Hej,

Vad är det här!?!?

Kom fram när vi krattade, det är första våren i vårt hus..sjukt oteknisk som vi är kan vi inte ens gissa oss till. Den ligger ovan jord ca två meter, ihop skarvad, oskyddad.
Oskärmad ihopskarvad elektrisk kabel ovanpå löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord och löv med en oskyddad, ihopskarvad kabel som kommer upp ur marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oväntat föremål hittat ovan jord bland löv och kvistar, möjligen en kabel eller slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en telefonkabel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Telefonkabel.
 
tommib
Telekabel. Den kanske använd till något annat än telefoni men det verkar osannolikt då det är en udda kabeltyp för en privatperson att få tag på.

Varför ligger den på markytan och varför är skarven helt oskyddad? Det där kan inte fungera särskilt bra...
 
Hej, ni menar telefonkabel för fast telefoni, ADSL? Att vi inte märkt av funktionen beror på att vi inte har fast telefoni och använder fiber. Inget att bry sig om mao?
 
M Minkqvist skrev:
Hej, ni menar telefonkabel för fast telefoni, ADSL? Att vi inte märkt av funktionen beror på att vi inte har fast telefoni och använder fiber. Inget att bry sig om mao?
Den där skarvningen är inte bra, du har olika alternativ:

Ring Telia/Skanova och meddela, dessa kommer då skylla på dig för du grävde utan att ha anmält till ledningskollen.

Köp fiskögon och en gelskarv och gräv ner el-ändet.

Klipp av och gräv ner. Men bara om du är säker att det aldrig kommer användas. Så får problemet lösas den dagen den blir aktuellt, förhoppningsvis aldrig.
 
S Slugge skrev:
Den där skarvningen är inte bra, du har olika alternativ:

Ring Telia/Skanova och meddela, dessa kommer då skylla på dig för du grävde utan att ha anmält till ledningskollen.

Köp fiskögon och en gelskarv och gräv ner el-ändet.

Klipp av och gräv ner. Men bara om du är säker att det aldrig kommer användas. Så får problemet lösas den dagen den blir aktuellt, förhoppningsvis aldrig.
Hej, låter som att det blir att klippa av och lossas som det regnar. Till saken hör att vi inte grävt av utan tidigare ägare eller ägarna innan dess. Vi har bara ägt fastigheten sedan november. Dessutom ligger det troligtvis utanför vår fastighet men vår gräsmatta har dragit ut lite över kommunens mark.

Är någon av kablarna strömförande?
 
Ligger den utanför eran fastighet kan det ju vara så att den går till en granne som fortfarande använde koppar till telefon så kan vara dumt att klippa den. Och låg den över mark kan jag inte tänka mig att Telia skulle kräva nått om man ringer och ber dem kolla kabeln man hittat när man krattat.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
M Minkqvist skrev:
Hej, låter som att det blir att klippa av och lossas som det regnar. Till saken hör att vi inte grävt av utan tidigare ägare eller ägarna innan dess. Vi har bara ägt fastigheten sedan november. Dessutom ligger det troligtvis utanför vår fastighet men vår gräsmatta har dragit ut lite över kommunens mark.

Är någon av kablarna strömförande?
Finns ju en liten möjlighet att skarven fungerar för stunden och att någon granne använder den, så kanske bäst att kolla om de vet något eller ringa Telia ändå, ta lite foton hur den ligger bara så det tydligt syns.

Tänker bara att någon ändå gjort sig besväret att knyta ihop ledarna.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ligger den utanför eran fastighet kan det ju vara så att den går till en granne som fortfarande använde koppar till telefon så kan vara dumt att klippa den. Och låg den över mark kan jag inte tänka mig att Telia skulle kräva nått om man ringer och ber dem kolla kabeln man hittat när man krattat.
Är rätt övertygad att den inte legat ovan mark från början, vet att Telia/Skanova kan vara lite tråkiga med sånt här, de frågar om man hade begärt ledningsvisning, om nej skickar de räkning, om ja och korrekt utsättning likaså. Detaljer som att kabeln låg på fel djup och så vidare får man kämpa för att få rätt.

Nu har ju TS bara krattat, men anses kanske veta vem som grävt på hens mark.
 
S Slugge skrev:
Är rätt övertygad att den inte legat ovan mark från början, vet att Telia/Skanova kan vara lite tråkiga med sånt här, de frågar om man hade begärt ledningsvisning, om nej skickar de räkning, om ja och korrekt utsättning likaså. Detaljer som att kabeln låg på fel djup och så vidare får man kämpa för att få rätt.

Nu har ju TS bara krattat, men anses kanske veta vem som grävt på hens mark.
Jag fattar det som att den ligger utanför TS mark och då kan man inte kräva att veta om vem som grävt där. Och som ny ägare är det även då svårt. Går ju att ringa och påpeka lite snyggt att det ligger en kabel i dagen precis utanför tomten som vi såg när det vårstädades vilket är helt korrekt. Tror inte heller att denna från början legat över mark och skarvningen ser lite halvt genomtänkt ut med snyggt vridna ledare med lödning. Men inte korrekt tillsluten mm gör det ju tveksamt att det är proffs som gjord detta. Men visst går det ju att bara trycka ner i gräset och glömma också om man nu vill det. Men klippa skulle jag undvika då det faktiskt är utanför egen tomt.
 
Gjorde en anmälan till Skanova och förklarade situationen. Hoppas innerligt att jag inte åker på mer kostnader just nu
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag fattar det som att den ligger utanför TS mark och då kan man inte kräva att veta om vem som grävt där. Och som ny ägare är det även då svårt. Går ju att ringa och påpeka lite snyggt att det ligger en kabel i dagen precis utanför tomten som vi såg när det vårstädades vilket är helt korrekt. Tror inte heller att denna från början legat över mark och skarvningen ser lite halvt genomtänkt ut med snyggt vridna ledare med lödning. Men inte korrekt tillsluten mm gör det ju tveksamt att det är proffs som gjord detta. Men visst går det ju att bara trycka ner i gräset och glömma också om man nu vill det. Men klippa skulle jag undvika då det faktiskt är utanför egen tomt.
Intressant med lödningen, hade inte noterat detta, trodde bara någon vridit ihop den tillfälligt. Men en helt värdelös utomhusskarv i sin helhet. Du kan ju mäta om det finns någon spänning, men säger inte så mycket.

Lägga ihop ledarna så alla får kontakt och däreftet vänta någon vecka och se om reparatör kommer?

Du kan gå in på ledningskollen.se och begära ut kartor från alla ledningsägare, kan även vara bra att ha koll på för framtida arbeten.
 
M Minkqvist skrev:
Gjorde en anmälan till Skanova och förklarade situationen. Hoppas innerligt att jag inte åker på mer kostnader just nu
Nejdå, stå på dig bara, glöm inte fotografera ordentligt, du ska inte behöva betala för krattning. Återkom gärna med resultat.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Denna är troligen död, ligger den i dagen en längre bit? Telias kopparnät är ändå på nedläggningslistan..lika bra att börja;)
 
  • Haha
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.