6 108 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Krattat fram en okänd kabel!?
Om det inte alls ligger på din tomt så tycker jag du ska strunta helt i det, inte kännas vid att du ens vet något om det.
Det hade i alla fall jag gjort. Jag hade lämnat det som det är, inte rört i det hela något mer, vare sig fysiskt eller på annat sätt.
Delvis för att inte riskera att behöva förklara sig vad man har för sig utanför sin egen fastighet.
Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
Det hade i alla fall jag gjort. Jag hade lämnat det som det är, inte rört i det hela något mer, vare sig fysiskt eller på annat sätt.
Delvis för att inte riskera att behöva förklara sig vad man har för sig utanför sin egen fastighet.
Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
Kabeltypen och färgen är den samma som används till mätning av fjärrvärme! Det systemet vi har i vår stad är baserat på en adresskod till 128 fastigheter = 7 bitar som som ”öppnar” kommunikationen till en enskild förbrukare.Mikael_L skrev:
Har ni fjärrvärme?
Ingen fara med att du ska behöva betala något.M Minkqvist skrev:
Jobbade själv på Telia tidigare och det som gäller är att Skanova äger kabeln fram till första jack och har ansvar för denna.
Du som markägare blir inte debiterad för att det kommer och tarhandom sin ledning, även om du orsakat skadan.
Hade ett flertal ärenden där folk råkat sätta spaden i kabeln i samband med diverse grävarbeten, ingen som fått betalat något för teknikern.
Problemet är att även om det ligger utanför vår fastighetsgräns så utgör ungefär hälften av "vår" gräsmatta i den riktningen av kommunens mark. Det är en naturlig avgränsning med ett flertal träd mot kommunens jordbruksmark. Att låta det vara skulle typ innebära att inte klippa kräset osv. Tidigare ägare har också dumpat lite byggmaterial i form av stenar samt haft sin kompost där men vi har börjat tagit reda på det dock.Mikael_L skrev:
Om det inte alls ligger på din tomt så tycker jag du ska strunta helt i det, inte kännas vid att du ens vet något om det.
Det hade i alla fall jag gjort. Jag hade lämnat det som det är, inte rört i det hela något mer, vare sig fysiskt eller på annat sätt.
Delvis för att inte riskera att behöva förklara sig vad man har för sig utanför sin egen fastighet.
Vad gäller kabeln, så är typen och färgmärkningen precis som telekabel. Men det är ingen garanti för att det är tele, det är bara ganska troligt.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden