M MrDizzy skrev:
Jag har det med. Det fanns ett kitt till min FTX som känner av lufttryck som man stoppar övanför existernade köksfläkt. Då man drar igång köksfläkten ändras trycket och FTX:en får då den signal om att gå över till "köksfläkt läge" (som man sen kan ställa hastigheterna på som man själv vill, så jag trimmade in det så att FTXn skickar in lika mycket luft som köksfläkten drar ut)

Byggde till en extra knapp så jag kan lura FTX:n att köksfläkten är på fast den inte är det, så FTXn skickar in mer luft i huset. Använder jag då jag ska göra upp en eld i öppna spisen.
Öppen spis = det ryker in extremt lätt ;)
Fungerar hur smutt som helst
Tack för ett konstruktivt svar. Jag ska kolla om möjligheten finns på mitt aggregat. Får bli nån trådlös variant i sånna fall men det borde ju gå att lösa. Finns ju både ström och plats bakom kåpan på fläkten.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
I dag fick jag tag på skorstensfejaremästaren och diskuterade incidenten. Han hävdar bestämt att det alltid kommer att ryka in, oavsett kamin, om det ryker i kaminen när skorstenen är kall. Detta så länge det är undertryck I huset. Vidare påstod han att det inte krävs mycket undertryck utan att trycket i en normal villa brukar räcka. Jag har ändå bjudit in ventrilationsgubben för att kontrollera att vi inte har ett onödigt stort undertryck I huset, för att minimera risken att det händer igen. Övriga åtgärder blir att sluta tända brasor med för grov ved.

Angående lukten i huset har den minskat men är fortfarande påtaglig. Jag ringde försäkringsbolaget och pratade med någon som kändes kunnig. Personen trodde också att det skulle ge sig på någon vecka. Annars blir det någon slags sanering med ozon. Det hoppas vi slippa.
 
N nybyggarn3 skrev:
Utan att vara expert misstänker jag att de flesta kaminer är betydligt mindre täta en t.ex. en ytterdörr med gummilist.
De ska vara tillräckligt täta för att få en optimal förbränning. Varken mer eller mindre. Den behöver inte, och kommer aldrig vara, helt lufttät. Eldar man fel eller under fel förhållanden så kommer det oundvikligen att komma ut rök och det är inte utrustningens fel. Det är tyvärr många som inte förstår det.
Det fanns en jättelång tråd på byggahus där någon som inte visste detta, ivrigt påhejad av andra som inte heller visste detta, försökte gå in i en juridisk strid med återförsäljaren. Det gick som väntat, dvs inte så bra.
 
J Jonte Karlsson skrev:
De ska vara tillräckligt täta för att få en optimal förbränning. Varken mer eller mindre. Den behöver inte, och kommer aldrig vara, helt lufttät. Eldar man fel eller under fel förhållanden så kommer det oundvikligen att komma ut rök och det är inte utrustningens fel. Det är tyvärr många som inte förstår det.
Det fanns en jättelång tråd på byggahus där någon som inte visste detta, ivrigt påhejad av andra som inte heller visste detta, försökte gå in i en juridisk strid med återförsäljaren. Det gick som väntat, dvs inte så bra.
Tack för svar. Det var min övertygelse också men jag blev lite osäker efter diverse andra åsikter här.
 
J Jonte Karlsson skrev:
De ska vara tillräckligt täta för att få en optimal förbränning. Varken mer eller mindre. Den behöver inte, och kommer aldrig vara, helt lufttät. Eldar man fel eller under fel förhållanden så kommer det oundvikligen att komma ut rök och det är inte utrustningens fel. Det är tyvärr många som inte förstår det.
Det fanns en jättelång tråd på byggahus där någon som inte visste detta, ivrigt påhejad av andra som inte heller visste detta, försökte gå in i en juridisk strid med återförsäljaren. Det gick som väntat, dvs inte så bra.
Jag har fått för mig att grunden till problemet är att modern byggteknik är svår att kombinera med eldstad modell kamin eller järnspis?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har fått för mig att grunden till problemet är att modern byggteknik är svår att kombinera med eldstad modell kamin eller järnspis?
Så är det alldeles säkert. Täta hus med undertryck gör det hela lite svårare.

Föt oss fungerar det dock riktigt bra, med undantag för fadäser tidigare veckan.
 
