J Jonte Karlsson skrev:
Mitt hus är så tätt att guldfiskarna drunkar i sin skål. Blåste 0.000000000000001 på senaste mätningen, sen pajade mätutrustningen för att den inte fick nån luft.
Ovant, mitt är så tätt att jag behöver öppna dörren om katten eller nån ovanlig rök ska ut. Tillräckligt glest för att kaminen ska brinna friskt och tätt nog så ljusen på bordet inte fladdrar.
 
Vad som kan ha hänt är att det kom en vindpust (via tilluft eller skorsten) som släckte elden när den var försvagad men fortfarande hade lite bränsle kvar. Då kan det uppstå en rejäl rökpuff som letar sig ut överallt, oavsett hur varm eller kall skorstenen är och oavsett hur tät man tror att luckan är (den kommer aldrig någonsin vara så tät att rök inte kan leta sig ut om den inte lättare kan ta sig ut andra vägar).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Vad som kan ha hänt är att det kom en vindpust (via tilluft eller skorsten) som släckte elden när den var försvagad men fortfarande hade lite bränsle kvar. Då kan det uppstå en rejäl rökpuff som letar sig ut överallt, oavsett hur varm eller kall skorstenen är och oavsett hur tät man tror att luckan är (den kommer aldrig någonsin vara så tät att rök inte kan leta sig ut om den inte lättare kan ta sig ut andra vägar).
Intressant. Var rätt ordentligt blåsigt när det hände.
 
N nybyggarn3 skrev:
Inser att jag kapar min egen tråd(som handlar om röklukt), men känner att vi behöver gå till botten med huruvida en kamin med tilluft utifrån ska kunna röka in eller inte. I tråden har det framkommit tvärsäkra svar åt båda håll. Min sotaren hävdar att så är fallet och jag har en kamin som uppenbarligen gör det.

På måndag ska jag ringa till keddy, som har levererat kaminen, och försöka gå till botten med problemet.

Ni som hävdar det ena eller det andra, är det vanliga killgissningar eller är det någon som faktiskt har någon kunskap i ämnet?
Som jag sa att är den helt tät så kan det inte ryka in.
Och som jag även skrev så vet jag inget om de kan bli så täta eller inte.
Dessutom kom en post som sa att kaminer aldrig är så täta medans jag skrev min fösta post....

Rent tekniskt skulle jag vilja veta varför inte gör kaminerna 100% täta om man har eget luftintag till kaminen.
Det borde ju då garantera att man lättare kan styra så att den för optimal förbränner tycker jag... men efter som kaminerna inte görs så , så finns det säkert en anledning ... skulle vara intressand och veta vilken/vilka det är.

Haft två kaminer och två öppna spisar.
Den ena kaminen var det aldrig nått problem med att ryka in hur än vi eldade & den hade inte eget luftintag.
Den andra hade inte heller eget luftintag och lite problem med att det rök in oavsett vad man gjorde pga tätningen kring luckan var kass då luckan satt snett. Så jag tätade om luckan själv och problemen med att det rök in försvann. (Vid felaktig tändning kunde den dock börja ryka in bakvägen ibland)

Öppna spisarna har båda rykt in. Den ena så det knappt gick använda den.
Den andra är den jag har idag med FTX och den ryker endast in vid uppstart om jag inte öppnar ett fönster.
efter uppvärmning av murstocken kan jag stänga fönstret och den ryker inte in.
men iom att det är en öppen spis så kan jag inte ha på köksfläkten & samtidigt ha stängt fönster.
 
J Joonazz skrev:
Det kallas fysik. Är luckan tät i ett helt slutet system ryker det inte in. Den fysiken har dessutom bekräftats många gånger här hemma.
Nu blev det klassiska nybörjarmisstag i både fysik och statistik. Om du hade sjungit Små grodorna varje gång du tänder en brasa, hade det bevisat att sjunga Små grodorna förhindrar rök från att läcka in, eftersom det aldrig rykt in när du eldar? Exakt samma logik som i ditt resonemang.

Nej, din fysiklaboration har inte bevisat att att luckan är tät, den har visat att röken hellre väljer en annan väg.
Det kan den göra (och ska göra) även om luckan inte är tät.

