K karlmb skrev:
Kan man alltså dra upp ett komplett vattenlås mha proppen (eller annat verktyg)? Verkar som en klart smidig lösning jfrt med att behöva ta loss allt undertill istället.
Ja "koppen" funkar så här... sen är det inte rengjord på länge eller aldrig så kan det ha hög "äckelfaktor".
Sen måste då tätningen vara hel och man trycker lite försiktigt dit koppen så att den tätar, annars luktar det skit.

https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/rensa-golvbrunnen/
 
R Rebecca1983 skrev:
Här kommer bilder på vattenlåsen. Och ett gäng bilder på alla rör och manicker i badrummet för avlopp, vatten etc.
Jag har inte följt den här tråden slaviskt, så om jag upprepar någonting som redan har sagts så ber jag om ursäkt. Den sista bilden visar utloppet för tvättmaskinen, korrekt? Min pappa hade problem med en liknande lösning i sin lägenhet. Det samlades en massa ludd och annat gegg där, och det stank jämmer och elände. Om ni inte har tittat noga/rensat här i er felsökning kanske det kan vara nästa steg?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ja "koppen" funkar så här... sen är det inte rengjord på länge eller aldrig så kan det ha hög "äckelfaktor".
Sen måste då tätningen vara hel och man trycker lite försiktigt dit koppen så att den tätar, annars luktar det skit.

[länk]
Jo, tycker det är en elegant lösning trots allt. Egentligen samma som alla golvbrunnar idag, hade bara inte sett det för tvättställ. Nackdelen är dock att alla dessa kopplösningar ju ger en massa tillverkningsmässiga skarpa kanter som hår mm lätt kan fastna i...
Så under tvättställ och diskbänkar kommer jag att byta ut allt snart till 3 snälla krökar som är lika lätta att ta isär som alla "pungvattenlås" iaf, Då fastnar nästan inget och ifall så är det bara att pumpa lite med en sugpump. Inget mer kladd under bänkar och handfat.
(Men jag fattar fortfarande inte vad Purus PUM-lösningen tillför...?)
 
Kaffesump kan också vara bra för avloppen.
 
P paralun skrev:
Svar 2

Lossa plastkopplingen på den här och kolla hur det ser ut. Du har troligen membran här någonstans.
Det sitter säkert även en packning här så att man ska vara lite försiktig.
En hink under bara så slipper man blaska.

[bild]
K karlmb skrev:
Membran? Ser att det står Prevex på burken, har de också sån skit? Tänkte på andra änden av den där flexslangen, hur ser det ut där, går den ner i en anslutning med fel dimension kanske?
Nej det är inget problem med den anslutningen. Det har även byts tätning där för säkerhets skull.
 
B bearmaniac skrev:
Jag har inte följt den här tråden slaviskt, så om jag upprepar någonting som redan har sagts så ber jag om ursäkt. Den sista bilden visar utloppet för tvättmaskinen, korrekt? Min pappa hade problem med en liknande lösning i sin lägenhet. Det samlades en massa ludd och annat gegg där, och det stank jämmer och elände. Om ni inte har tittat noga/rensat här i er felsökning kanske det kan vara nästa steg?
Vi gjorde rent i den nåt av det första vi gjorde. Det var lite klägg i den men nu luktar det bra just därifrån.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.

Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............
Du menar den andra golvbrunnen eller hur? Som vattenavhärdaren står på.

Vi kan rengöra den för säkerhets skull men tät känns den redan.
 
R Rebecca1983 skrev:
Du menar den andra golvbrunnen eller hur? Som vattenavhärdaren står på.

Vi kan rengöra den för säkerhets skull men tät känns den redan.
Jo det är den jag menar och den ser klart "skunkig" ut.

Sen har jag ritat där tätningen ser ut att vara skadad.
 
  • Sliten, smutsig tvättmaskin trumma med markerade skador och mögel, behöver rengöring eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om ni har frånluftsvärmepump borde det inte kunna lukta från badrummen då luften sugs ut där och uteluft ska tas in i rummen.
Och sen hade ni luktfritt när ni hade haft slamsugen där och rensat. Det är inte något avluftningsrör från den egna brunnen som avger lukt som sugs in i huset vid "rätt" vindriktning? Spånar friskt här!
 
När jag hade unken lukt från o till så kunde jag känna med handen över an av golvbrunnarna att det blåste luft. Då satte jag dit vattenlåset ordentligt och det slutade lukta och blåsa.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
 
  • Öppet innertak, gråa rör och blå kablar, synliga skador på vägg och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventilation går genom taket, täckt med skyddande flexibla hylsor, nära väggens hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Alla gläds med er
 
  • Haha
petri eskilsson
  • Laddar…
Häftig med röken! Aldrig hört innan.
 
  • Gilla
  • Wow
petri eskilsson och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Rebecca1983 skrev:
Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Smart metod. Något för alla framtida med liknande problem!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Smart metod, den ska jag lägga på minnet! Du har ingen före-bild?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.