Hej,

Jag har en gammal Arboga E100 med "verktygslös" chuck som jag verkligen inte blir vän med. Var och varannan gång jag ska använda den så sitter borren så in i helvete så jag måste hämta polygrip och rörtång för att få loss den. Jag har 3 frågor

1) Kan det röra sig om handhavandefel? Jag drar bara åt chucken för hand när jag sätter i ny borr, men jag misstänker att den drar åt sig själv när jag borrar något grövre/större hål.

2) Kan någon rekomendera en "vanlig" chuck med chuck-nyckel som passar min maskin? Om jag ändå måste hålla på och greja med verktyg så är det väl smidigare om verktyget är litet och alltid finns på plats vid borren, dessutom så blir det ju då enhandsgrepp för att dra åt så man kan hålla borrenstålet med den andra handen.

3) Hur får man loss befintligt chuck?

Bilden visar en detalj av en gammal Arboga E100 med en "verktygslös" chuck, fastsatt på en bänkborrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrmaskin Arboga E100 med polygrip och rörtång på arbetsbänk, används för att åtgärda problem med verktygslös chuck.
Skapa konto

/MvH
Ivar

Det enda jag kan bidra med i tråden är att det ligger en verktygslös chuck från en Arboga bak i min bil och skramlar. Det är rätt irriterande. Om någon hjälper dig med hur du får bort den gamla kan du få min.

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det enda jag kan bidra med i tråden är att det ligger en verktygslös chuck från en Arboga bak i min bil och skramlar. Det är rätt irriterande. Om någon hjälper dig med hur du får bort den gamla kan du få min.
Värt ett försök, hur man får loss chucken kanske rent av går att googla men jag tänkte att jag passar på att fråga det samtidigt som mina andra frågor.

Lite olika på olika Arbogamodeller, mata ner chucken max, om du då ser ett hål i spindeln/pinolen så knacka ut med en kil.

Eller så använder du metoden som Rickard har filmat här:

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]
Ingen uppenbar succe att pröva den metoden, kanske jag inte smäller på tillräckligt hårt.

Men jag ser hålet i pinolen, jag gör ett försök att knacka ur den.

Succe,

Om jag läser märkningen rätt så står det "MAS B 16x3 (krummelur) 1329"

Tips på lämplig ersättare med chucknyckel mottages tacksamt om det visar sig att Heps bakluckeloppis chuck inte passar eller har samma problem.

Metallchuck på träyta med märkning "MAS B 16x3 (symbol) 1329", diskuterad i forum för byggprojekt.
Skapa konto
Hand som håller en metallcylinder med ingraverad text "MAS B 16x3 (krummelur) 1329". Verktyget diskuteras för ersättning.
Skapa konto

Jag får väl gå ut och fota min(a) extrachuckar.

Det här är vad jag har. Två likadana märkta ”Kawasaki CAP 5/8”. En lös och en med axel.
Två borrchuckar märkta "Kawasaki CAP 5/8", en med axel och en lös, på en mönstrad yta.
Skapa konto

Och en från Metabo som är märkt både ”3-16” och ”1/8-5/8”. Axeln märkt ”3/B18”.
Metabo chuck med märkningar ”3-16” och ”1/8-5/8”, monterad på en axel, placerad på en svart perforerad yta.
Skapa konto

Axel av metall märkt "3/B18" på ett prickigt underlag.
Skapa konto

Antingen säger expertisen här om de passar, eller så får du hämta hem och testa.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det ser ut som att chucken har börjat skruvas isär för demontering vid röd linje.
Vanlig åtdragning borde snurra vid grön linje.
Kanske skruva isär den helt och smörja upp den?

/Höghus

Borra chuck med röd och grön linje markerad för demontering och åtdragning, ligger på ett träbord.
Skapa konto

Rickard.
Sånna här snabbchuckar är självspännande men gör man ingen onormalt så ska man absolut inte behöva verktyg för att släppa på dom, borrchuckar är dock slitagevara så det kanske bara är det. Jag har en liten 0-8mm Metabo som ibland nyper ihop ibland om jag gör något lite dumt men mina röhm gör aldrig det.

En röhm supra 1-13mm tycker jag är ett bra val men en nyckelchuck är något billigare, vertex eller diesella hör hyffsade billiga och röhm gör något dyrare.
Jag kan inte minnas jag stoppat in något större än 13mm i en borrchuck men du kanskd har andra behov. Glöm inte ett nytt borrchuckdorn om du går den vägen med rätt kona mot chucken och maskinen.

Det finns också sanslöst billiga på amazon osv men jag har ingen egen erfarenhet av dom.

Jag snor tråden lite för en lite annan fråga, men som TS kanske kan ha nytta av.

Hur mycket vobbel och obalans ska man stå ut med på en "riktig" pelarborr? Jag skaffade en billig långsam chuck för att det var den som tog minst plats. En hel del vinglande hur jag än gjorde, så nu skaffade jag en integrerad av lite bättre kvalitet.

Längst ned på chucken närmast borret (och övre delen av borret) mäter jag att den rör sig 0,05 mm mellan ytterlägena på ett varv. Samma mätning på den del av borrmaskinen ovanför chucken är diffen 0,02 mellan ytterlägena. Är det normalt, bra eller helt ruttet?

Edit: Jag fattar såklart att det beror på vad jag ska göra, men om jag justerar frågan till; "är det en normal diff för att vara en arbogamaskin med en mellandyr chuck"?

Rickard.
Hep Hep skrev:
Jag snor tråden lite för en lite annan fråga, men som TS kanske kan ha nytta av.

Hur mycket vobbel och obalans ska man stå ut med på en "riktig" pelarborr? Jag skaffade en billig långsam chuck för att det var den som tog minst plats. En hel del vinglande hur jag än gjorde, så nu skaffade jag en integrerad av lite bättre kvalitet.

Längst ned på chucken närmast borret (och övre delen av borret) mäter jag att den rör sig 0,05 mm mellan ytterlägena på ett varv. Samma mätning på den del av borrmaskinen ovanför chucken är diffen 0,02 mellan ytterlägena. Är det normalt, bra eller helt ruttet?
Det låter normalt och ska inte ställa till med något som helst problem vid borrning.
Det är rätt många delar som snurrar och alla har sina egna toleranser.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.