N nybyggarn3 skrev:
I dag fick jag tag på skorstensfejaremästaren och diskuterade incidenten. Han hävdar bestämt att det alltid kommer att ryka in, oavsett kamin, om det ryker i kaminen när skorstenen är kall. Detta så länge det är undertryck I huset. Vidare påstod han att det inte krävs mycket undertryck utan att trycket i en normal villa brukar räcka. Jag har ändå bjudit in ventrilationsgubben för att kontrollera att vi inte har ett onödigt stort undertryck I huset, för att minimera risken att det händer igen. Övriga åtgärder blir att sluta tända brasor med för grov ved.

Angående lukten i huset har den minskat men är fortfarande påtaglig. Jag ringde försäkringsbolaget och pratade med någon som kändes kunnig. Personen trodde också att det skulle ge sig på någon vecka. Annars blir det någon slags sanering med ozon. Det hoppas vi slippa.

Meh!
Om kaminen har tillluft utifrån och är helt tät , kan det inte ryka in (annat än om man öppnar luckan).
Fysiskt omöjligt. Sen är det inte säkert att alla kaminer kan bli helt täta, det vet jag inget om.

Köp några doft ljus ... kör i rummen ni har röklukten.
Vänta 24 timmar ... efter det borde det kännas mindre påtaglig röklukt.
(billigt att prova med iaf )

Ozon sanering kan fungerar , men då kan ni inte vara hemma på några dygn vid saneringstillfället har jag för mig.
 
M MrDizzy skrev:
Meh!
Om kaminen har tillluft utifrån och är helt tät , kan det inte ryka in (annat än om man öppnar luckan).
Fysiskt omöjligt. Sen är det inte säkert att alla kaminer kan bli helt täta, det vet jag inget om.

Köp några doft ljus ... kör i rummen ni har röklukten.
Vänta 24 timmar ... efter det borde det kännas mindre påtaglig röklukt.
(billigt att prova med iaf )

Ozon sanering kan fungerar , men då kan ni inte vara hemma på några dygn vid saneringstillfället har jag för mig.
Nån har fel. Om du inte är kaminexpert till yrket väljer jag att lita på sotaren;)

Angående röklukten avtar den sakta
 
N nybyggarn3 skrev:
Just det ja. Det gör förstås skillnad. Måste kolla om jag kan få till det i efterhand på något sätt.
Går att göra i efterhand ganska lätt med strömvakt om din elcentral sitter ganska nära FTX o du har ftx på egen säkring.
 
J Joonazz skrev:
Går att göra i efterhand ganska lätt med strömvakt om din elcentral sitter ganska nära FTX o du har ftx på egen säkring.
Det där låter intressant. Du får gärna utveckla mer. Ftx-aggregatet har en egen säkring. Köksfläkten är jag osäker på
 
Inser att jag kapar min egen tråd(som handlar om röklukt), men känner att vi behöver gå till botten med huruvida en kamin med tilluft utifrån ska kunna röka in eller inte. I tråden har det framkommit tvärsäkra svar åt båda håll. Min sotaren hävdar att så är fallet och jag har en kamin som uppenbarligen gör det.

På måndag ska jag ringa till keddy, som har levererat kaminen, och försöka gå till botten med problemet.

Ni som hävdar det ena eller det andra, är det vanliga killgissningar eller är det någon som faktiskt har någon kunskap i ämnet?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det där låter intressant. Du får gärna utveckla mer. Ftx-aggregatet har en egen säkring. Köksfläkten är jag osäker på
Jag skrev fel. Råkade vända på det. Köksfläkt på egen säkring menar jag. Så hade jag de i min förra bostadsrätt innan vi byggde hus. Efterkonstruktion med strömvakt som känner när köksfläkt drar ström o då ger signal till ftx o köra köksläge.
 
Jag har ingen kunskap mer än erfarenhet av några hundra tändningar i kamin som aldrig någonsin ryker in. Se tidigare inlägg.
 
J Joonazz skrev:
Jag skrev fel. Råkade vända på det. Köksfläkt på egen säkring menar jag. Så hade jag de i min förra bostadsrätt innan vi byggde hus. Efterkonstruktion med strömvakt som känner när köksfläkt drar ström o då ger signal till ftx o köra köksläge.
Tänkte nästan det. Tyvärr tar vi nog inte en egen säkring till fläkten.
 
J Joonazz skrev:
Jag har ingen kunskap mer än erfarenhet av några hundra tändningar i kamin som aldrig någonsin ryker in. Se tidigare inlägg.
Att gå från det till slutsatsen att en kamin inte kan röka in låter som killgissningar i mina öron;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.