43 549 läst ·
119 svar
44k läst
119 svar
Kraftig avloppslukt i nyköpt hus!
Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Om ni spolade rören så kanske det tillfälligt inte fanns någon dålig lukt som kunde sippra upp genom dåliga lås, saknade tätningar eller annat som läcker. Sen när det återgick till det normala så kom lukten tillbaka? Jag skulle inte utesluta muffar som saknas (kollat bakom/under alla toalettstolar än?) eller andra enklare fel helt, faktiskt. Men det är såklart en stor dos gissande!R Rebecca1983 skrev:Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Har du kollat alla vattenlås? 🤓R Rebecca1983 skrev:Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Surt att det är tillbaka efter tömning och spolning.
Men kan ni verkligen inte sniffa er fram och känna var det kommer ifrån? Vattenlås, toalettanslutningar mm. Sätt näsan riktigt nära misstänkta anslutningar. Testa även att lukta vid all vägg-genomföringar typ lampknappar och ellutag i det rum där det känns värst. Är det hål i avloppsluftaren kan det sippra ut odör vid dessa ställen då det kan vara hål i diffussions-spärr där och undertryck i huset.
Lycka till.
Men kan ni verkligen inte sniffa er fram och känna var det kommer ifrån? Vattenlås, toalettanslutningar mm. Sätt näsan riktigt nära misstänkta anslutningar. Testa även att lukta vid all vägg-genomföringar typ lampknappar och ellutag i det rum där det känns värst. Är det hål i avloppsluftaren kan det sippra ut odör vid dessa ställen då det kan vara hål i diffussions-spärr där och undertryck i huset.
Lycka till.
Spolning är väl bara en tillfällig lösning? Om man bajsar igen kommer det in ny skit i rören. Inte konstigt att det börjar lukta igen i så fall. Det är faktiskt ganska normalt att det luktar illa i avloppsrör. Det beror på att bajs och annan skit luktar illa, givet att man inte har en exceptionellt bra matsmältning. Och det är därför man behöver vattenlås. Ovanför vattenlåset ska det inte lukta men helt normalt att det luktar under vattenlåset. Så ingen ide att åtgärda den biten.R Rebecca1983 skrev:Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Har förstått att alla era vattenlås verkar fungera och inte är uttorkande. Men hur är det med avloppsventilationen? Det finns två typer; med eller utan backventil. Den med backventil kan avslutas var som helst, till och med inne i en vägg! Avloppsventilation utan backventil är att föredra då den hanterar både över- och undertryck medan den med backventil hanterar bara undertryck. Undertryck kan man bland annat få när man spolar i en toalett och utan ventilation är det risk att vattnet i något vattenlås sugs med/bort. Men tryckskillnad kan uppstå av andra orsaker. Till exempel väder. Och då kan det bli både under- eller övertryck. Blir det övertryck i avloppet är det risk att den unkna luften däri bubblar upp genom något vattenlås och detta ger upphov till dålig lukt. Men bara ibland. Är det otätt någonstans eller ett torrt vattenlås luktar det hela tiden.
Har man problem med lukt ibland och backventil bör man nog ta bort denna och istället förlänga ventilationsröret så det går ut genom taket.
Rörmokaren har bytt tätning/muff på båda toaletterna.B Bamboozled skrev:Om ni spolade rören så kanske det tillfälligt inte fanns någon dålig lukt som kunde sippra upp genom dåliga lås, saknade tätningar eller annat som läcker. Sen när det återgick till det normala så kom lukten tillbaka? Jag skulle inte utesluta muffar som saknas (kollat bakom/under alla toalettstolar än?) eller andra enklare fel helt, faktiskt. Men det är såklart en stor dos gissande!
Hej, tack för svar. Jag tror inte vi har typen med backventil. Vi har haft en kille på taket som förlängt avluftningsröret.C cbrolin skrev:Spolning är väl bara en tillfällig lösning? Om man bajsar igen kommer det in ny skit i rören. Inte konstigt att det börjar lukta igen i så fall. Det är faktiskt ganska normalt att det luktar illa i avloppsrör. Det beror på att bajs och annan skit luktar illa, givet att man inte har en exceptionellt bra matsmältning. Och det är därför man behöver vattenlås. Ovanför vattenlåset ska det inte lukta men helt normalt att det luktar under vattenlåset. Så ingen ide att åtgärda den biten.
Har förstått att alla era vattenlås verkar fungera och inte är uttorkande. Men hur är det med avloppsventilationen? Det finns två typer; med eller utan backventil. Den med backventil kan avslutas var som helst, till och med inne i en vägg! Avloppsventilation utan backventil är att föredra då den hanterar både över- och undertryck medan den med backventil hanterar bara undertryck. Undertryck kan man bland annat få när man spolar i en toalett och utan ventilation är det risk att vattnet i något vattenlås sugs med/bort. Men tryckskillnad kan uppstå av andra orsaker. Till exempel väder. Och då kan det bli både under- eller övertryck. Blir det övertryck i avloppet är det risk att den unkna luften däri bubblar upp genom något vattenlås och detta ger upphov till dålig lukt. Men bara ibland. Är det otätt någonstans eller ett torrt vattenlås luktar det hela tiden.
Har man problem med lukt ibland och backventil bör man nog ta bort denna och istället förlänga ventilationsröret så det går ut genom taket.
Inget konstigt om lukten kom tillbaka, det finns ju en öppning någonstans inomhus..R Rebecca1983 skrev:Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?
Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Kan du ta en bild på alla vattenlås och lägga upp här så det kommer framåt?
För att utesluta undermåliga "vattenlås" så kan man täcka över hela tvättstället, diskhon etc med stora shok av plastfolie och se ifall lukten försvinner över typ natten. Det borde jag ha gjort men inte kunde jag tro att själva vattenlåsen inte fungerade, en så gammal pålitlig konstruktion...
Redigerat:
Fast det blir ju väldigt förvirrande för TS som inte ser skillnaden på ett normalt vattenlås och ett Purus PUM...P paralun skrev:
Här kommer bilder på vattenlåsen. Och ett gäng bilder på alla rör och manicker i badrummet för avlopp, vatten etc.
Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.R Rebecca1983 skrev:
Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............
Svar 2
Lossa plastkopplingen på den här och kolla hur det ser ut. Du har troligen membran här någonstans.
Det sitter säkert även en packning här så att man ska vara lite försiktig.
En hink under bara så slipper man blaska.
Lossa plastkopplingen på den här och kolla hur det ser ut. Du har troligen membran här någonstans.
Det sitter säkert även en packning här så att man ska vara lite försiktig.
En hink under bara så slipper man blaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Membran? Ser att det står Prevex på burken, har de också sån skit? Tänkte på andra änden av den där flexslangen, hur ser det ut där, går den ner i en anslutning med fel dimension kanske?P paralun skrev:
Kan man alltså dra upp ett komplett vattenlås mha proppen (eller annat verktyg)? Verkar som en klart smidig lösning jfrt med att behöva ta loss allt undertill istället.P paralun skrev:Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.
Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............
















