Jag förstår inte varför en del är så rädda för att tillåta tillträde till lgh?
Tro mig, vi som är hantverkare har sett det mesta och bryr oss inte så mycket.
Orkar ni inte plocka ner sexgungan, eller lägga undan dildon så gör det inte så mycket, bara vi får komma in och göra det jobb vi anlitats för.
Vill ni vara hemma och hålla koll så är det helt ok det med.

Förvånansvärt många läser inte ens aviseringen om att man önskar tillträde till lgh.
När man ringer på kl 13 på eftermiddagen så öppnar nån nyvaken och man ser aviseringslappen ligga på golvet innanför dörren (som delades ut 2 veckor i förväg).
Sätter man upp lapp i trapphuset så missar man det ändå, eftersom man inte har lämnat lägenheten på 3 veckor.
Dessutom går det knappt att ringa till folk längre för att boka tider, eftersom ingen jävel svarar i telefon längre. Knappt så det är lönt att skicka ett sms heller

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
Mest handlar det väl om att man inte vill lämna ut nycklar till okända och/eller att okända skall vistas i bostaden när man inte själv är där?

Var ju inte så länge sedan det var en tråd om någon hantverkare som hade passat på att fota sig själv i kundens underkläder? 😂

Själv är jag inte så orolig för sånt, men däremot stölder, skador eller att det fattas korkade beslut i kundens frånvaro - typ vi var tvugna att dra ett rör tvärs över vardagsrumstaket (en annan tråd här).

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mest handlar det väl om att man inte vill lämna ut nycklar till okända och/eller att okända skall vistas i bostaden när man inte själv är där?

Var ju inte så länge sedan det var en tråd om någon hantverkare som hade passat på att fota sig själv i kundens underkläder? 😂

Själv är jag inte så orolig för sånt, men däremot stölder, skador eller att det fattas korkade beslut i kundens frånvaro - typ vi var tvugna att dra ett rör tvärs över vardagsrumstaket (en annan tråd här).
Jo, det förstår jag, men då får man se till att vara hemma.
Att förhindra underhåll och nödvändiga reparationer kan i värsta fall leda till att bostadsrätten förverkas, eller till vräkning om man är hyresgäst.
Nu tycker jag iofs att en veckas varsel är lite kort, som i TS fall.
Två veckor brukar de flesta hyresvärdar och föreningar ha i framförhållning här iaf.
Tyvärr finns det en hel del som inte kollar post eller läser mail på två veckor, så det blir missar iaf.

Om man t ex ska utföra OVK eller liknande, där man ska in i alla lägenheter, så är det ju en fördyrande omständighet om man inte kommer in i alla lägenheter under planerad tid, utan måste återkomma flera gånger

C
L lordi skrev:
Jo, det förstår jag, men då får man se till att vara hemma.
Jovisst. De allra flesta anstränger sig nog väl för att få ihop det, men folk har ju samtidigt andra åtaganden och omständigheter att förhålla sig till.

En vecka är på tok för kort framförhållning, och i ärlighetens namn når man sällan 100% "täckningsgrad" om datum och tidpunkt dikteras av ena parten. Sen kan man ju också vara lite pragmatisk - missar man ett par lägenheter vid t.ex. en OVK eller stamspolning är det inte hela världen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det finns åtminstone fyra skäl som var och ett är mer än tillräckligt för att jag ser det som uteslutet att släppa in en okänd hantverkare oövervakad.
  • Våra husdjur.
  • Bevisläget är hopplöst om något försvinner och antagligen täcker inte försäkringen skadan då jag genom mitt agerande är vårdslös. Nu vet jag att nästan alla är hederliga människor men jag vet också att det finns enstaka rötägg.
  • Jag har sett alltför många gånger vilka idiotlösningar som kan bli resultatet av en stressad hantverkare som inte kommer att behöva leva dagligen med sitt alster.
  • Jag har både dokument och saker som jag varken bör eller får låta obehöriga få tillgång till.
Sexgungan och dildolådan platsar inte på listan ovan.

• Gilla
0rjan och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår invändningarna, men man kan inte heller motsätta sig nödvändigt underhåll om det aviseras i god tid. Då får man ta sig tiden att vara hemma, om man inte vill tillåta att någon går in med huvudnyckel.
Vi lämnar alltid tel nr, om det är så att någon vill boka en mer exakt tid (en del jobbar natt mm), men ingen får lov att totalvägra tillträde till lgh.

