951 läst ·
3 svar
951 läst
3 svar
"Krånglande vägguttag"-frågan
Fick man inte diskutera "Fråga Experten" längre, eller hur var det?
Det kom för någon dag sen en fråga:
http://www.byggahus.se/el/199568-kranglande-vagguttag
Antingen uttrycker sig Bengt ovanligt slarvigt här, eller så är det bara jag som inte har koll (vilket är fullt möjligt och kanske till och med sannolikt).
För på texten "mellan vardera hålet i uttagen" skulle nog någon kunna tro att man menar "stick in båda ändarna i varsitt hål i samma uttag". Och förhoppningsvis har man då verkligen sett till att det inte finns någon spänning...?
Det kom för någon dag sen en fråga:
http://www.byggahus.se/el/199568-kranglande-vagguttag
Antingen uttrycker sig Bengt ovanligt slarvigt här, eller så är det bara jag som inte har koll (vilket är fullt möjligt och kanske till och med sannolikt).
Som jag förstått det innan ska man sätta ena änden av summern i det hålet man tror är fas, och andra änden i ett annat uttag i det hålet som man tror är fas. Prickar man rätt så ska summern låta?
För på texten "mellan vardera hålet i uttagen" skulle nog någon kunna tro att man menar "stick in båda ändarna i varsitt hål i samma uttag". Och förhoppningsvis har man då verkligen sett till att det inte finns någon spänning...?
Frågan är vad summermätningen ska göra för nytta? Om man med "phasen" sett att det ligger spänning på (även med provlampa ansluten) så lär det vara avbrott på nollan, annars avbrott på fasen. Då är det väl bara att leta efter avbrottet? Dessutom, om man inte vet om det är avbrott på fas eller nolla så lär de ju ändå vara dragna samma väg...
Jag skulle inte rekomenderat en summer eftersom den summer som ligger i prisklassen för den som ställer frågan (hej min fördom...) antagligen inte direkt mår bra om den får 230V AC in i sig, vilket är en icke försumbar risk...
Jag skulle inte rekomenderat en summer eftersom den summer som ligger i prisklassen för den som ställer frågan (hej min fördom...) antagligen inte direkt mår bra om den får 230V AC in i sig, vilket är en icke försumbar risk...
Ja men då är det ju tur att den i alla fall är billig...yxis skrev:
Klicka här för att svara