Har ett möbellås som fastnat i låst läge. Lyckas inte få upp det med nyckeln. Även om jag vrider rubbas inte regeln ur sitt läge. Så möbeldörren är helt fast och kan inte öppnas. Några tips på vad man kan göra??
Här är bild på hur låset ser ut på den sidan där det går att öppna. Och bild på det lås som har fastnat.
Här är bild på hur låset ser ut på den sidan där det går att öppna. Och bild på det lås som har fastnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först försök avlasta så låskolven glider lätt, ett trick är att vibrera nyckeln samtidigt knacka vid låset när man snabbt vrider fram och tillbaka. Lycka till.
Bara så jag fattar. Vad menar du med avlasta? Och vibrera, menar du att man gör det med handen medan man vrider nyckeln?
Har nu provat dessa tips. Utan framgår. Inga tecken på att låskolv ska ruckas. Känns också som att nyckeln borde kunna vridas runt mer men den tar stopp. Faktum är att samma problem uppstått på båda dörrarna. Känns jäkligt trist att omöjliga möbellås ska förstöra ett fin gammalt sideboard i originell design. Men jag ger upp : (
Ett försök som är lite vanskligt är annars att göra.H Henrik Eriksson4305 skrev:Har nu provat dessa tips. Utan framgår. Inga tecken på att låskolv ska ruckas. Känns också som att nyckeln borde kunna vridas runt mer men den tar stopp. Faktum är att samma problem uppstått på båda dörrarna. Känns jäkligt trist att omöjliga möbellås ska förstöra ett fin gammalt sideboard i originell design. Men jag ger upp : (
Tillverka två st träkilar i lämplig storlek sätt in dem bredvid låskolven, sedan knacka lite försiktigt på dem.
När det särar på sig så dra i nyckeln med lite tur och försiktighet så har du lyckats sära delarna åt.
Sen är det bara byta låsen glöm inte att se efter om det är höger eller vänsterhängd dörr.
Lycka till.
Borde gå att kapa kolven med ett multiverktyg i värsta fall....H Henrik Eriksson4305 skrev:Har nu provat dessa tips. Utan framgår. Inga tecken på att låskolv ska ruckas. Känns också som att nyckeln borde kunna vridas runt mer men den tar stopp. Faktum är att samma problem uppstått på båda dörrarna. Känns jäkligt trist att omöjliga möbellås ska förstöra ett fin gammalt sideboard i originell design. Men jag ger upp : (
Hjälpte min dotter med ett liknande problem. Nyckeln skull fungera till tre lås i möbeln men slutade fungera i ett av låsen. Letade reda på liknande nycklar hemma. Provade och vipps en löste problemet, nyckel och lås slits ju med tiden.H Henrik Eriksson4305 skrev:
Ett tips till, med en tunn vass kniv typ brytblad kan man hjälpa låskolven att röra sig någon mm åt gången samtidigt som man krockar med nyckeln.
En del lås är tröga så ta i.
En del lås är tröga så ta i.
Det jävla låset går inte upp. Kolven verkar inte ha spänt fast i möbeln, jag tror det är mekaniken i låset som inte fungerar (där vredet ska dra ned kolven tar det tvärstopp). Det lutar därför mot att såga av kolven. Men vill inte köpa dyra verktyg, så vill göra det för hand. Får höra av andra det nog kommer bli skitsvårt, pga jobbigt att såga 2 cm metall utan att skada möbeln.
Så tar tacksamt emot realistiska råd från folk med erfarenhet i tråden: Hur svårt tror ni det kommer vara att såga av kolven för hand? Är det ett helvetesjobb eller görbart?
Jag funderar på att köpa denna, med sågblad som passar till uppgiften.
https://www.bauhaus.se/bagfil-wisen...89629&indexName=nordic_production_sv_products
Så tar tacksamt emot realistiska råd från folk med erfarenhet i tråden: Hur svårt tror ni det kommer vara att såga av kolven för hand? Är det ett helvetesjobb eller görbart?
https://www.bauhaus.se/bagfil-wisen...89629&indexName=nordic_production_sv_products
Jag har precis en sådan där och tror att det blir jobbigt. Det blir väl svårt att komma åt ordentligt också? Jag skulle helt klart hellre lagt lite pengar på ett multiverktyg än att kämpa med den där.H Henrik Eriksson4305 skrev:Det jävla låset går inte upp. Kolven verkar inte ha spänt fast i möbeln, jag tror det är mekaniken i låset som inte fungerar (där vredet ska dra ned kolven tar det tvärstopp). Det lutar därför mot att såga av kolven. Men vill inte köpa dyra verktyg, så vill göra det för hand. Får höra av andra det nog kommer bli skitsvårt, pga jobbigt att såga 2 cm metall utan att skada möbeln.
[länk]
@Henrik Eriksson4305
Har du testat att smörja låset och kolven?
Gamla, illa underhållna lås kärvar ibland ”orimligt” mycket på grund av att de saknar smörjning.
Att spraya till exempel WD40 eller ännu hellre låsolja med PTFE kan på låskolven så att det rinner ner i låset samt in i mekanismen genom nyckelhålet, kan få låset att fungera igen.
Om det funkar bör du sedan ta ut låset, göra rent det och smörja upp det före återmontering.
Lycka till!
//Ronnie
Har du testat att smörja låset och kolven?
Gamla, illa underhållna lås kärvar ibland ”orimligt” mycket på grund av att de saknar smörjning.
Att spraya till exempel WD40 eller ännu hellre låsolja med PTFE kan på låskolven så att det rinner ner i låset samt in i mekanismen genom nyckelhålet, kan få låset att fungera igen.
Om det funkar bör du sedan ta ut låset, göra rent det och smörja upp det före återmontering.
Lycka till!
//Ronnie
Köp motsvarande på Jula istället och lägg mellanskillnaden på bra bågfilsblad från Bahco istället. Köp även en burk dricka och klipp upp och sätt som skydd för omgivande träet innan du börjar. Gå även på sidorna av bågfilsbladet med en sandpapper och något hårt bakom (eller ännu hellre ett bryne) så blir det lite mindre benäget att repa åt sidorna.H Henrik Eriksson4305 skrev:
Jag tror jag har pannben och motorik att klara det men det är individuellt. Har du tur är det förnicklad eller -kromad mässing och då borde det gå ganska enkelt. (Gjorde ett 60x40 mm hål genom en 75mm furuplanka med bara en borr och ett tigersågsblad fastskruvat på en pinne när jag drog nätverk i huset.)
Något som eventuellt skulle kunna göra sågandet enklare vore att köpa en borr som är smal nog att gå in i springan och sömnborra bort så mycket som möjligt av låskolven först.
Innan du ger dig på låset kan det vara idé att kolla om du kan knacka eller dra ur pinnarna ur gångjärnen.
Redigerat:
När du nu har liknande problem på andra lås med samma nyckel! Så tror jag fortfarande att det är nyckeln som är problemet! Den har blivit sliten, samma sker ju i låset och det slipas bort lite metall tillslut blir det för mycket slitage och nyckels ”uppskjutande” delar har filats ned. Skicka en bild på nyckeln. Gå till skomakaren/ nyckelsmeden eller liknande tror du får en fungerande nyckel för mellan 100-200sek. Passa då på att köpa ”rätt” sorts smörjmedel för ditt lås. Grafit, teflon eller vad de ny föreslår hos nyckelmakaren. Annars gillar jag förslaget med bågfil och att använda en aluminiumburk (sönderklippt) som skydd för träet. Jag hade nog valt ”japanspacklar” kostar runt 30 sek men är ju av stål. Lycka till MVH MagnusH Henrik Eriksson4305 skrev:Det jävla låset går inte upp. Kolven verkar inte ha spänt fast i möbeln, jag tror det är mekaniken i låset som inte fungerar (där vredet ska dra ned kolven tar det tvärstopp). Det lutar därför mot att såga av kolven. Men vill inte köpa dyra verktyg, så vill göra det för hand. Får höra av andra det nog kommer bli skitsvårt, pga jobbigt att såga 2 cm metall utan att skada möbeln.
[länk]