Annars kan det kan gå som i det här aktuella fallet t ex. https://www.hemhyra.se/nyheter/sjuk...cxkrUfYl98ViQtfnAA_aem_jUwxXZeikSKz5bD6U-UHKQ

C
L lordi skrev:
Jag förstår invändningarna, men man kan inte heller motsätta sig nödvändigt underhåll om det aviseras i god tid.
Fast att man inte kan just torsdag 11/9 kl 09:00 är inte samma sak som att "motsätta sig nödvändigt underhåll". Det är det vissa har svårt att begripa.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
men man kan inte heller motsätta sig nödvändigt underhåll om det aviseras i god tid.
God framförhållning är ett nödvändigt men inte tillräckligt krav för att föreningens företrädare ska få tillgång till lägenheten vid en av föreningen beslutad tidpunkt.

Lagen säger uttryckligen att "Föreningen skall se till att bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt.", vilket föreningen givetvis måste följa. Exakt vad det innebär går inte att säga i generella termer utan det "beror på".

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast att man inte kan just torsdag 11/9 kl 09:00 är inte samma sak som att "motsätta sig nödvändigt underhåll". Det är det vissa har svårt att begripa.
Nej, men då meddelar man ju att man inte kan torsdag 11/9 kl 09:00 och bokar en annan tid. Man gör sig inte oanträffbar som inte är helt ovanligt.

C
L lordi skrev:
Nej, men då meddelar man ju att man inte kan torsdag 11/9 kl 09:00 och bokar en annan tid. Man gör sig inte oanträffbar som inte är helt ovanligt.
Om man nåtts av meddelandet och erbjudits den möjligheten är det ju lämpligt, ja. Fast man kan ju vara oanträffbar av helt andra anledningar. Folk glömmer bort, osv.

Och, inget personligt, men hantverkare och göra sig oanträffbar är ju en historia i sig. Man skall inte kasta sten i glashus.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Här är vi helt överens. Sen är ju frågan om man gör sig oanträffbar eller faktiskt är bortrest. Vi är bortresta i längre perioder flera gånger om året så bara en lapp i brevlådan funkar inte, utan vill man ha kontakt får man ringa eller maila.

Vi har ofta, när vi lämnat ett fast pris, en klausul som säger att vi försätter att vi får tillträde till samtliga lägenheter under en viss bestämd tid som arbetet beräknas pågå.
Måste vi återkomma vid flera tillfällen efter kanske flera veckor, så debiteras fastighetsägaren/beställaren för extrakostnader.
Detta är något man, framför allt som delägare i en BRF, vill undvika.

Själv bor jag i en egen villa, men måste anpassa mig t ex efter sotaren, som bara skickar ut en aviserad tid som inte går att omboka.
Likaså om vatten eller elmätare ska bytas.

C cpalm skrev:
men hantverkare och göra sig oanträffbar är ju en historia i sig. Man skall inte kasta sten i glashus.
Bara för att man är med i en yrkesgrupp med visst rykte betyder det inte att man sitter i samma glashus... 😉 Det finns hantverkare som sköter sig exemplariskt också.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man nåtts av meddelandet och erbjudits den möjligheten är det ju lämpligt, ja. Fast man kan ju vara oanträffbar av helt andra anledningar. Folk glömmer bort, osv.

Och, inget personligt, men hantverkare och göra sig oanträffbar är ju en historia i sig. Man skall inte kasta sten i glashus.
Jag kastar inte sten i glashus. Mitt direktnummer står vanligtvis på alla aviseringar till lägenhetsinnehavare. Om inte så står numret till förvaltare/förening/hyresvärd. Det är bara att höra av sig så anpassar vi tiden, inom rimliga gränser då.
Kommer vi inte in, så ringer vi till slut upp, och vederbörande svarar förhoppningsvis, även om de befinner sig utomlands.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lordi skrev:
Detta är något man, framför allt som delägare i en BRF, vill undvika.
Givetvis vill man undvika det. Lika givetvis måste man oftast inse att det inte går att undvika.

L lordi skrev:
Likaså om vatten eller elmätare ska bytas.
Har aldrig haft några problem att hitta en tid som passar båda parter för dessa byten. I juli i år byttes en vattenmätare som vattenbolaget ursprungligen önskat att byta hösten 2024. Ett telefonsamtal så var det framflyttat mer än ett halvår helt problemfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.