Mikael_L
Om det inte alls ligger på din tomt så tycker jag du ska strunta helt i det, inte kännas vid att du ens vet något om det.

Det hade i alla fall jag gjort. Jag hade lämnat det som det är, inte rört i det hela något mer, vare sig fysiskt eller på annat sätt.
Delvis för att inte riskera att behöva förklara sig vad man har för sig utanför sin egen fastighet.



Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
Kabeltypen och färgen är den samma som används till mätning av fjärrvärme! Det systemet vi har i vår stad är baserat på en adresskod till 128 fastigheter = 7 bitar som som ”öppnar” kommunikationen till en enskild förbrukare.
Har ni fjärrvärme?
 
Kan det vara den oanvända kabeln till ert hus? Vilken riktning går den i? Kanske har funnits nån form av tejp eller annat som kom upp i dager vid grävningen men som vittrat sönder i solen.
 
Johnwinroth
M Minkqvist skrev:
Gjorde en anmälan till Skanova och förklarade situationen. Hoppas innerligt att jag inte åker på mer kostnader just nu
Ingen fara med att du ska behöva betala något.
Jobbade själv på Telia tidigare och det som gäller är att Skanova äger kabeln fram till första jack och har ansvar för denna.
Du som markägare blir inte debiterad för att det kommer och tarhandom sin ledning, även om du orsakat skadan.
Hade ett flertal ärenden där folk råkat sätta spaden i kabeln i samband med diverse grävarbeten, ingen som fått betalat något för teknikern.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kabeltypen och färgen är den samma som används till mätning av fjärrvärme! Det systemet vi har i vår stad är baserat på en adresskod till 128 fastigheter = 7 bitar som som ”öppnar” kommunikationen till en enskild förbrukare.
Har ni fjärrvärme?
Nope, vi har bergvärme.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte alls ligger på din tomt så tycker jag du ska strunta helt i det, inte kännas vid att du ens vet något om det.

Det hade i alla fall jag gjort. Jag hade lämnat det som det är, inte rört i det hela något mer, vare sig fysiskt eller på annat sätt.
Delvis för att inte riskera att behöva förklara sig vad man har för sig utanför sin egen fastighet.



Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
Problemet är att även om det ligger utanför vår fastighetsgräns så utgör ungefär hälften av "vår" gräsmatta i den riktningen av kommunens mark. Det är en naturlig avgränsning med ett flertal träd mot kommunens jordbruksmark. Att låta det vara skulle typ innebära att inte klippa kräset osv. Tidigare ägare har också dumpat lite byggmaterial i form av stenar samt haft sin kompost där men vi har börjat tagit reda på det dock.
 
Uppdatering: Gjorde anmälan men de ansåg att ingen åtgärd behövdes så vida inte vi ansåg att kabeln utgör snubbelrisk eller liknande.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.