37 839 läst ·
95 svar
38k läst
95 svar
Kraftigt röklukt i huset efter misslyckad eldning
har försökt hänga med i denna tråd..N nybyggarn3 skrev:
Det rykte in när veden var grov och började flacka av i själva eldningen?
alltså att draget blivit för dåligt och veden eller elden för kall..
sa sotaren något om skorstenen? och draget?
Förstår att blev rörigt.Maskintok skrev:
Hos mig ryker det i normala fall bara in om jag kör köksfläkten (som inte pratar med ftx aggregatet) för fullt. Tyvärr lyckades frugan tända en brasa som slocknade i veckan. Det berodde åtminstone delvis på grov ved.
Av oklar anledning ledde det till att det rykte in rätt ordentligt i huset(frugan drog tyvärr hemifrån i samband med den misslyckade ledningen) Vi har ett väldigt tätt hus med ventilation som är justerade för att ge ett litet undertryck.
Huruvida det är rimligt att en normalt fungerande kamin med tilluft kan ryka in när skorstenen är kall, i ett nytt hus med lätt undertryck, råder det delade meningar om.
Redigerat:
Jag kollar alltid draget med en tändsticka..N nybyggarn3 skrev:Förstår att blev rörigt.
Hos mig ryker det i normala fall bara in om jag kör köksfläkten (som inte pratar med ftx aggregatet) för fullt. Tyvärr lyckades frugan tända en brasa som slocknade i veckan. Det berodde åtminstone delvis på grov ved.
Av oklar anledning ledde det till att rykte in rätt ordentligt i huset(frugan drog tyvärr hemifrån i samband med den misslyckade ledningen) Vi har ett väldigt tätt hus med ventilation som är justerade för att ge ett litet undertryck.
Huruvida det är rimligt att en normalt fungerande kamin med tilluft ryker in när skorstenen är kall, i ett nytt hus med lätt undertryck, råder det delade meningar om.
brinner den inne i kaminen så är det dåligt drag...
slocknar den bara poff så är det bra drag.
köksfläkten ska inte påverka oavsett om det är normalt...
veden kan skapa problem...
En yxa och fixa till rejält med tändved... Så ni får upp hettan i brasan så ska nog detta vara ett minne blott..
Yxa vore nog inte en dålig idéMaskintok skrev:Jag kollar alltid draget med en tändsticka..
brinner den inne i kaminen så är det dåligt drag...
slocknar den bara poff så är det bra drag.
köksfläkten ska inte påverka oavsett om det är normalt...
veden kan skapa problem...
En yxa och fixa till rejält med tändved... Så ni får upp hettan i brasan så ska nog detta vara ett minne blott..![]()
Köksfläkten påverkar hos oss. Kanske främst när skorstenen inte är helt varm. Dock får vi rätt kraftigt undertryck p.g.a. tätt hus och avsaknad av kommunikation mellan köksfläkt och ventilationsaggregat.
N nybyggarn3 skrev:
Kan du tända en brasa och plugga skorstenen på taket utan att det börjar ryka in?J Joonazz skrev:
Aha då kan detta vara ett tips..N nybyggarn3 skrev:Yxa vore nog inte en dålig idéHåller på att elda upp det sista av fjolårets ved, alltså det som lagts åt sidan för att borde ha klyvts. Tyvärr är man ju lite lat.
Köksfläkten påverkar hos oss. Kanske främst när skorstenen inte är helt varm. Dock får vi rätt kraftigt undertryck p.g.a. tätt hus och avsaknad av kommunikation mellan köksfläkt och ventilationsaggregat.
Jag hade problem med liknande i en kamin som skorstenen gav dåligt drag..
jag satte in en oljebrännare i kaminen och lät denne bränna på.. var det inte vart nog tog jag en till.
Då dessa skapar hetta så släpper den där lilla "pluggen" som hindrar draget..
Och du behöver 2 yxor.. en klyv och en smidig liten..
har du barn som älskar att driva dig till vansinne, då är klyvyxa ett underbart ro för själen... Man dunkar skiten ur veden och all ilska som byggts upp är väck
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Som tur är har jag lyckats köps riktigt fin ved i år både far och barn kan känna lugnetMaskintok skrev:Aha då kan detta vara ett tips..
Jag hade problem med liknande i en kamin som skorstenen gav dåligt drag..
jag satte in en oljebrännare i kaminen och lät denne bränna på.. var det inte vart nog tog jag en till.
Då dessa skapar hetta så släpper den där lilla "pluggen" som hindrar draget..
Och du behöver 2 yxor.. en klyv och en smidig liten..
har du barn som älskar att driva dig till vansinne, då är klyvyxa ett underbart ro för själen... Man dunkar skiten ur veden och all ilska som byggts upp är väck![]()
Det här var förresten ganska exakt vad sotarmästaren sa. Förutom utlägget om juridik då. Ska bli intressant att höra vad leverantören av kaminen säger.J Jonte Karlsson skrev:De ska vara tillräckligt täta för att få en optimal förbränning. Varken mer eller mindre. Den behöver inte, och kommer aldrig vara, helt lufttät. Eldar man fel eller under fel förhållanden så kommer det oundvikligen att komma ut rök och det är inte utrustningens fel. Det är tyvärr många som inte förstår det.
Det fanns en jättelång tråd på byggahus där någon som inte visste detta, ivrigt påhejad av andra som inte heller visste detta, försökte gå in i en juridisk strid med återförsäljaren. Det gick som väntat, dvs inte så bra.