och kan ersättas över fordonets trafikförsäkring.

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.

N Namnet skrev:
Hej!

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
Tråkigt, för mig är det givet att man återställer det man haft sönder.. iaf så gott man kan! Antingen själv eller lejer bort det.. har man haft sönder något har man..

.. och man ska bita i det sura äpplet och berätta direkt vad som hänt. Gäller även folk som slår upp bildörrar osv på parkeringar. Har man gjort fel/misstag är det bara att svälja sin stolthet och säga som det är!

Under min uppväxt lagades flera grannars staket efter missöden som handbromsvajrar som gått av, husvagnar som börjat rulla.. släpvagnar som man sneddat för mycket med.

Var liksom aldrig några problem, blev skvaller såklart.. irritation.. skratt flera år senare. Men alla gjorde rätt för sig !

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Hade det varit jag så hade jag gjort på följande sätt Dels för att belysa allvaret, för Grannen, samt för att få denna att förstå att detta går inte att ducka för. Utan tvärtom kan bli riktigt jobbigt. Utan att samtidigt initiera en eppen bitter grannfejd.

Meddela grannen att du kontaktade ditt försäkringsbolag för att låta dom ta det. De informerar att de kan inte göra någonting om det inte bifogas en polisanmälan på skadegörelsen/smitning. När du förklarade händelsen med att den är påkörd av grannen och han har även medhållit det. Så har de upplyst dig att om inte grannen anmäler det till sitt försäkringsbolag, så måste de ha in ett underlag i form av en anmälan. Då kommer det hanteras som en smitningsolycka. Den kan dom ersätta, men kommer då kräva regress av den som orsakat skadan direkt eller via dennes försäkring. Risken är då mycket överhängande att han åker på en smitning, vilket innebär dagsböter och indraget körkort. (Detta är en realitet, dåd et finns utredningsmaterial och polisen älskar lättlöst fall, så kommer de troligen ta i det också)

Lyft detta som ett sätt att vänligt hjälpa honom att undvika problem, inte som hot. Att ni gemensamt kan göra en anmälan via bilförsäkringen, så är det ju snabbt ur världen.

Fortsätter han att förminska problemet och vägra, gör en anmälan till försäkringsbolaget först, och meddela hans regnummer, och dokumentation, bilder på både bil och mur, samt att han faktiskt erkänt. Sen vet jag i ärlighetens namn inte om Försäkringsbolaget faktiskt kräver en polisanmälan, eller om dom helt enkelt kontaktar Ägarens försäkringsbolag.

• Gilla
  • Älska
mebbo och 4 till
  • Laddar…
Anmäl till ditt försäkringsbolag och uppge att grannen kört på den.
Om grannen har helförsäkring så kommer grannen troligen kommer nyttja sin försäkring för att laga bilen.
Är inte bilen helförsäkrad så täcker trafikförsäkringen.

M mojjen skrev:
Hade det varit jag så hade jag gjort på följande sätt Dels för att belysa allvaret, för Grannen, samt för att få denna att förstå att detta går inte att ducka för. Utan tvärtom kan bli riktigt jobbigt. Utan att samtidigt initiera en eppen bitter grannfejd.

Meddela grannen att du kontaktade ditt försäkringsbolag för att låta dom ta det. De informerar att de kan inte göra någonting om det inte bifogas en polisanmälan på skadegörelsen/smitning. När du förklarade händelsen med att den är påkörd av grannen och han har även medhållit det. Så har de upplyst dig att om inte grannen anmäler det till sitt försäkringsbolag, så måste de ha in ett underlag i form av en anmälan. Då kommer det hanteras som en smitningsolycka. Den kan dom ersätta, men kommer då kräva regress av den som orsakat skadan direkt eller via dennes försäkring. Risken är då mycket överhängande att han åker på en smitning, vilket innebär dagsböter och indraget körkort. (Detta är en realitet, dåd et finns utredningsmaterial och polisen älskar lättlöst fall, så kommer de troligen ta i det också)

Lyft detta som ett sätt att vänligt hjälpa honom att undvika problem, inte som hot. Att ni gemensamt kan göra en anmälan via bilförsäkringen, så är det ju snabbt ur världen.

Fortsätter han att förminska problemet och vägra, gör en anmälan till försäkringsbolaget först, och meddela hans regnummer, och dokumentation, bilder på både bil och mur, samt att han faktiskt erkänt. Sen vet jag i ärlighetens namn inte om Försäkringsbolaget faktiskt kräver en polisanmälan, eller om dom helt enkelt kontaktar Ägarens försäkringsbolag.
En nära släkting fick sin bil "påkörd" utanför sitt hem för nån månad sedan.. blev lite lack o plåtskador. Ingen visste vad som hänt.

Efter nån vecka kom det ett brev från ett försäkringsbolag (kanske ringde rent av?! osäker) där de informerade om att någon hade olyckligtvis råkat få sin bil i rullning och den slog i min släktings bil och de ville nu att den skulle lämnas in för rep/kostnadsförslag.

Snyggt gjort att anmäla det till sitt försäkringsbolag iaf! Men de sa inget till min släkting (bilens ägare), lämnade ingen lapp eller så. och namnet fick tydligen inte försäkringsbolaget ge ut.

Tycker det är jätteskumt eg, min släkting får ju betala självrisken själv - vilket jag tycker är helt åt fanderns när man inte gjort något fel. Sa åt denne att ta upp det med båda försäkringsbolagen om inte annat (eftersom de inte fick ge ut namnet på den som anmält skadan..)

