18 610 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Krav på barnsäkring o medicinskåp?
Sida 1 av 2
BBR kap 8 reglerar säkerhet vid användning.
Några utdrag ur reglerna (det finns fler)
8:11 Reglerna för barnsäkerhet gäller bostäder.
8:32 Krav på låsbar knivlåda.
8:7 Krav på skydd mot förgiftning genom tex. låsbart kemikalie och medicinskåp.
Några utdrag ur reglerna (det finns fler)
8:11 Reglerna för barnsäkerhet gäller bostäder.
8:32 Krav på låsbar knivlåda.
8:7 Krav på skydd mot förgiftning genom tex. låsbart kemikalie och medicinskåp.
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Eller så kanske man kan lära dem att man inte skall sticka kniven i sig eller andra?
Jag tycker det är lite skrämmande att läsa. Inte att någon inte uppfyller kraven utan att det finns människor som försöker skydda sina barn mot precis allt som kan tänkas vara farligt. Lekplatser har numera någon gummiyta så man inte skall slå sig om man snubblar?
Var i hela friden är vi på väg? Sen när blev det farligt med skrubbsår på knäna och lite snäsblod? Inte hade mina föräldrar lås på lådor och skåp men både jag och mina syskon överlevde - vi fick helt enkelt lära oss att man skall ge sjutton i att pilla på saker som man inte får pilla på. Barn kan lära sig mer än vissa idag verkar tro. Ett vanligt barnlås i plast kan man väl sätta på lådan med knivar när de små liven är just små men någon måtta får det väl ändå vara?
Var i hela friden är vi på väg? Sen när blev det farligt med skrubbsår på knäna och lite snäsblod? Inte hade mina föräldrar lås på lådor och skåp men både jag och mina syskon överlevde - vi fick helt enkelt lära oss att man skall ge sjutton i att pilla på saker som man inte får pilla på. Barn kan lära sig mer än vissa idag verkar tro. Ett vanligt barnlås i plast kan man väl sätta på lådan med knivar när de små liven är just små men någon måtta får det väl ändå vara?
hur i hela friden har ni överlevt eran barndom. var ni inlindade i bomull som dagens ungar e???. grabben täljer me kniv sen han var 3. flickan som snart e 2 knallar i trappor, älsten som e 8 behöver vi ej gå in på vad hon gör.
tänk efter för tusicken. hade ni ens bälte på er i bilen eller låg ni o sov i hatthyllan på saab v4:an. de gjorde då jag i alla fall o jag lever
tänk efter för tusicken. hade ni ens bälte på er i bilen eller låg ni o sov i hatthyllan på saab v4:an. de gjorde då jag i alla fall o jag lever
Läs http://www.dn.se/opinion/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528
Att jämföra min egen barndom med den lagarna nu vill att jag ska ge mina barn är nästan omöjligt. Vi åkte skridsko på en rink som låg kant i kant med en 70-väg (utan sarg, det kanske var lite att ta i) och nuförtiden kräver lagen att ungdomar ska ha cykelhjälm när de cyklar en kort sträcka på en platt folktom cykelväg.
Trygghetsnarkomanin hindrar spontanitet och rörelse, vilket jag tror ger mycket större problem.
Om de vill se ett låst medicinskåp hos mig så pekar jag på kassaskåpet, och några knivar har vi inte i lådorna. Vår KA var inte omöjlig.
Att jämföra min egen barndom med den lagarna nu vill att jag ska ge mina barn är nästan omöjligt. Vi åkte skridsko på en rink som låg kant i kant med en 70-väg (utan sarg, det kanske var lite att ta i) och nuförtiden kräver lagen att ungdomar ska ha cykelhjälm när de cyklar en kort sträcka på en platt folktom cykelväg.
Trygghetsnarkomanin hindrar spontanitet och rörelse, vilket jag tror ger mycket större problem.
Om de vill se ett låst medicinskåp hos mig så pekar jag på kassaskåpet, och några knivar har vi inte i lådorna. Vår KA var inte omöjlig.
Gummiplattor har man för att slippa schakta och lägga tjocka lager med sand som stötdämpande material, som man gjorde för 30 år sedan. Dessutom gör det lekplatsen mer tillgänglig för fordon med hjul, tex barnvagnar och rullstolar. Sak samma som förut alltså, fast lite bättre. Inget att hetsa upp sig för.Dalbotös skrev:
Läs boken "I trygghetsnarkomanernas land".. en riktig eye opener om vart vi egentligen är på väg, och där diskuteras just denna säkerhetshysteri och hur företagen utnyttjar vår oro för våra barn.
.....men det är inte alla som har samma tur.daije skrev:hur i hela friden har ni överlevt eran barndom. var ni inlindade i bomull som dagens ungar e???. grabben täljer me kniv sen han var 3. flickan som snart e 2 knallar i trappor, älsten som e 8 behöver vi ej gå in på vad hon gör.
tänk efter för tusicken. hade ni ens bälte på er i bilen eller låg ni o sov i hatthyllan på saab v4:an. de gjorde då jag i alla fall o jag lever
Det strök åt ett och annat liv mer i trafiken förr.
Jag vill iallafall inte förlita mig åt turen och sätter därför på mig bältet varesig det är lag eller ej.
Kan kravet på medicinskåp göra att en unge inte dör av förgiftning så är det värt kostnaden för 100.000 "onödiga" medicinskåp eftersom det inte går att förutsäga vilken unge som kan få för sig att provsmaka......