P
N nybyggarn3 skrev:
Att gå från det till slutsatsen att en kamin inte kan röka in låter som killgissningar i mina öron;)
har försökt hänga med i denna tråd..
Det rykte in när veden var grov och började flacka av i själva eldningen?
alltså att draget blivit för dåligt och veden eller elden för kall..

sa sotaren något om skorstenen? och draget?
 
Maskintok skrev:
har försökt hänga med i denna tråd..
Det rykte in när veden var grov och började flacka av i själva eldningen?
alltså att draget blivit för dåligt och veden eller elden för kall..

sa sotaren något om skorstenen? och draget?
Förstår att blev rörigt.

Hos mig ryker det i normala fall bara in om jag kör köksfläkten (som inte pratar med ftx aggregatet) för fullt. Tyvärr lyckades frugan tända en brasa som slocknade i veckan. Det berodde åtminstone delvis på grov ved.

Av oklar anledning ledde det till att det rykte in rätt ordentligt i huset(frugan drog tyvärr hemifrån i samband med den misslyckade ledningen) Vi har ett väldigt tätt hus med ventilation som är justerade för att ge ett litet undertryck.

Huruvida det är rimligt att en normalt fungerande kamin med tilluft kan ryka in när skorstenen är kall, i ett nytt hus med lätt undertryck, råder det delade meningar om.
 
Redigerat:
P
N nybyggarn3 skrev:
Förstår att blev rörigt.

Hos mig ryker det i normala fall bara in om jag kör köksfläkten (som inte pratar med ftx aggregatet) för fullt. Tyvärr lyckades frugan tända en brasa som slocknade i veckan. Det berodde åtminstone delvis på grov ved.

Av oklar anledning ledde det till att rykte in rätt ordentligt i huset(frugan drog tyvärr hemifrån i samband med den misslyckade ledningen) Vi har ett väldigt tätt hus med ventilation som är justerade för att ge ett litet undertryck.

Huruvida det är rimligt att en normalt fungerande kamin med tilluft ryker in när skorstenen är kall, i ett nytt hus med lätt undertryck, råder det delade meningar om.
Jag kollar alltid draget med en tändsticka..
brinner den inne i kaminen så är det dåligt drag...
slocknar den bara poff så är det bra drag.

köksfläkten ska inte påverka oavsett om det är normalt... :thinking:
veden kan skapa problem...
En yxa och fixa till rejält med tändved... Så ni får upp hettan i brasan så ska nog detta vara ett minne blott.. (y);)
 
N nybyggarn3 skrev:
Att gå från det till slutsatsen att en kamin inte kan röka in låter som killgissningar i mina öron;)
Det kallas fysik. Är luckan tät i ett helt slutet system ryker det inte in. Den fysiken har dessutom bekräftats många gånger här hemma.
 
Maskintok skrev:
Jag kollar alltid draget med en tändsticka..
brinner den inne i kaminen så är det dåligt drag...
slocknar den bara poff så är det bra drag.

köksfläkten ska inte påverka oavsett om det är normalt... :thinking:
veden kan skapa problem...
En yxa och fixa till rejält med tändved... Så ni får upp hettan i brasan så ska nog detta vara ett minne blott.. (y);)
Yxa vore nog inte en dålig idé:) Håller på att elda upp det sista av fjolårets ved, alltså det som lagts åt sidan för att borde ha klyvts. Tyvärr är man ju lite lat.

Köksfläkten påverkar hos oss. Kanske främst när skorstenen inte är helt varm. Dock får vi rätt kraftigt undertryck p.g.a. tätt hus och avsaknad av kommunikation mellan köksfläkt och ventilationsaggregat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Det kallas fysik. Är luckan tät i ett helt slutet system ryker det inte in. Den fysiken har dessutom bekräftats många gånger här hemma.
Håller med. Frågan är bara hur tät luckan på en kamin är.
 
N nybyggarn3 skrev:
Håller med. Frågan är bara hur tät luckan på en kamin är.
J Joonazz skrev:
Det kallas fysik. Är luckan tät i ett helt slutet system ryker det inte in. Den fysiken har dessutom bekräftats många gånger här hemma.
Kan du tända en brasa och plugga skorstenen på taket utan att det börjar ryka in?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Yxa vore nog inte en dålig idé:) Håller på att elda upp det sista av fjolårets ved, alltså det som lagts åt sidan för att borde ha klyvts. Tyvärr är man ju lite lat.

Köksfläkten påverkar hos oss. Kanske främst när skorstenen inte är helt varm. Dock får vi rätt kraftigt undertryck p.g.a. tätt hus och avsaknad av kommunikation mellan köksfläkt och ventilationsaggregat.
Aha då kan detta vara ett tips..
Jag hade problem med liknande i en kamin som skorstenen gav dåligt drag..
jag satte in en oljebrännare i kaminen och lät denne bränna på.. var det inte vart nog tog jag en till.
Då dessa skapar hetta så släpper den där lilla "pluggen" som hindrar draget..

Och du behöver 2 yxor.. en klyv och en smidig liten..

har du barn som älskar att driva dig till vansinne, då är klyvyxa ett underbart ro för själen... Man dunkar skiten ur veden och all ilska som byggts upp är väck:crysmile::crysmile:
 
Maskintok skrev:
Aha då kan detta vara ett tips..
Jag hade problem med liknande i en kamin som skorstenen gav dåligt drag..
jag satte in en oljebrännare i kaminen och lät denne bränna på.. var det inte vart nog tog jag en till.
Då dessa skapar hetta så släpper den där lilla "pluggen" som hindrar draget..

Och du behöver 2 yxor.. en klyv och en smidig liten..

har du barn som älskar att driva dig till vansinne, då är klyvyxa ett underbart ro för själen... Man dunkar skiten ur veden och all ilska som byggts upp är väck:crysmile::crysmile:
Som tur är har jag lyckats köps riktigt fin ved i år både far och barn kan känna lugnet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Som tur är har jag lyckats köps riktigt fin ved i år både far och barn kan känna lugnet
Tur du.
Jag får klyva väldigt fin ved nästan varje dag för sinnes ro;)med glädje skall sägas... För det är riktigt roligt.. :rofl:
 
Maskintok skrev:
Tur du.
Jag får klyva väldigt fin ved nästan varje dag för sinnes ro;)med glädje skall sägas... För det är riktigt roligt.. :rofl:
Jag ska ha det i åtanke om nästa leverans är sämre:)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Jag ska ha det i åtanke om nästa leverans är sämre:)
Björk?
eller bland ved?
 
Maskintok skrev:
Björk?
eller bland ved?
Alltid björk
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Alltid björk
näver kan ge stora mängder med rök... speciellt om draget uteblir...
Då är det viktigt med hettan.. (y)
 
J Jonte Karlsson skrev:
De ska vara tillräckligt täta för att få en optimal förbränning. Varken mer eller mindre. Den behöver inte, och kommer aldrig vara, helt lufttät. Eldar man fel eller under fel förhållanden så kommer det oundvikligen att komma ut rök och det är inte utrustningens fel. Det är tyvärr många som inte förstår det.
Det fanns en jättelång tråd på byggahus där någon som inte visste detta, ivrigt påhejad av andra som inte heller visste detta, försökte gå in i en juridisk strid med återförsäljaren. Det gick som väntat, dvs inte så bra.
Det här var förresten ganska exakt vad sotarmästaren sa. Förutom utlägget om juridik då. Ska bli intressant att höra vad leverantören av kaminen säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.