Luckor är i regel "tätade" genom tätgarn eller planslipade ytor. Det säger sig själv att det knappast är helt tätt.
Man vill uppnå en tätning som är tillräckligt bra för att uppnå en bra förbränning, dvs hålla värme och inte dra in för mycket tjyvluft som gör att man matar på med för mycket syre.

Ryker det in så ligger felet någon annanstans. Att röken letar sig ut genom luckan är en konsekvens av ett annat fel, det är inte luckan som är felet. Är den någorlunda tät så ger den ett visst skydd mot läckage men det är sekundärt, den ska i princip kunna stå på vid gavel utan att rökens väg påverkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Som jag sa att är den helt tät så kan det inte ryka in.
Och som jag även skrev så vet jag inget om de kan bli så täta eller inte.
Dessutom kom en post som sa att kaminer aldrig är så täta medans jag skrev min fösta post....

Rent tekniskt skulle jag vilja veta varför inte gör kaminerna 100% täta om man har eget luftintag till kaminen.
Det borde ju då garantera att man lättare kan styra så att den för optimal förbränner tycker jag... men efter som kaminerna inte görs så , så finns det säkert en anledning ... skulle vara intressand och veta vilken/vilka det är.

Haft två kaminer och två öppna spisar.
Den ena kaminen var det aldrig nått problem med att ryka in hur än vi eldade & den hade inte eget luftintag.
Den andra hade inte heller eget luftintag och lite problem med att det rök in oavsett vad man gjorde pga tätningen kring luckan var kass då luckan satt snett. Så jag tätade om luckan själv och problemen med att det rök in försvann. (Vid felaktig tändning kunde den dock börja ryka in bakvägen ibland)

Öppna spisarna har båda rykt in. Den ena så det knappt gick använda den.
Den andra är den jag har idag med FTX och den ryker endast in vid uppstart om jag inte öppnar ett fönster.
efter uppvärmning av murstocken kan jag stänga fönstret och den ryker inte in.
men iom att det är en öppen spis så kan jag inte ha på köksfläkten & samtidigt ha stängt fönster.
Nu är det jag som gissar men kan det vara så att der är svårt att få en kamin helt tät? Går ju inte att använda en gummilist...

Sen är 100% tät en definitionsfråga. Kanske är min kamin tät så länge det inte är undertryck utanför kaminen. Sänk trycket nog mycket i rummet (eller höj i kaminen) så känns det logiskt att det för eller senare kommer att pysa genom luckan.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Nu blev det klassiska nybörjarmisstag i både fysik och statistik. Om du hade sjungit Små grodorna varje gång du tänder en brasa, hade det bevisat att sjunga Små grodorna förhindrar rök från att läcka in, eftersom det aldrig rykt in när du eldar? Exakt samma logik som i ditt resonemang.

Nej, din fysiklaboration har inte bevisat att att luckan är tät, den har visat att röken hellre väljer en annan väg.
Det kan den göra (och ska göra) även om luckan inte är tät.

Luckor är i regel "tätade" genom tätgarn eller planslipade ytor. Det säger sig själv att det knappast är helt tätt.
Man vill uppnå en tätning som är tillräckligt bra för att uppnå en bra förbränning, dvs hålla värme och inte dra in för mycket tjyvluft som gör att man matar på med för mycket syre.

Ryker det in så ligger felet någon annanstans. Att röken letar sig ut genom luckan är en konsekvens av ett annat fel, det är inte luckan som är felet.
Får prova sjunga små grodorna i bilen nästa gång frugan ska elda:)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Rent tekniskt skulle jag vilja veta varför inte gör kaminerna 100% täta om man har eget luftintag till kaminen.
Framförallt för att det inte behövs. Folk har eldat i öppna spisar (dvs helt lucklöst) i hundratals år utan att bli rökförgiftade eller fått sina hem nedsotade. Rätt eldning gör att röken åker uppåt. Det skulle vara dyrt och komplicerat att bygga en lucka som sluter helt tätt men som samtidigt med lätthet kan öppnas och stängas utan specialverktyg eller komplicerade och fula låsmekanismer.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Framförallt för att det inte behövs. Folk har eldat i öppna spisar (dvs helt lucklöst) i hundratals år utan att bli rökförgiftade eller fått sina hem nedsotade. Rätt eldning gör att röken åker uppåt. Det skulle vara dyrt och komplicerat att bygga en lucka som sluter helt tätt men som samtidigt med lätthet kan öppnas och stängas utan specialverktyg eller komplicerade och fula låsmekanismer.
Petitesser Petitesser ;) ;)'
Plus att många ingenjörer nog skulle se det som en kul utmaning att få ihop det utan att kosta extra, men jag tror nog att "eeh goodenuff" räcker för de som betalar lönen och då inte är villiga att ta utvecklingskostnaden
 
