Efter att ha läst alla tänkbara trådar här på byggahus så blir jag ändå inte klok på varför tryckströmbrytaren till min djupvattenpump inte fungerar som den ska!

Det hela började med att den gamla djupvattenpumpen gav upp, en 3-fas historia som var ca 20 år gammal. En VVS firma var här och bytte pumpen mot en 1-fas modell från Grundfos SQE 2-85 1.15 kW. Efter att en elektriker sedan kopplat om från 3-fas till 1-fas och ordnat upp allt så betedde sig tryckströmbrytaren lite konstigt tyckte jag, den slog av och på flera gånger och nådde inte samma tryck i hydroforen som tidigare. (Ingen hade skruvat något på tryckströmbrytaren)
För att få den att nå drygt 3 kg/cm2 så ställde elektrikern om tryckströmbrytaren så den tillslut gick upp till lite drygt 3 kg/cm2, men för att få det att fungera var han tvungen att ställa upp den till 4 kg/cm2.
Allt fungerade, pumpen slog till vid 2 kg/cm2 och slog ifrån vid 3.3 kg/cm2.

Men så någon dag senare när jag tittade till allt så upptäckte jag att den tryckströmbrytaren slog fortsatt slog till vid 2 kg/cm2, men slog av igen vid 2.4 kg/cm2.
Jag kontrollerade luften i hydroforen och det var vatten ca halvvägs upp i mätglaset, ganska rimligt.
Jag tittade sedan till det järn och mangan filter jag har i kopplat, ett Göingefiltret k125, men allt ser ok ut och alla kranar öppna som dom ska och cirkulationspumpen surrade som vanligt.

Efter att ha läst diverse trådar här på byggahus så stängde jag av allt i det lilla pumphuset och
skruvade bort tryckströmbrytaren (en ABB TBE 3 som monterades för ca 3 år sedan).
Det var förhållandevis mycket kalk och järn på membranet, men efter en rengöring såg det ut som nytt. Gjorde givetvis också rent i det lilla hålet in till membranets kammare.
Jag kontrollerade också att det inte var någon smuts i röret som leder upp till tryckströmbrytaren.
Därefter skruvade jag ihop allt och tänkte att felet nog var lokaliserat och avhjälpt, men när pumpen kört i några sekunder så var det lika dant igen.. den startade, slog ifrån, och startade igen tills det att trycket var uppe i ungefär 2 kg/cm2. Luften i hydroforen var ganska lagom och vattnet uppe på lite under mitten på mätglaset.
Samma fel igen. Jag provade att skruva upp trycket till 4 kg/cm2, men tryckströmbrytaren slår ändå ifrån efter några sekunder och hinner kanske höja trycket 0.2 kg/cm2 innan det händer.

Är det någon som har några idéer?
Min första tanke är ändå att byta ut tryckströmbrytaren, men den kostar ändå ca 1 500 kr på dom billigaste online butikerna..
Dessutom ser den ut att vara i övrigt bra skick och den är ju inte heller så värst gammal.
Jag börjar ändå luta åt att ta hem VVS firman igen, men det är ju minst 5 000 kr bara dom kommer hit och visar sig.
Ganska tråkigt när man precis betalt ett byte av pumpen som gick på 26 000 kr, även om nog var ett hyfsat pris för pump plus jobb.
Hur som helst sjukt irriterande och det är dessutom gemensamt vatten med två grannar, så vi blir ju några som påverkas.

Långt inlägg, men man behöver ju skriva av sig när man suttit i timmar och bara tittat på grejerna för att försöka finna svar. 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.