På större firmor brukar inte ens alla vara elektriker, en del kallas bara montörer och har ingen som helst el-utbildning. Vet en stor firma här i stan som jobbar på det viset, de anställer folk för att enbart dra tex kabelstegar och kanalisation på större byggen.
Citat från chefen på detta företag: "Man behöver inte vara elektriker för att sätta stege och dra rör, det klarar vem som helst som kan läsa en ritning"

Ja visst.. Finns säkert arbetsuppgifter på NASA som jag skulle klara av. Inte gör det mig till raketforskare för det.

Jag undrar vilka större firmor det är ? knappast någon som arbetar med installationer ( bostad, kontor, affär, vård) i alla fall och om det finns är det inte många. Läget är lite annorlunda på nätsidan och inom den lite tyngre industrin.

Rrrrr skrev:
Mikael: Om taket läcker så lär ju knappast någon dö. Det kan ju däremot hända om en som inte vet vad han gör kopplar el.
Kollar elektrikern om taket är rätt lagt innan elektrikern väljer att installera något med lägre IP-klass än vad som krävs utomhus helt utan regnskydd? :P

Intressant i sammanhanget är för övrigt att vem som helst får tillverka elutrustning och klistra på ett CE-märke utan att faktiskt på något sätt vara formellt certifierad/utbildad.

Det innebär i praktiken att den som bygger sitt eget hus i stort sett borde kunna kalla huset för en produkt istället för en installation, och sätta ett CE-märke på produkten "hus" och sen ta ut en elektriker för att ansluta produkten "hus" till mätartavlan.

(Att tillverkaren gör vissa arbeten på plats hos kunden och det ändå räknas som en produkt CE-mässigt verkar inte vara helt ovanligt)

Yxis, exakt den diskussionen fördes för en tid sedan och jag är helt säker på att det till slut landade i att det inte var möjligt.

Mikael_L
yxis.
Jag hänger lixom inte riktigt med i ditt resonemang.
Om man nu tycker alla reglerna är tokiga och är beredd att bryta mot lagar och regler så behöver man ju inte konstra som du föreslår.

Då är det väl allra bäst att installera ett helt hus så rätt och bra som möjligt och hålla tummarna för att det aldrig händer något olycksfall så någon börjar gräva i det.
Och inte hålla på och klämma dit något CE-märke på huset. Vad skulle det märket göra för skillnad tycker du?

elmont:
Aha, jag är nog senil...

Mikael_L:
Jag var kanske otydlig. Jag menar inte att jag tänker sätta ett CE-märke på ett nybyggt hus. Jag försökte påpeka att det är så knäppt att man får tillverka apparaterna själv men en elektriker måste göra själva installationen.

Undrar vad en behörig elektriker säger om en kund vill att elektrikern ska installera kundens hembyggda apparater? ;)

(Jo, jag inser att det är en del skillnader i kunskapskrav, som konstruktör av en apparat behöver man veta hur man t.ex. uppfyller IP21, medan en eleltriker måste istället veta att IP21 inte duger i ett badrum o.s.v.)

O
En sak om inte diskuterats är att dagens system tillåter följande scenario:

Den lilla lokala byggfirman anställer en elmontör. Det vill säga en person med egen elbehörighet. Sedan kopplar samtliga anställda fritt med elen. Allt ifrån plattläggare, snickare, målare till VVS-montörer. Detta är fullt lagligt. Det är upp till elmontören att bedöma hurvida yrkesmännen har tillräcklig kompetens och det finns inga formella krav på en specifik utbildning.

Men att det i praktiken inte går eftersom Elektrikerförbundet och andra branchorganisationer utnyttjar den svenska arbetsrätten som ger dem stora möjligheter att sabotera för sådana företag.

Jag kommer inte ihåg exakta detaljerna men precis detta har hänt i åtminstonde två fall. Det ena var Skanska som i sammarbete med Lärnia specialutbildade sina snickare för att dra rör och sätta dosor. Effektivare arbete, billigare byggen, arbetslösa elektriker och ett försvagat fackförbund ledde hela vägen till arbetsdomstolen. Samma sak i ett litet familjeföretag där alla gjorde allt. Elsäkerheten var det aldrig någon fara med i något av fallen.

Jag hoppas verkligen att det nya systemet går igenom.

När du kommer med den typen av påståenden skulle det vara bra om du även kunde ge lite detaljer om hur och varför. Kan du inte det blir ditt inlägg rätt värdelöst.
Det enda som facket invänder emot är om man anställer "outbildade" och ger dem en lägre lön för samma arbete dvs. lönedumpar. Och lönedumpning är knappast till fördel för någon och allra minst för den som utför arbetet.
Och som arbetsgivare vill man knappast anställa folk som man inte vet om dom klarar sina uppgifter, och eftersom dom allra flesta som arbetar med el är mycket självgående brukar det ställas lite högre krav än i många andra yrken.
Tror någon att det är kostnaden för el som gör att det är dyrt att bygga bör dom nog försöka kontrollera vart kostnaderna för ett bygge ligger

elmont skrev:
Jag undrar vilka större firmor det är ? knappast någon som arbetar med installationer ( bostad, kontor, affär, vård) i alla fall och om det finns är det inte många. Läget är lite annorlunda på nätsidan och inom den lite tyngre industrin.
Jo då, de arbetar med installationer. Är ett renodlat elinstallationsföretag, jag har varit inlånad till dem när de haft mycket jobb, så jag vet att de har montörer som inte är elektriker.

tompaah7503 skrev:
Det hade varit intressant att ta del av dessa regler, var kan man läsa dem?

Ber om ursäkt, det var inte direkt meningen att beskylla elektrikern för regelverket. Det förstår jag också att det inte är något jävulskap elektrikern hittat på på pin kiv.

Det är lungt, men ibland får man uppfattningen av folk att dom tror att det är så :S

Men när en elektriker hävdar att det behövs utbildning för "52 papp" (citat från signatur) för att klamra fast plaströr på en träregel, då tycker jag ändå att det har gått över styr.

Det ingår ju en hel del annat för dessa pengar och....ja, nödvändigt i långa loppet eller inte är ju kanske personligt mellan behörig och behörig, saken är ju den att du har en massa elektriker med utbildning från gymnasiet och liknande som gör jobbet men att den med behörighet sitter på firman så rent krasst kan man ju säga att utbildning och erfarenhet är ju att föredra. Sen är det ju så att som utbildad elektriker så kan du ju bara jobba (lagligt) under en behörighet, egen eller någon annans men kontentan av det hela är ju utbildning och erfarenhet.....bara teoretisk kunskap och ett projekt under bältet är ingenting i jämförelse. Som sagt, det finns miljoner moment och tusentals artiklar i el-sortimentet samt att det finns i princip ingen utbildad elektriker som säger att dom är fullärda (gör dom det så ljuger dom) så påståendet att lekman (generellt alltså) kan sin sak är i det fallet befängt enligt min mening.

Det är nu det hade varit så skönt om en elektriker kunde sagt, "ja det finns nog en del moment som lekman kunde gjort själv, om bara tydlig instruktion funnits".

Finns massor av moment som andra än utbildade/behöriga kan göra och göra det rätt med eller utan instruktion men då sätter regler stopp för det och framförallt facket (om någon SEF-älskare nu funderar över det så kan jag ta det i pm).

Någon?

Om man vänder på frågan, tycker ni som är elektriker det är ett roligt och stimulerande moment att klamra fast kilometervis med rör? Hade det inte varit roligare att ägna dagen åt något som ligger mer inom ramarna för er spetskunskap och kvalifikationer, det som ni faktiskt gått utbildningen för..?
För min del kan en ordentligt utförd rörinstallation vara riktigt tillfredställande, det finns moment som är betydligt tråkigare och simplare än det, sätta stege tex.

elmont skrev:
men själva läggningen av rör är ganska simpelt. Det ska gå mellan två punkter och fästas med ca 60 cm mellanrum, ".
*host host* 75 cm...;)

mycke_nu skrev:
De som klamrar rör och drar FK på byggen är sällan de som vi konsumenter i oförstånd kallar Elektriker. Elektrikern, dvs den person som innehar behörigheten och ansvarar för installationen sitter ofta på ett kontor någon helt annanstans. Denne person tycker helt riktigt inte att det är kul att montera VP-rör hela dagarna.

Installatörerna har (oftast) någon form av utbildning, men detta är inget som lagen påbjuder utan ett branchpåfund. I princip kan både du och jag ta anställning som installatörer i ett elinstallationsföretag.

I mina ögon har arbetsgivarna (och facket) gjort installatörerna en enorm björntjänst genom denna konstruktion, vilken för övrigt är på väg att försvinna då den inte uppfyller EUs krav på fri rörlighet av tjänster.

I framtiden kommer de flesta "Elektriker" inneha egen behörighet vilket kommer att bli ett stort lyft för alla inblandade, utom möjligen facket, som givetvis kämpar emot allt som kan gynna individen. :@

Jag har inte fått i mej morgonkaffet, om någon nu undrar varför jag är så sur.
Hupp hupp hupp.....på mitt certifikat från ECY står det att jag är starkströmsELEKTRIKER....inte installatör. Det är alltså certifikatet jag fick när lärlingstiden var gjord.

buffster skrev:
På större firmor brukar inte ens alla vara elektriker, en del kallas bara montörer och har ingen som helst el-utbildning. Vet en stor firma här i stan som jobbar på det viset, de anställer folk för att enbart dra tex kabelstegar och kanalisation på större byggen.
Citat från chefen på detta företag: "Man behöver inte vara elektriker för att sätta stege och dra rör, det klarar vem som helst som kan läsa en ritning"
Får SEF nys om det så är det slut med den verksamheten kan jag säga.....(har själv sett det IRL)

Steamboy skrev:
En sak om inte diskuterats är att dagens system tillåter följande scenario:

Den lilla lokala byggfirman anställer en elmontör. Det vill säga en person med egen elbehörighet. Sedan kopplar samtliga anställda fritt med elen. Allt ifrån plattläggare, snickare, målare till VVS-montörer. Detta är fullt lagligt. Det är upp till elmontören att bedöma hurvida yrkesmännen har tillräcklig kompetens och det finns inga formella krav på en specifik utbildning.

Men att det i praktiken inte går eftersom Elektrikerförbundet och andra branchorganisationer utnyttjar den svenska arbetsrätten som ger dem stora möjligheter att sabotera för sådana företag.

Jag kommer inte ihåg exakta detaljerna men precis detta har hänt i åtminstonde två fall. Det ena var Skanska som i sammarbete med Lärnia specialutbildade sina snickare för att dra rör och sätta dosor. Effektivare arbete, billigare byggen, arbetslösa elektriker och ett försvagat fackförbund ledde hela vägen till arbetsdomstolen. Samma sak i ett litet familjeföretag där alla gjorde allt. Elsäkerheten var det aldrig någon fara med i något av fallen.

Jag hoppas verkligen att det nya systemet går igenom.
Jag och mitt förhållande till SEF är ungefär lika bra som god lukt på en offentlig toalett på en musikfestival och jag tyckte redan som anställd att facket lade sig i på tog för mycket och försökte kontrollera allt för mycket inom branchen och de enskilda elektrikerna. Det är i många fall SEF som försvårar för folket....om man kan säga så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.