N nybyggarn3 skrev:
Kan du tända en brasa och plugga skorstenen på taket utan att det börjar ryka in?
Jag tar mig frihet att svara på denna med.
Ja, jag kan dra igång en brasa stänga övre spjället och se röken dansa omkring i kaminen utan att jag ser eller känner någon röklukt inomhus.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Framförallt för att det inte behövs. Folk har eldat i öppna spisar (dvs helt lucklöst) i hundratals år utan att bli rökförgiftade eller fått sina hem nedsotade. Rätt eldning gör att röken åker uppåt. Det skulle vara dyrt och komplicerat att bygga en lucka som sluter helt tätt men som samtidigt med lätthet kan öppnas och stängas utan specialverktyg eller komplicerade och fula låsmekanismer.
"Folk" har inte bott i plastade hus med mekanisk till och från luft i flera hundra år.
Kaminer behövde inte klara klassificering enligt EN 13240 förrän senaste typ 5 åren (hette något annat dessförinnan).

Kaminen står inte i ett torp från 1700 talet, det är en jäkla skillnad.

Jag misstänker att täthet är något som provas enligt just EN 13240 men jag är inte så pigg på att betala 4k för att få läsa vad som står i den.

Kan inte hitta någon annan information i de tekniska databladen mer än referenser till EN standarden.
 
ARJU ARJU skrev:
Jag tar mig frihet att svara på denna med.
Ja, jag kan dra igång en brasa stänga övre spjället och se röken dansa omkring i kaminen utan att jag ser eller känner någon röklukt inomhus.
ARJU ARJU skrev:
Jag tar mig frihet att svara på denna med.
Ja, jag kan dra igång en brasa stänga övre spjället och se röken dansa omkring i kaminen utan att jag ser eller känner någon röklukt inomhus.
Då måste du ha en tätare kamin än jag. Även om det skulle vara så att jag har mer undertryck I huset måste det ju bli ett stort övertryck i kaminen om du stänger skorstenen.

Får man fråga vad du har för kamin?
 
ARJU ARJU skrev:
"Folk" har inte bott i plastade hus med mekanisk till och från luft i flera hundra år.
Kaminer behövde inte klara klassificering enligt EN 13240 förrän senaste typ 5 åren (hette något annat dessförinnan).

Kaminen står inte i ett torp från 1700 talet, det är en jäkla skillnad.

Jag misstänker att täthet är något som provas enligt just EN 13240 men jag är inte så pigg på att betala 4k för att få läsa vad som står i den.

Kan inte hitta någon annan information i de tekniska databladen mer än referenser till EN standarden.
Skulle vara intressant att veta hur kraven ser ut. Jag ska mejla till keddy som tillverkat min kamin och fråga.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Då måste du ha en tätare kamin än jag. Även om det skulle vara så att jag har mer undertryck I huset måste det ju bli ett stort övertryck i kaminen om du stänger skorstenen.

Får man fråga vad du har för kamin?
https://www.scan-spis.se/produkter/braskaminer/scan-83-6
 
Någon i tråden gissade på att lukten skulle hänga kvar en vecka. Det verkar bli en bra gissning. Det har nu gått 5 dagar och lukten är betydligt svagare. Nu känner jag den bara en kort stund när jag kommer in i huset.

Angående eldandet har jag börjat låta luckan vara öppen några minuter när jag tänder. Det gör stor skillnad för att få elden att ta sig ordentligt snabbt, vilket är viktigt nu när veden är i överkant grov att tända med. När elden tagit sig ordentligt och jag stänger luckan brinner det på fint. Jag gissat ett det beror på min tilluft är väl lång och att det behövs ett ordentligt drag i skorstenen för att få in nog tillräckligt mycket syre genom röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.