43 564 läst ·
119 svar
44k läst
119 svar
Kraftig avloppslukt i nyköpt hus!
Ja "koppen" funkar så här... sen är det inte rengjord på länge eller aldrig så kan det ha hög "äckelfaktor".K karlmb skrev:
Sen måste då tätningen vara hel och man trycker lite försiktigt dit koppen så att den tätar, annars luktar det skit.
https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/rensa-golvbrunnen/
Jag har inte följt den här tråden slaviskt, så om jag upprepar någonting som redan har sagts så ber jag om ursäkt. Den sista bilden visar utloppet för tvättmaskinen, korrekt? Min pappa hade problem med en liknande lösning i sin lägenhet. Det samlades en massa ludd och annat gegg där, och det stank jämmer och elände. Om ni inte har tittat noga/rensat här i er felsökning kanske det kan vara nästa steg?R Rebecca1983 skrev:
Jo, tycker det är en elegant lösning trots allt. Egentligen samma som alla golvbrunnar idag, hade bara inte sett det för tvättställ. Nackdelen är dock att alla dessa kopplösningar ju ger en massa tillverkningsmässiga skarpa kanter som hår mm lätt kan fastna i...P paralun skrev:
Så under tvättställ och diskbänkar kommer jag att byta ut allt snart till 3 snälla krökar som är lika lätta att ta isär som alla "pungvattenlås" iaf, Då fastnar nästan inget och ifall så är det bara att pumpa lite med en sugpump. Inget mer kladd under bänkar och handfat.
(Men jag fattar fortfarande inte vad Purus PUM-lösningen tillför...?)
P paralun skrev:
Nej det är inget problem med den anslutningen. Det har även byts tätning där för säkerhets skull.K karlmb skrev:
Vi gjorde rent i den nåt av det första vi gjorde. Det var lite klägg i den men nu luktar det bra just därifrån.B bearmaniac skrev:Jag har inte följt den här tråden slaviskt, så om jag upprepar någonting som redan har sagts så ber jag om ursäkt. Den sista bilden visar utloppet för tvättmaskinen, korrekt? Min pappa hade problem med en liknande lösning i sin lägenhet. Det samlades en massa ludd och annat gegg där, och det stank jämmer och elände. Om ni inte har tittat noga/rensat här i er felsökning kanske det kan vara nästa steg?
Du menar den andra golvbrunnen eller hur? Som vattenavhärdaren står på.P paralun skrev:Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.
Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............
Vi kan rengöra den för säkerhets skull men tät känns den redan.
Jo det är den jag menar och den ser klart "skunkig" ut.R Rebecca1983 skrev:
Sen har jag ritat där tätningen ser ut att vara skadad.
Men om ni har frånluftsvärmepump borde det inte kunna lukta från badrummen då luften sugs ut där och uteluft ska tas in i rummen.
Och sen hade ni luktfritt när ni hade haft slamsugen där och rensat. Det är inte något avluftningsrör från den egna brunnen som avger lukt som sugs in i huset vid "rätt" vindriktning? Spånar friskt här!
Och sen hade ni luktfritt när ni hade haft slamsugen där och rensat. Det är inte något avluftningsrör från den egna brunnen som avger lukt som sugs in i huset vid "rätt" vindriktning? Spånar friskt här!
Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Alla gläds med erR Rebecca1983 skrev:Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Smart metod. Något för alla framtida med liknande problem!R Rebecca1983 skrev:Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Smart metod, den ska jag lägga på minnet! Du har ingen före-bild?R Rebecca1983 skrev:Problemet är löst! Förmodligen.
Vi lyckades få hit en gubbe med rökmaskin som körde med rök i avloppsbrunnen och sen kunde man se att det kom ut rök nånstans från innertaket. När det öppnades upp upptäcktes ett rör till avloppsstammen från handfatet på övergångens badrum som hade en rejäl glipa i övergången. Hade läckt lite vatten från det också. Nu har det byts och avloppslukten lukten är borta. Vi vågar dock inte stänga igen taket än, avvaktar och ser först. Utan röken så vet jag i 17 om läckan hade hittats! Tack för ert engagemang!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


