Lägger upp en tråd för dom som har problem med ovanstående, när den inte vill arbeta som den ska, med att starta och stoppa vattenpumpen

Här får ni en inblick hur man gör rent en tryckvakt och var skiten sitter, inget svårt och kan inte gå fel.

Bryt strömmen med säkerhetsbrytare eller säkringarna till pumpen och tappa ut vatten tills det inte rinner mer.

Nu kan ni lossa dom 6 skruvarna på plats utan att gänga av den från röret och komma åt att rensa i rör och hål, ni behöver inte koppla loss kablar heller, glöm inte att göra trycklöst först annars dusch
Gummimembranet kan med fördel vara kvar på överdelen, då det under är en metallvippa som trycker på strömbrytaren och kan vara lite lurig att få på rätt plats igen, men går om den skulle ramla ut.
I röret som underdelen är fäst vid samlas det även skit i. Kan vara svarta fragment eller en gel som ser ut som vaselin , det sista är saltavlagringar från vattnet och smakar salt. Att rensa röret kan göras vid senare tillfälle, det gäller att få vatten i huset snabbt. En rörmokare gör aldrig rent utan säger bara att byta när det enkelt och utan att plånboken blir halvtom, går att åtgärda på ett enkelt sätt. I bland är det 2 kablar inkopplade, då startar strömbrytaren pumpen och i bland är det 1 kabel inkopplad, då startas pumpen av ett kontaktormotorskydd på väggen med lite smällande i.

• Gilla
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Tusen tack för bra instruktion.(y):)
Hade exakt samma fel i min vattenanläggning.
Skruvade isär, gjorde rent och nu funkar allt igen:D

• Gilla
Fredde2013 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset. Har precis gjort jobbet. Hade problem med membranet och hålning med skruv gummi . Lossade alla kablar och fick allt på plats vid köksbordet. Nu slår den av igen.Mycket gegg bara på ca 4 år. Är nog inte sista gången jag gör det här.

Tack för bra instruktion! Fick problem igår vid igångsättningar vattnet på sommarstället då brytaren inte slog av vid 5 bar som den ska. Skruvade isär och rensade och nu funkar det fint. Tryckströmbrytaren är ca 6 år gammal och det hade blivit mycket klet i hål och på membran. Rengjord tryckströmbrytare och rörledningar med synligt klet, verktyg och delar på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person rengör en tryckströmbrytare med en skruvmejsel och en trasa på en träveranda.
Skapa konto
Tryckströmbrytare öppen och rengjord, med synliga fjädrar och membran nära vattenrör.
Skapa konto

Tack för bra anvisningar! Fick problem med vattnet lördag kväll och trodde det hade frusit någonstans, minus 20 ute. Kom inget vatten alls in till hydropressen. På söndagen skulle jag börja felsöka och plötsligt startade pumpen men slog inte av vid 4 bar som den ska. Följde anvisningarna i tråden och det var ordentligt med kalk under membranet. Nu fungerar vatten som det ska!

Hej! Första vintern ensam i huset och nu på morgonen så finns knappt något vatten och pumpen till den djupborrade brunnen slår inte till. 😔 Jag funderar på om vattnet frusit då det igår varit nedåt -18 här i Kungsbacka... Men innan jag panikar över det så funderar jag på att kika på om detta kan vara något? Anläggningen är från 2007 och mig veterligen har inte detta rengjorts.

Fråga 1. Var brukar tryckströmbrytaren sitta?

Den brukar oftast sitta nära hydrofor-/hydropresstanken.

S snysop skrev:
Hej! Första vintern ensam i huset och nu på morgonen så finns knappt något vatten och pumpen till den djupborrade brunnen slår inte till. 😔 Jag funderar på om vattnet frusit då det igår varit nedåt -18 här i Kungsbacka... Men innan jag panikar över det så funderar jag på att kika på om detta kan vara något? Anläggningen är från 2007 och mig veterligen har inte detta rengjorts.

