Tack, en sådan ska jag köpa.H Harald Blåtumme skrev:
Edit: visade sig att vi har en sådan säger min äkta hälft.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast slagskruvmejslar och gjutna luckor hör nog inte ihop det heller............Är ju samma sak som att slå på skruven med en hammare i det avseendet. Men är man försiktig så kanske........Dylika skruvar i kaminer och köksspisar kan sitta som fastgjutna efter åratal av eldande. Gängor rostar, skruvar rostar, metaller urlakas och det liksom svetsas ihop.
Jag får prova att knacka lite försiktigt. Kanske kan kombinationen med tex krypolja och knackningar göra att sot och annat släpper lite. Jag tror inte att det är rost men däremot är det väldigt mkt sot på luckskyddet.
Problemet med det luckskydd som sitter där i dag är att det gått sönder vid något tillfälle och fått en vass "näbb" som gnager på spisen varje gång någon är lite oförsiktigt med luckan, dvs inte lyfter upp den tillräckligt högt. Så jag vill verkligen byta luckskyddet. Om jag inte får loss det får jag fundera på om det går att slipa bort "näbben".
Jag ska testa att värma också men jag har bara tillgång till gasolbrännare.
Problemet med det luckskydd som sitter där i dag är att det gått sönder vid något tillfälle och fått en vass "näbb" som gnager på spisen varje gång någon är lite oförsiktigt med luckan, dvs inte lyfter upp den tillräckligt högt. Så jag vill verkligen byta luckskyddet. Om jag inte får loss det får jag fundera på om det går att slipa bort "näbben".
Jag ska testa att värma också men jag har bara tillgång till gasolbrännare.
Det absolut viktigaste momentet här (förutom att olja som drar in, värme och lätta slag) är nog att utgå från en flatmejsel som dels fyller spåret fullt ut (både på bredden samt längden) samt har skarpa kanter. Ingen smal mejsel som dels är för smal och inte fyller spåret i spårskruvens hela bredd som är avrundant från tidigare misshandel. Har mejseln sen ett skaft som gör att du kan få kraft med en skiftnyckel underlättar det
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara