Doldr skrev:
Alla elinstallationer, inklusive rördragning, tråddragning, nymontage av armaturer, nedgrävning av kabel utomhus och annat skall utföras av en behörig elinstallatör eller en yrkesman som jobbar som elektriker åt en behörig elinstallatör och utför arbetet på uppdrag av denne.
Med behörig elinstallatör menas en yrkesman som har fått allmän behörighet utfärdad av Elsäkerhetsverket.

Måste elektrikern gräva också? ;)
Den som gräver ska i allafall vara en yrkesman anställd i samma företag som elinstallatören eller så ha egen behörighet. Många grävmaskinister har tagit ut en egen, begränsad behörighet.

Så svaret på din fråga är i princip ja.

Va? Hur skulle själva grävningen kunna ha med behörighet att göra? Det är ju ungefär som att bara elektrikern skulle få bygga väggen som det skall gå ett VP rör i.

Om nu spisplattan är den vanligaste orsaken så måste väl en timer monterad vid spisen vara första lösningen?

Att dessutom ha en JFB är bra, men det löser inte problemet med värmeplattan.

Steg två är att informera och utbilda. Även om du inte få installera själv är det dels bra att veta vad som gäller dels blir det säkrare om du trots allt ändå gör det själv.

Om man vet lite mer kan man hålla efter klantiga hantverkare och hjälpsamma fixarkompisar.

Det talas ju alltid om att utbildning och kunskap är bland det viktigaste, gäller inte detta också elkunskap?
Eller är det bättre att säga "Nej el ska du inte kunna nåt om, det är farlig och jättesvårt, anlita alltid en elektriker, lita på denne, då blir allt bra"?:rolleyes:

Undrar om Michael Steen uppfattas som trovärdigare för att hans uttal påminner lite om Leif GW's? ;)

Bildspelet på SVD är intressant.

På första bilden har det blivit storbrasa i en Hager kvalitetsnormcentral på grund av inläckande vatten.

På andra bilden ligger en mus som har grillats mellan fasskena och jordskena på en gammal proppcentral av metall och porslin. Trots spånskiveunderlag (tror jag?) så har det inte inträffat något mer än brännskador på själva musen.

Daniel78 skrev:
Står man på Biltema eller Haraldnyborg i några minuter så hör man rätt roliga resonemang bland deras kunder som köper elinstallationsmateriel, såg senast förra veckan två äldre herrar som köpte en hel kundvagn med flexrör och trummor med skx.
Det kanske vore läge för elsäkerhetsverket att sätta en "blåslampa" på försäljningsbranschen att om de inte är tydliga med att informera hur grejerna ska användas rätt vid olagligt hempul så riskerar riskerar de att elsäkerhetsverket och dess kollegor runt om i EU driver på ett säljförbud på berhörighetskrävande materiel till obehöriga.

Man kan skratta och tänka att det går aldrig med alla krav/önskemål om fri handel o.s.v., men samtidigt så är det stopp för försäljning av en del kemikalier som fanns över disk förr. Rakethastighetsetsning av hemtillverkade kretskort med saltsyra och väteperoxid lär få om någon syssla med idag eftersom de kemikalerina som fanns över disk för 10 år sen inte längre går att köpa (för vem som helst, hur som helst).

Edit: De som köpte flexrör och SXK kan ju haft någon okej anledning, även om det troligen inte är så. Lågspänningsinstallationer eller köpa grejer till två olika ändamål.

En till intressant grej: I bildspelet "här är farorna i hemmet" står det:

"Det är förbjudet att installera dimrar själv, vilket Michael Steen ser att folk alltför ofta gör ändå. Ibland kan det bli fel och brand uppstå".

Stämmer verkligen detta? Jag trodde att en dimmer räknas som en strömbrytare.

yxis skrev:
Edit: De som köpte flexrör och SXK kan ju haft någon okej anledning, även om det troligen inte är så. Lågspänningsinstallationer eller köpa grejer till två olika ändamål.
Självklart kan det ha varit så, det händer ju att man behöver 6-700m 2x0,75 ibland :)
Hemmabio med 50.1 ljud kanske.

yxis skrev:
En till intressant grej: I bildspelet "här är farorna i hemmet" står det:

"Det är förbjudet att installera dimrar själv, vilket Michael Steen ser att folk alltför ofta gör ändå. Ibland kan det bli fel och brand uppstå".

Stämmer verkligen detta? Jag trodde att en dimmer räknas som en strömbrytare.
Du får byta ut en befintlig dimmer mot en likadan utan behörighet, men du får inte byta en strömbrytare mot en dimmer.

ullberg
Rrrrr skrev:
Och lyssna på vad han säger i slutet: Anlita alltid en fackman! Inget hempul! [bild]

Men det finns väl ingen här som sysslar med sådant? :rolleyes:
Jag blev grymt förvånad när jag svarade på pollen på byggahus förstasida, f.n. är det 75% som har något hemmapulat, är verkligen 25% av besökarna behöriga elektriker? ;)

Daniel78 skrev:
Du får byta ut en befintlig dimmer mot en likadan utan behörighet, men du får inte byta en strömbrytare mot en dimmer.
Finns det belägg för detta, och har det prövats juridiskt? Reglerna säger väl nåt om att man får byta mot "likvärdig apparat" eller nåt sånt, d.v.s. man får byta ett Biltemauttag till ett Eljo och vice versa o.s.v... Frågan är väl hur detta "likvärdig" defineras?

Mikael_L
yxis skrev:
Finns det belägg för detta, och har det prövats juridiskt? Reglerna säger väl nåt om att man får byta mot "likvärdig apparat" eller nåt sånt, d.v.s. man får byta ett Biltemauttag till ett Eljo och vice versa o.s.v... Frågan är väl hur detta "likvärdig" defineras?
Ja definitioner ja, en av de vanliga svårigheterna inom juridiken.
Vi kommer troligen aldrig få se ett sådant ärende dras till domstol heller, åtminstone inte om ingen dött. Så prejudikat lär aldrig uppstå heller.

ullberg skrev:
Jag blev grymt förvånad när jag svarade på pollen på byggahus förstasida, f.n. är det 75% som har något hemmapulat, är verkligen 25% av besökarna behöriga elektriker? ;)
d^_^b

Fast jag noterade att frågan gällde om det fanns något hempulat, inte om man själv hempulat. :cool:

yxis skrev:
Nja, en dimmer och en strömbrytare är inte likvärdiga apparater.

hempularen skrev:
Va? Hur skulle själva grävningen kunna ha med behörighet att göra? Det är ju ungefär som att bara elektrikern skulle få bygga väggen som det skall gå ett VP rör i.
Det finns en hel standard, SS 424 14 37, med fordringar för hur kabel i mark ska förläggas. Standarder för utförande av elinstallationer har presumtion, alltså förhandsgodkännande av föreskriften ELSÄK-FS 2008:1, givet att det utförs enligt elinstallatörsförordningen.

Jo men det finns massor av krav på hur en kabel eller VP rör skall förläggas i väggar också, finns såvitt jag vet ändå ingen som säger att snickare inte skulle får bygga väggar.

De som gräver åt elleverantörer och elfirmor alt bygg/markfirmor har nog ganska klara instruktioner på hur dom ska göra så det är nog inga problem. Jag har då aldrig stött på en maskinist eller mark/grävfirma med någon typ av el-behörighet. Dom gräver och lägger en jäkla massa rör ändå.

Daniel78 skrev:
Nja, en dimmer och en strömbrytare är inte likvärdiga apparater.
Båda bryter och sluter en strömkrets till belysning. Dimmern bryter och sluter visserligen ofta 100 gånger per sekund, men ändå :)

Om man ska hårddra det såhär:
Får man byta ett uttag utan petskydd till ett med petskydd? Där har vi väl något som säkerhetsmässigt är mindre "likvärdigt" än dimmer/strömbrytare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.