Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?

Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Hej hej, i onsdags hade vi en bil för tömning av vår brunn och en för spolning. I nästan 70 timmar hade vi helt luktfritt i huset. Nu har det smygande börjat komma tillbaka igen. Det kanske kan utesluta alla vattenlås, PUM, purus osv osv (som jag handen på hjärtat inte förstår mycket av). Frågan är nu bara vad det är som gör att lukten börjar eskalera igen från att ha varit helt luktfritt?

Ber om ursäkt för att jag försvann ett tag, det kom så många inlägg och jag hängde inte med i hälften av dem. Vi har en rörmokare som vi litar på och det blir väl till att gräva fram rör nu.
Om ni spolade rören så kanske det tillfälligt inte fanns någon dålig lukt som kunde sippra upp genom dåliga lås, saknade tätningar eller annat som läcker. Sen när det återgick till det normala så kom lukten tillbaka? Jag skulle inte utesluta muffar som saknas (kollat bakom/under alla toalettstolar än?) eller andra enklare fel helt, faktiskt. Men det är såklart en stor dos gissande!

R Rebecca1983 skrev:

Har du kollat alla vattenlås? 🤓

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Surt att det är tillbaka efter tömning och spolning.
Men kan ni verkligen inte sniffa er fram och känna var det kommer ifrån? Vattenlås, toalettanslutningar mm. Sätt näsan riktigt nära misstänkta anslutningar. Testa även att lukta vid all vägg-genomföringar typ lampknappar och ellutag i det rum där det känns värst. Är det hål i avloppsluftaren kan det sippra ut odör vid dessa ställen då det kan vara hål i diffussions-spärr där och undertryck i huset.
Lycka till.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:

Spolning är väl bara en tillfällig lösning? Om man bajsar igen kommer det in ny skit i rören. Inte konstigt att det börjar lukta igen i så fall. Det är faktiskt ganska normalt att det luktar illa i avloppsrör. Det beror på att bajs och annan skit luktar illa, givet att man inte har en exceptionellt bra matsmältning. Och det är därför man behöver vattenlås. Ovanför vattenlåset ska det inte lukta men helt normalt att det luktar under vattenlåset. Så ingen ide att åtgärda den biten.

Har förstått att alla era vattenlås verkar fungera och inte är uttorkande. Men hur är det med avloppsventilationen? Det finns två typer; med eller utan backventil. Den med backventil kan avslutas var som helst, till och med inne i en vägg! Avloppsventilation utan backventil är att föredra då den hanterar både över- och undertryck medan den med backventil hanterar bara undertryck. Undertryck kan man bland annat få när man spolar i en toalett och utan ventilation är det risk att vattnet i något vattenlås sugs med/bort. Men tryckskillnad kan uppstå av andra orsaker. Till exempel väder. Och då kan det bli både under- eller övertryck. Blir det övertryck i avloppet är det risk att den unkna luften däri bubblar upp genom något vattenlås och detta ger upphov till dålig lukt. Men bara ibland. Är det otätt någonstans eller ett torrt vattenlås luktar det hela tiden.

Har man problem med lukt ibland och backventil bör man nog ta bort denna och istället förlänga ventilationsröret så det går ut genom taket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Om ni spolade rören så kanske det tillfälligt inte fanns någon dålig lukt som kunde sippra upp genom dåliga lås, saknade tätningar eller annat som läcker. Sen när det återgick till det normala så kom lukten tillbaka? Jag skulle inte utesluta muffar som saknas (kollat bakom/under alla toalettstolar än?) eller andra enklare fel helt, faktiskt. Men det är såklart en stor dos gissande!
Rörmokaren har bytt tätning/muff på båda toaletterna.

• Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Spolning är väl bara en tillfällig lösning? Om man bajsar igen kommer det in ny skit i rören. Inte konstigt att det börjar lukta igen i så fall. Det är faktiskt ganska normalt att det luktar illa i avloppsrör. Det beror på att bajs och annan skit luktar illa, givet att man inte har en exceptionellt bra matsmältning. Och det är därför man behöver vattenlås. Ovanför vattenlåset ska det inte lukta men helt normalt att det luktar under vattenlåset. Så ingen ide att åtgärda den biten.

Har förstått att alla era vattenlås verkar fungera och inte är uttorkande. Men hur är det med avloppsventilationen? Det finns två typer; med eller utan backventil. Den med backventil kan avslutas var som helst, till och med inne i en vägg! Avloppsventilation utan backventil är att föredra då den hanterar både över- och undertryck medan den med backventil hanterar bara undertryck. Undertryck kan man bland annat få när man spolar i en toalett och utan ventilation är det risk att vattnet i något vattenlås sugs med/bort. Men tryckskillnad kan uppstå av andra orsaker. Till exempel väder. Och då kan det bli både under- eller övertryck. Blir det övertryck i avloppet är det risk att den unkna luften däri bubblar upp genom något vattenlås och detta ger upphov till dålig lukt. Men bara ibland. Är det otätt någonstans eller ett torrt vattenlås luktar det hela tiden.