Fråga 1. Var brukar tryckströmbrytaren sitta?
Hur ser det ut där pump och annat sitter, en grop i marken eller under huset. Sätt in en kupevärmare eller annan värmefläkt på ca 25 C där. ( se till att fläkten inte blåser direkt för nära några slangar) och se till att det är tätt runtomkring. Har tryckströmbrytaren frusit så blir det inget vatten.

J jonaserik skrev:
Lägger upp en tråd för dom som har problem med ovanstående, när den inte vill arbeta som den ska, med att starta och stoppa vattenpumpen

Här får ni en inblick hur man gör rent en tryckvakt och var skiten sitter, inget svårt och kan inte gå fel.

Bryt strömmen med säkerhetsbrytare eller säkringarna till pumpen och tappa ut vatten tills det inte rinner mer.

Nu kan ni lossa dom 6 skruvarna på plats utan att gänga av den från röret och komma åt att rensa i rör och hål, ni behöver inte koppla loss kablar heller, glöm inte att göra trycklöst först annars dusch
Gummimembranet kan med fördel vara kvar på överdelen, då det under är en metallvippa som trycker på strömbrytaren och kan vara lite lurig att få på rätt plats igen, men går om den skulle ramla ut.
I röret som underdelen är fäst vid samlas det även skit i. Kan vara svarta fragment eller en gel som ser ut som vaselin , det sista är saltavlagringar från vattnet och smakar salt. Att rensa röret kan göras vid senare tillfälle, det gäller att få vatten i huset snabbt. En rörmokare gör aldrig rent utan säger bara att byta när det enkelt och utan att plånboken blir halvtom, går att åtgärda på ett enkelt sätt. I bland är det 2 kablar inkopplade, då startar strömbrytaren pumpen och i bland är det 1 kabel inkopplad, då startas pumpen av ett kontaktormotorskydd på väggen med lite smällande i.

[bild]
[bild]
Tack för detta. Min tryckströmbrytare hade blivit helt galet. Efter rengöringen funkar den som ny igen.
Jag kan tillägga att vi har kalk i vattnet och det lille hålet var nästan helt blockerad av det.

• Rengjord tryckströmbrytare monterad på en vattenledning med synliga elektriska anslutningar och sladdar.
    Skapa konto
  • Gilla
Hanspedermarcus
  • Laddar…
S suntansue skrev:
Tack för detta. Min tryckströmbrytare hade blivit helt galet. Efter rengöringen funkar den som ny igen.
Jag kan tillägga att vi har kalk i vattnet och det lille hålet var nästan helt blockerad av det.
Jepp, det som är ett litet fel, är att tryckisen sitter för nära röret, för att bli bra så ska röret den sitter på förlängas med ca 30 - 40 cm om det finns möjlighet till det, då kommer inte så mycket vatten att gå in, det blir som en liten luftkudde som håller emot en del, men inte till 100 %.

Närbild av en tryckströmbrytare och en kraftigt oxiderad komponent som har tagits bort för rengöring.
Skapa konto

Hade också problem med att vattnet kom och gick. Ganska tydligt vart problemet låg. Bytte till en helt ny tryckströmbrytare och rengör den gamla som får bli reserv.

J jonaserik skrev:

[bild]
[bild]
Tack för ett mycket bra inlägg. Hjälpte mig flera år efter det skrevs. Instämmer helt med att tryckvakterna behöver rengöring, inte utbyte. Är dessutom mindre jobb att rengöra än att byta. Det verkar gå att komma åt de 6 skruvarna underifrån även om det kan vara lite trångt. Jag valde att ta bort kopplingen då den mesta skiten satt där och täppte igen hålet. Flagor och annat. En hel del skit hittades som mekaniskt behövde tas bort på undersidan av kopplingen. Oavsett enkelt att dra på med lin/gängpasta eller vad man nu har att jobba med vid återmontering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.