Att det någonsin skulle ha varit tillåtet eller oreglerat har jag ytterst svårt att tro på. Vilken myndighet har du talat med?

Sedan Gul/Grön blev skyddsjord har den aldrig någonsin varit tillåten att använda till något annat.

Jag har inte kläm på det just nu men det finns väl inte så många att välja på, så gör ett försök själva så skall ni få svart på vitt istället för att vi sysslar med pajkastning. Men jag kollade om företaget hade behörighet och det har dem därefter kollade jag angående regelverket och jag tror att det var samma ställe Det var som sagt 2008 och svaret var solklart så kolla själva.

Jag tror att personen du kollade med hade noll koll.

Eftersom du borde ha ett stort personligt intresse av saken, så skulle jag rekommendera att du först ringer Elsäkerhetsverket, och sedan kräver att firman gör om installationen gratis.

Det där kan aldrig vara rätt.

Vill inte på något sätt vara otrevlig eller grinig, men det är precis det jag har gjort och fått detta till svar. Jag tycker att någon annan som tvivlar på det jag skrivit kollar med berörd myndighet. För faktum kvarstår vad vi TYCKER är ointressant och visst kan den jag pratat med ha "noll koll " men hur troligt är det.

cecar33 skrev:
Vill inte på något sätt vara otrevlig eller grinig, men det är precis det jag har gjort och fått detta till svar. Jag tycker att någon annan som tvivlar på det jag skrivit kollar med berörd myndighet. För faktum kvarstår vad vi TYCKER är ointressant och visst kan den jag pratat med ha "noll koll " men hur troligt är det.
Det är mycket troligt.

Jag försöker bara hjälpa dej, jag är inte ute efter att vinna en diskussion. Det är ditt hus, så du gör givetvis som du vill.

Tackar för in hjälp! men som sagt tro och tyckande hjälper inte, utan endast fakta. Skall givetvis kolla en gång till så vi slipper tro eller tycka, utan sitta med fakta. Kanske att du också kunde kolla så får vi verkligen svar på om mitt påstående om att tidigare svar skulle vara felaktigt.
PS det är inte fråga om att vinna eller ha fel utan just fakta i frågan DS.

Ett telefonsamtal till berörd myndighet där bekräftar man att man får koppla hur som haver om det är fördragen flexslang.
Elsäkerhetsverket bestämmer inte hur färgerna i fördragen slang får användas eftersom det inte regleras i föreskrifterna längre. Dom har svarat i alla fall och dessutom svarat fel, punkt.
EDIT: Dom kanske inte uppfattade det du sa om den gul/gröna?

Gul/grön får givetvis inte användas till annat än som skyddsledare.

Blå ledare i rör/slang får inte heller användas till annat än som neutralledare. Det har elsäkerhetsverket själva svarat för runt 10 år sedan. Visserligen fanns kanske inte fördragen slang då, men experterna har 2008 avrådit från det. Något specifikt lagkrav vet jag inte om det funnits - lagtexten har troligen sagt något i stil med "där risk för förväxling finns", för så står det i dagens elinstallationsregler - förutsatt att förväxling inte är möjlig. Detta har sedan tolkats som att man bör byta färg på ledaren även när det handlar om fördragen slang.

Men frågan var kanske vad gör du åt detta? Ja, om den gul/gröna är felaktigt använd som fas så skulle nog jag anmäla elfirman till elsäkerhetsverket.

Det innebär ju att antingen blir det som det blir för vem avgör. Du skriver "där risk för förväxling finns", för så står det i dagens elinstallationsregler -förutsatt att förväxling inte är möjlig. Eller så är det aldrig möjligt, för när drar man endast fas i så fall som enligt den retoriken" förväxling aldrig är möjlig "kan använda blå eller gulgrön. Det blir lite konstigt som sagt, men vem avgör om det inte regleras i föreskrifterna längre.

JAG ÄR ELEKTRIKER OCH DET ÄR GROVT FELAKTIGT GJORT. DET ÄR FAKTA. [PUNKT]
Personen du pratat med har noll koll och även om det hade stämt så hade ju för sjutton ingen elektriker dragit hur som helst bara för att trådarna fanns i färdigdragen slang. För mig luktar det polacker alt. en återuppstånden elektriker från 1956 som tog vad han hade och drog i.

//Patrik

Ta lite kort så får vi se

Jag sällar mig också till skaran som säger att den på myndigheten du pratade med inte har koll på läget. Gul/grön får aldrig användas till annat än jord och i en infälld installation ska nollan alltid vara blå

Mikael_L
cecar33 skrev:
Det innebär ju att antingen blir det som det blir för vem avgör.
Det finns en standard, IEC 60446, som avgör just detta.
Där slås det entydigt fast att en gul/grön ej får användas till något annat än skyddsjord i en elinstallation.
Om du inte tror mig kan du ta och köpa standarden.

Jag tycker du känns en anings fientlig i tonen, det behöver du inte vara här, vi försöker bara vara dina kompisar.

Som jag tidigare skrev Vill inte på något sätt vara otrevlig eller grinig, men................
Men om någon tolkar det på något annat vis så beklagar att mitt uttryckssätt inte är bättre en så här.
Men det är också på det viset att om jag på berörd myndighet får svar av en som utger sig för att citera regelboken. Då kanske det inte är så märkligt att jag låter tråkig i tonen när flertalet svar här bygger på "jag tror "eller "jag tycker" ingen fakta alltså.

Faktum är att även jag tror och tycker att svaret från myndigheten är helt galet det är ju därför jag skriver här.

Mikael_L
cecar33 skrev:
Som jag tidigare skrev Vill inte på något sätt vara otrevlig eller grinig, men................
Men om någon tolkar det på något annat vis så beklagar att mitt uttryckssätt inte är bättre en så här.
Men det är också på det viset att om jag på berörd myndighet får svar av en som utger sig för att citera regelboken. Då kanske det inte är så märkligt att jag låter tråkig i tonen när flertalet svar här bygger på "jag tror "eller "jag tycker" ingen fakta alltså.
np. Det är lika gärna jag som "övertolkar" ... :blushing: :)

Men i vilket fall sällar jag mig också till skaran som anser att du fått ett svar helt uppåt väggarna.
Och till stöd för detta lägger jag alltså till en etablerad standard.

Det är ju trots allt inte annat än människor där också, på elsäkerhetsverket. Man kan tycka att dom borde ha bättre koll och svar, men alla kan fela ... (utom jag. * :cool:)

*hehe, ingen som såg mina korsade fingrar va?

Jag skall avslutningsvis bara meddela att jag själv har ändrat så att alla eldragningar är så som det skall vara.Det var svårt att på vissa ställen dra igenom ny rätt färg pga för skarpa svängar.Jag kan också nämna att huset är ett Mjöbäckshus och av dem anlitad elinstallationsföretag i Kungsbacka som jag kollade behörigheten på ( i efterhand)och det var helt i sin ordning. Så det var inga polacker eller dylikt, jag påtalade nämligen problemet för dem först. Eftersom även jag inte tror att detta var möjligt. Så var det med behörigt elföretag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.