Tack för era svar!
Min kollega sa något liknande som er båda och det är inte värt att riskera något.
Alternativ 1 är att köpa en ny, större täckbricka och sätta den utanför befintlig och kakla bakom. Jobbigare plattsättning men kan bli bra resultat.
Alternativ 2 är att försöka såga bort befintlig täckbricka med en fejn och sedan köpa en ny täckbricka. Snyggare resultat, enklare plattsättning men inte helt säker på hur enkelt det är att såga bort brickan.. Ska undersöka marknaden och fundera lite :)

B gabrielgroda skrev:
Tack för era svar!
Min kollega sa något liknande som er båda och det är inte värt att riskera något.
Alternativ 1 är att köpa en ny, större täckbricka och sätta den utanför befintlig och kakla bakom. Jobbigare plattsättning men kan bli bra resultat.
Alternativ 2 är att försöka såga bort befintlig täckbricka med en fejn och sedan köpa en ny täckbricka. Snyggare resultat, enklare plattsättning men inte helt säker på hur enkelt det är att såga bort brickan.. Ska undersöka marknaden och fundera lite :)
Det kan vara värt att ta in en rörmokare för det. Ngn timme så har han säkert löst det och du har en ny fräsch kran också...

Vill du bara få bort brickan så klipper du den med en plåtsax, vicka den och delar av den kommer gå av. Sedan sågar man väldigt försiktigt med ett bågfilsblad(medelst handduk virad runt ena änden). Ringen som sitter inne vid röret är hård, det tar ett tag. Det är knöligt men går, såga bara inte i röret.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
@klaskarlsson Blandaren är original från 40-talet. Vill göra allt i min makt för att ha kvar den! Rörmokaren rekommenderade mig att ta bort ringen då det är svårt att ta bort blandaren utan att riskera skador i väggen.
@InsidersUnited Det är tjock gods så det är svårt att klippa med plåtsax. Men jag ska ge mig på den med olika typer av sågar med stor försiktighet :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag vet, jag har sågat av 2 stycken för inte så länge sedan, se till att du inte klipper bort hela ringen. Du behöver en halva så att du kan hålla fast ringen med en polygrip samtidigt som du sågar med andra handen.

I InsidersUnited skrev:
Jag vet, jag har sågat av 2 stycken för inte så länge sedan, se till att du inte klipper bort hela ringen. Du behöver en halva så att du kan hålla fast ringen med en polygrip samtidigt som du sågar med andra handen.
Tack för tipset!

H
O Olle Ahlström skrev:
Hej!
Jag har försökt byta ut kranövdel (keramisk insat) till duschblandaren hemma men den sitter som berget. Någon som vet något knep hur man får loss den? På filmer jag sett ska det bara va att skruva. Skiftnyckel och polygrip i kombination med 5-56, citronsyra, varmvatten och tvål har jag testat

Hälsningar
Olle
Är du inte med i Villaägarna så gå med, du får då både gratis råd både med Byggtekniska frågor och Juridiska råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.