Alfredo Alfredo skrev:
Att man skulle kunna drabbas av skadestånd om man exempelvis är bortrest och inte får informationen, eller har möjlighet att ge tillträde, låter väldigt osannolikt.
Nu är det ingen som hävdar att skadestånd alltid skulle kunna utkrävas oavsett omständigheterna.

Men tänk ett läge där en medlem har samtyckt till att få information och kallelser digitalt, fått lång framförhållning och ett antal påminnelser, är det fortfarande "väldigt osannolikt" om medlemmens agerande, eller brist på, har lett till förmögenhetsskada för föreningen?

M MrDizzy skrev:
Därför tror jag att vid ex2 så kommer ringsrätten att dömma till BRF fördel även om inte det kanske eg har riktigt stöd
Ja går man in på den typen av resonemang kan man komma fram till nästan vad som helst... Jag säger inte att du har fel men antar man att domstolarna går emot gällande lagstiftning blir diskussionen lite märklig.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
är det fortfarande "väldigt osannolikt" om medlemmens agerande, eller brist på, har lett till förmögenhetsskada för föreningen
Det kanske det har men det sker också varje gång en medlem exempelvis tar hissen eller tänder belysningen i trapphuset. Bara för att föreningen drabbas av kostnader ("förmögenhetsskada") betyder det inte att den kan få ett skadestånd.

Men visst, säker kan ingen vara om det inte prövas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja går man in på den typen av resonemang kan man komma fram till nästan vad som helst... Jag säger inte att du har fel men antar man att domstolarna går emot gällande lagstiftning blir diskussionen lite märklig.
Det är därför jag säger att tingsrätten speciellt är en tombola maskin.
Det är därför jag sa att ex2 troligen blir dömt till BRFs fördel i tingsrätten.
Beror ju också på hur BRF hävdar extra fakturan. är det bara för att så nej då förlorar BRF troligen, men kör de på globaljugglers line med skadestånd så blir det två lagstiftningar mot varandra och då är frågan vilken som bedöms ha större tyngd och BRF har betydligt större chans att fåigenom det.

Hovrätten däremot brukar mig veterligen vara extremt mycket noggrannare med att följa lag o förarbeten.

Farstatjej90
Fast det är inte fullt så enkelt. I TS fall är naturligtvis en veckas framförhållning på tok för kort. I min förening kör vi med åtminstone tre veckor, om det inte är akut så klart.

Men inställningen i citatet ovan håller jag inte alls med om. Nu vet jag inte vad era stadgar säger, men såvida det inte står något ovanligt där kan man inte som BRF-medlem alltid kräva en tidpunkt som passar. Som exempel, att köra en OVK-kontroll med en anlitad entreprenör där medlemmar har möjlighet att kräva vissa tider för tillträde kommer att leda till en ohållbar situation för styrelsen och riskera kraftiga fördyringar för övriga medlemmar.
Är det verkligen så svårt? Man bestämmer tre datum när kontrollen genomförs och sen får alla boka in sig på det datum som passar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att föreningen drabbas av kostnader ("förmögenhetsskada") betyder det inte att den kan få ett skadestånd.
Normalt slitage räknas inte som förmögenhetsskada, i alla fall inte inom skadeståndsrätten.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man bestämmer tre datum när kontrollen genomförs och sen får alla boka in sig på det datum som passar.
Det kan vara väldigt svår om någon är bortrest en längre tid. Men visst, en väldigt stor del av lägenheterna borde kunna hanteras med ett sådant förfaringssätt.

Rent slitage räknas inte som förmögenhetsskada, i alla fall inte inom skadeståndsrätten.
Elen som driver hiss och belysning är inget slitage utan en mycket tydlig särkostnad som uppkommer på grund av medlemmens tilltag! 🤓🥸

Skämt åsido, det jag försöker få fram är att det finns ingen absolut rättvisa i en BRF. Ibland orsakar medlemmar kostnader utan att det för den skull behöver handla om något som kan ge skadestånd eller ens är fel.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan vara väldigt svår om någon är bortrest en längre tid. Men visst, en väldigt stor del av lägenheterna borde kunna hanteras med ett sådant förfaringssätt.
Nä men om det är en person som är bortrest 6 månader eller nåt så kanske den personen får finna sig i huvudnyckel då. Jag menar det får ju vara nån slags kompromiss mellan BRF och individ...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
person som är bortrest 6 månader
Fast då är man skyldig att se till att någon kan "sköta" din lägenhet. Men hur lång frånvaro utan någon ordnad lösning man kan ha tror jag ingen kan svara på.

H hempularen skrev:
Fast då är man skyldig att se till att någon kan "sköta" din lägenhet.
Jag håller helt med om att det är lämpligt men ändå nyfiken på var man hittar den skyldigheten? Vad behöver "skötas" om inget oförutsett händer? Och händer något sådant kan även 8 timmar på jobbet vara olyckligt lång bortavaro.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jo det är det.
En bostadsrättsinnehavare har samma skydd mot intrång som en villaägare eller hyresgäst.

Så nu har styrelsen polismansbefogenhet? Sen när fick de det?

Ja, öm det finns akut fara (vattenläcka, brand, rörbrott etc.).

Men det finns det inte enligt TS.

Brf kan vända sig till Kfogden som får besluta om särskild handräckning

Vilka förutsättningar då menar du i TS fall?

Regeringsformen (RF) 2 kap. 6 § – Skydd för hemfriden.
Detta är en grundlagsfäst rättighet som visar att hemmet är särskilt skyddat mot obehörigt intrång.
Styrelsen är obehöriga om de nekas tillträde.

Om styrelsen utan Bri,s medgivande ändå gör intrång så hamnar det under hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § BrB.

Dessutom i detta fallet, 1 vecka är för kort tid för att meddela önskemålet om tillträder till lgh.
Skäligt är minst 2 till 3 veckor.
I vår Brf är det 2 månader för att alla ska ha möjlighet till planering.
Till god sed och praxis så ska Br/lgh-innehavaren informeras personligen genom brev eller mejl.
TS verkar vara en motsträvig person

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C cnordi1 skrev:
Varför tycker du det efter att du läst två inlägg av honom? Jag tycket snarare att TS har väldigt relevanta frågor kring en situation som verkar rätt misskött av en föreningsstyrelse som inte riktigt verkar förstå vilka rättigheter och skyldigheter som parterna i en BRF har.

Om det är objektivt återgett att de ämnar "att om man inte är hemma kommer dessa gå in med huvudnyckel" är det enligt min uppfattning ett gravt övergrepp som naturligtvis inte ska accepteras.

Nu har vi inte mer fakta i frågan än ett, eller egentligen två, inlägg från TS så naturligtvis skulle bilden kunna bli en annan om båda sidor beskrev sin bild av situationen.

Just för OVK brukar så vitt jag vet ett visst bortfall accepteras. Det är alltså inte nödvändigt att kontrollera precis alla lägenheter. Om det finns högst 10% Alfredos i föreningen så borde det vara lugnt 😊

Jag tror inte heller på att det går att få tillträde genom handräckning via Kronofogden för en OVK. Det krävs mer än icke-kritisk inspektion för det.

• Haha
  • Gilla
BSA In och 2 till
  • Laddar…
C cnordi1 skrev:
Utveckla gärna vad som ligger till grund för detta påstående.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.