18 610 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Krav på barnsäkring o medicinskåp?
Men om du tänker efter lite nu istället:daije skrev:
Låter du ungarna åka obältade i bilen bara för att du råkat klara dig oskadd när du var barn och åkte utan bälte i bilen?
Läsa en bok kan man ju alltid göra även om man säkert kommer lika långt med sunt förnuft. Frågan är hur sunt förnuft kan kombineras med ditt resonemang.
Vi hade sällan bälte som små i bilen numera kör jag inte om inte alla sitter bältade det är en självklarhet men att jämföra det med en låsbar knivlåda är lite haltande.
Vi har inget medicinskåp eller låsbar knivlåda däremot har vi dresserat barnen att låta bli att nagla. Dock skulle det inte skada att man har ett "bra" ställe där man har knark.. ähum medicinen men knivarna det köper jag inte om man har den olåst när man står vid spisen då, barnen är snabba som ögat när det gäller sånt där.
Vi har inget medicinskåp eller låsbar knivlåda däremot har vi dresserat barnen att låta bli att nagla. Dock skulle det inte skada att man har ett "bra" ställe där man har knark.. ähum medicinen men knivarna det köper jag inte om man har den olåst när man står vid spisen då, barnen är snabba som ögat när det gäller sånt där.
Det är ju exakt vad den boken handlar om, att alla skulle må mycket bättre och vara mer effektiva om vi använde just sunt förnuft istället för en blind tro på att tusentals regler, processer och bestämmelser kan skydda oss mot allt ont i världen.MathiasS skrev:Men om du tänker efter lite nu istället:
Låter du ungarna åka obältade i bilen bara för att du råkat klara dig oskadd när du var barn och åkte utan bälte i bilen?
Läsa en bok kan man ju alltid göra även om man säkert kommer lika långt med sunt förnuft. Frågan är hur sunt förnuft kan kombineras med ditt resonemang.
Jo men resonemang i stil med
"Jag klarade mig utan bälte i bilen när jag var liten så varför behöver barn ha det nu?"
och
"Jag hade kniv i skogen när jag var tre och överlevde så då kan treåringar ha kniv"
...är inte sunt förnuft. Eller humor. Bara meningslöst raljerande.
"Jag klarade mig utan bälte i bilen när jag var liten så varför behöver barn ha det nu?"
och
"Jag hade kniv i skogen när jag var tre och överlevde så då kan treåringar ha kniv"
...är inte sunt förnuft. Eller humor. Bara meningslöst raljerande.
Krav på låsbart medicinskåp, låsbart vaskskåp och låsbar knivlåda har funnits sedan åtmistone 1980. Eller alternativt som "given standard" typ AMA sedan den tiden. Så det är i sig inget nytt påbud.
Sedan skulle jag gissa att det låsbara medicinskåpet är en av de minst användbara produkterna i svensk inredningshistoria. I alla fall användning för avsett ändamål. Själv har vi tvättmedel i vårat.
Sedan skulle jag gissa att det låsbara medicinskåpet är en av de minst användbara produkterna i svensk inredningshistoria. I alla fall användning för avsett ändamål. Själv har vi tvättmedel i vårat.
Håller med. Jag vänder mig bara emot att det som borde vara sunt förnuft måste regleras in absurdum i vårt land och jag tror att det i förlängningen får konsekvensen att vi fostrar ett folk som är helt inkapabla att värdera risker samt att hantera hot och främmande situationer.MathiasS skrev:
Klicka här för att svara