Hej!

Behöver man bygglov eller anmälan för att göra ett badrum i en källare. Finns inget badrum idag. Kommer det i så fall en massa krav på takhöjd etc? Hur har ni andra gjort som ordnat med badrum i källaren?
 
D
Rennno Rennno skrev:
Hej!

Behöver man bygglov eller anmälan för att göra ett badrum i en källare. Finns inget badrum idag. Kommer det i så fall en massa krav på takhöjd etc? Hur har ni andra gjort som ordnat med badrum i källaren?
Skulle hursomhelst aldrig falla mig in att söka bygglov för att göra badrum av en skrubb. Men jag tror inte det krävs i ett icke-K-märkt område.
 
BirgitS
Nej, man behöver inte bygglov just för det. Men om du ska göra ett badrum för att det ska bli en separat lägenhet för uthyrning, kan du behöva bygglov för lägenheten.
 
Hej och välkommen till forumet!

Såvitt jag förstår kommer du inte ens behöva bygglov för en extra bostad i i ditt hus efter 1/12
 
BirgitS
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Såvitt jag förstår kommer du inte ens behöva bygglov för en extra bostad i i ditt hus efter 1/12
Men behöver man ändå uppfylla krav som takhöjd?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men behöver man ändå uppfylla krav som takhöjd?
Troligtvis (om bostaden ska hyras ut)
Om man däremot bygger ett badrum för familjens bruk i sin egen källare skulle jag inte bry mig om eventuella formella krav på takhöjd.
 
BirgitS
F fribygg skrev:
Troligtvis (om bostaden ska hyras ut)
Om man däremot bygger ett badrum för familjens bruk i sin egen källare skulle jag inte bry mig om eventuella formella krav på takhöjd.
Så vitt jag har förstått finns det inga formella krav på badrum avsett för ägarens familj.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men behöver man ändå uppfylla krav som takhöjd?
Det räcker att ett badrum per lägenhet uppfyller formkraven.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.