Har man problem med lukt ibland och backventil bör man nog ta bort denna och istället förlänga ventilationsröret så det går ut genom taket.
Hej, tack för svar. Jag tror inte vi har typen med backventil. Vi har haft en kille på taket som förlängt avluftningsröret.

R Rebecca1983 skrev:

Inget konstigt om lukten kom tillbaka, det finns ju en öppning någonstans inomhus..
Kan du ta en bild på alla vattenlås och lägga upp här så det kommer framåt?
För att utesluta undermåliga "vattenlås" så kan man täcka över hela tvättstället, diskhon etc med stora shok av plastfolie och se ifall lukten försvinner över typ natten. Det borde jag ha gjort men inte kunde jag tro att själva vattenlåsen inte fungerade, en så gammal pålitlig konstruktion...

Redigerat:
P paralun skrev:
Nej jag utvidgade Purus ledtråden till både membran samt då även koppen. Har märkt att en del inte har en aning om de här nya konstruktionerna som jag själv tycker är smarta.
Fast det blir ju väldigt förvirrande för TS som inte ser skillnaden på ett normalt vattenlås och ett Purus PUM...

M mojjen skrev:
Död råtta i väggen
Försvinner efter nån vecka eller två.

Här kommer bilder på vattenlåsen. Och ett gäng bilder på alla rör och manicker i badrummet för avlopp, vatten etc.

• Ett hörn av ett badrum med mörka kakelplattor och en metallgolvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand lyfter stoppet ur en handfat, avslöjar smutsig avloppsmekanism och hål.
    Skapa konto
  • Svartvit kakel, cirkulär avloppsbrunn med lock, skruvar, behöver rengöring.
    Skapa konto
  • Sliten, smutsig handfatavlopp med kalkavlagringar och behov av rengöring.
    Skapa konto
  • VVS-installation under handfat, flexibel anslutning, avloppsrör, väggplattor, städprodukter nedanför.
    Skapa konto
  • Vattenreningsutrustning och rör i trångt utrymme med diverse kopplingar och elektriska komponenter.
    Skapa konto
  • Rörsystem och blå behållare i teknikutrymme eller pannrum med avloppsgaller och plattor på golvet.
    Skapa konto
  • Sliten, smutsig tvättmaskins tätning och trumma; behöver rengöring eller underhåll.
    Skapa konto
  • VVS-installationer, rörledningar, slangar och kopplingar i trångt utrymme, troligen under en diskbänk.
    Skapa konto
  • Rörsystem med röda ventiler, slangar, och en inplastad blå behållare, troligen teknisk installation.
    Skapa konto
  • Rör, anslutningar och ventiler i ett oorganiserat hemmafixat VVS-system, vissa är märkta med "Uponor".
    Skapa konto
  • Rörledningar, anslutning, korrosion, damm, vit rörstos och röd bakgrund. Installation med tecken på åldrande/underhållsbehov.
    Skapa konto
  • Rörledningar och sladdar under diskbänk, dammigt, etikett "AIR INTAKE", trångt utrymme, svartvit kakel.
    Skapa konto
  • Ett grått avloppsrör och blåa kablar löper längs en vägg och upp i taket.
    Skapa konto
  • Värmepumpenhet "Fighter 310P", digital display, manometer, reglage, husgerådsutrustning, vit.
    Skapa konto
  • En avfuktare och en elektrisk apparat i ett hörn på ett kaklat golv.
    Skapa konto
  • Badrumshörn med vita kakel, gråa fogar, rörinstallationer, och en flexibel slang vid väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Här kommer bilder på vattenlåsen. Och ett gäng bilder på alla rör och manicker i badrummet för avlopp, vatten etc.
Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.

Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Svar 2

Lossa plastkopplingen på den här och kolla hur det ser ut. Du har troligen membran här någonstans.
Det sitter säkert även en packning här så att man ska vara lite försiktig.
En hink under bara så slipper man blaska.

Rörkonstruktion med avloppsrör, flexibel slang och anslutningar, typiskt under en diskbänk eller sanitetsutrustning.
Skapa konto

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Svar 2

Lossa plastkopplingen på den här och kolla hur det ser ut. Du har troligen membran här någonstans.
Det sitter säkert även en packning här så att man ska vara lite försiktig.
En hink under bara så slipper man blaska.

[bild]
Membran? Ser att det står Prevex på burken, har de också sån skit? Tänkte på andra änden av den där flexslangen, hur ser det ut där, går den ner i en anslutning med fel dimension kanske?

P paralun skrev:
Jo du har ju "koppar" i brunnarna. Den andra koppen (2:a koppbilden) måste göras ren, sen ser tätningen skadad ut. Bara att dra upp koppen. Du kan sedan "dela" koppen för att komma åt enklare. Sen när den är rengjord så kolla tätningen och tryck sedan noga dit koppen igen.

Kan vara klart "äckligt" men måste göras.............
Kan man alltså dra upp ett komplett vattenlås mha proppen (eller annat verktyg)? Verkar som en klart smidig lösning jfrt med att behöva ta loss allt undertill istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.