När jag blev påkörd av en buss (jag hade polisanmält, då bussen inte märkte att den körde på mig.. och försvann), skulle jag också få betala självrisken.. men jag ringde och frågade om det verkligen var rimligt att jag, som inte gjort något fel, skulle betala en hög självrisk för att en av deras chaufförer inte visste var hen hade bussen.. de betalade min självrisk.

Självrisker är inte gratis - och man under ju hur försäkringsbolag fungerar eg (alla inblandade försäkringsbolag vet ju om vad som hänt i "aktiva utredningar/fall" och reglerar ju ofta pengarna sinsemellan.. men ändå kan en "oskyldig" bli krävd på pengar i form av självrisk och hyrbilar).

Mysko!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Markgubben skrev:
Är inte bilen helförsäkrad så täcker trafikförsäkringen.
Det är väl alltid trafikförsäkringen som är relevant i detta fall avseende skador på muren. Om bilen är helförsäkrad eller ej påverkar väl inget för TS?

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
En nära släkting fick sin bil "påkörd" utanför sitt hem för nån månad sedan.. blev lite lack o plåtskador. Ingen visste vad som hänt.

Efter nån vecka kom det ett brev från ett försäkringsbolag (kanske ringde rent av?! osäker) där de informerade om att någon hade olyckligtvis råkat få sin bil i rullning och den slog i min släktings bil och de ville nu att den skulle lämnas in för rep/kostnadsförslag.

Snyggt gjort att anmäla det till sitt försäkringsbolag iaf! Men de sa inget till min släkting (bilens ägare), lämnade ingen lapp eller så. och namnet fick tydligen inte försäkringsbolaget ge ut.

Tycker det är jätteskumt eg, min släkting får ju betala självrisken själv - vilket jag tycker är helt åt fanderns när man inte gjort något fel. Sa åt denne att ta upp det med båda försäkringsbolagen om inte annat (eftersom de inte fick ge ut namnet på den som anmält skadan..)

När jag blev påkörd av en buss (jag hade polisanmält, då bussen inte märkte att den körde på mig.. och försvann), skulle jag också få betala självrisken.. men jag ringde och frågade om det verkligen var rimligt att jag, som inte gjort något fel, skulle betala en hög självrisk för att en av deras chaufförer inte visste var hen hade bussen.. de betalade min självrisk.

Självrisker är inte gratis - och man under ju hur försäkringsbolag fungerar eg (alla inblandade försäkringsbolag vet ju om vad som hänt i "aktiva utredningar/fall" och reglerar ju ofta pengarna sinsemellan.. men ändå kan en "oskyldig" bli krävd på pengar i form av självrisk och hyrbilar).

Mysko!
Bra att du stod på dig!

Jag har en egen anekdot, min mammas bil blev påkörd mitt i natten när den var parkerad, den andra smet. Hon fick halva självrisken täckt av trafikskadefonden eller vad det heter. Det krävdes polisanmälan, med tanke på denna tråd.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl alltid trafikförsäkringen som är relevant i detta fall avseende skador på muren. Om bilen är helförsäkrad eller ej påverkar väl inget för TS?
Om bilen är helförsäkrad och självrisken redan betalas för att reparera bilen så tillkommer ingen kostnad för granne. I det fallet borde motståndet för att ta det via försäkringen vara betydlige lägre än om grannen skulle krävas på självrisk.- Alltså borde det underlätta för att få grannen att samarbeta betydligt.

Snigla Snigla skrev:

Mysko!
Om det andra försäkringsbolaget har kontaktat din släkting och det är uppenbart att deras kund är orsak. Så kommer inte din släkting behöva stå för självrisken. Den kommer motpartens försäkring stå för. Möjligen får de lägga ut den först. Men är det redan utrett vem som är skyldig så tror jag alal fakturor går direkt tilla ndra bolaget direkt.

Finns egentligen fortfarande bara en punkt man inte går helt skadefri för och det är om man kräver hyrbil under reparations tid. Har man inte hyrbil i sin egen försäkring så får man inget alls. Har man hyrbils försäkring, så får man ändå bara ersättning med 75% av kostnaden. Detta har jag fått förklarat beror på att man har egen kostnad på sin bil när den körs, och det får man stå för själv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte förespråkat något överkrångligt sätt, det är något du själv har hittat på. Jag har redovisat de två möjligheterna framåt, skadestånd (göra upp i godo) eller trafikförsäkringen.
Eller hur…. Du är en krånglig teoretiker med tveksam förankring i verkligheten. TS frågade om vad han skall göra och det ENDA RIMLIGA är att gå via grannens trafikförsäkring då grannen redan aviserat att han inte tänker betala för att åtgärda det. Är det nåt med det dom är oklart? Det fattar du väl nästan själv att det är jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur. Det kommer att kosta betydligt mer än det ger. Du kan naturligtvis fortsätta att vara helt teoretisk men var i sådana fall tydlig med att det är helt orealistiska, teoretiska alternativ som inte står i paritet till arbetsinsatsen.

• Ledsen
  • Älska
CecBT och 2 till
  • Laddar…
Du ska välja dina strider, detta verkar inte vara en sådan.
Fixa muren, ge f-n i grannen i fortsättningen och tänk på blodtrycket!
Mvh/C

F fsn skrev:
Det fattar du väl nästan själv att det är jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur.
Fast varför skulle det vara omöjligt att vidarefakturera reparationskostnaden med normala "hot" om inkassoåtgärder och indrivning. Jag gissar att nio av tio grannar betalar detta innan det behöver drivas längre och bli kostsamt. Hur grannsämjan påverkas är naturligtvis en annan fråga.

Pen Pen skrev:
Är det inte till och med så att bilen är försäkrad även om vederbörande inte tecknat en försäkring? Då träder väl trafikförsäkringsföreningen in istället.
om den är påställd..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.