43 563 läst ·
119 svar
44k läst
119 svar
Kraftig avloppslukt i nyköpt hus!
Det problemet har jag haft två gånger.R Rebecca1983 skrev:
Första gången var det ett trasigt avluftningsrör ifrån WC som besiktningen missade men som jag kunde filma med kamera.
Andra gången var det en fyra år gammal muff i Toastolen i badrummet som hade spruckit/skadats och börjat läcka.( Åtgärdades med tejp)
Låter som att det mest tidsekonomiska (och annan) prioriteringen är:
1. Fyll på vatten i ALLA vattenlås och gör det MINST en gång per dag under en längre tid. Om ni har luktproblemet varje dag nu så är en vecka kanske tillräckligt. Ev även en skvätt klorin (har själv använt det för en viss stinkande golvbrunn med gott resultat, inte helt relevant här dock).
2. Noggrann besiktning av alla tätningar för toastolar och annat.
3. Noggrann besiktning av avluftningen (i det här skedet utan att bryta upp väggar etc).
Efter det kommer utredning av kunnig yrkesman och ev öppnandet av väggar mm.
1. Fyll på vatten i ALLA vattenlås och gör det MINST en gång per dag under en längre tid. Om ni har luktproblemet varje dag nu så är en vecka kanske tillräckligt. Ev även en skvätt klorin (har själv använt det för en viss stinkande golvbrunn med gott resultat, inte helt relevant här dock).
2. Noggrann besiktning av alla tätningar för toastolar och annat.
3. Noggrann besiktning av avluftningen (i det här skedet utan att bryta upp väggar etc).
Efter det kommer utredning av kunnig yrkesman och ev öppnandet av väggar mm.
Tillägg: när 1 är gjort så är tanken att om lukten försvinner är orsaken vattenlåsen.TRJBerg skrev:
Låter som att det mest tidsekonomiska (och annan) prioriteringen är:
1. Fyll på vatten i ALLA vattenlås och gör det MINST en gång per dag under en längre tid. Om ni har luktproblemet varje dag nu så är en vecka kanske tillräckligt. Ev även en skvätt klorin (har själv använt det för en viss stinkande golvbrunn med gott resultat, inte helt relevant här dock).
2. Noggrann besiktning av alla tätningar för toastolar och annat.
3. Noggrann besiktning av avluftningen (i det här skedet utan att bryta upp väggar etc).
Efter det kommer utredning av kunnig yrkesman och ev öppnandet av väggar mm.
Tack för alla svar, blir otroligt imponerad av att så mycket kunskap finns hos er!
Lite info som svarar på flera frågor:
- Vi har ingen vind
- Brunnen som en vattentank står på, är bara blockerad lite grann och vi har fyllt på med vatten där ordentligt flera gånger.
- Vi har en Nibe Fighter 310p Frånluftsvärmepump.
- Tillluftsventiler som är öppna och inte tilltäppta. 2 per våning.
Idag har en rörmokare varit här och satt ditt nya tätningar på toaletternas anslutning till avloppet. Vita mancheter. Bytt en packning på ett vattenlås för säkerhets skull. Tätat till med någon fogmassa runt ett rör som går genom ett större rör.
Ett tag efter blev lukten mycket värre. Ganska säker på att det kommer från ena toans anslutning, nåt blev inte ordentligt gjort och nu får vi inte tag på rörmokaren som tagit helg.
Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
Lite info som svarar på flera frågor:
- Vi har ingen vind
- Brunnen som en vattentank står på, är bara blockerad lite grann och vi har fyllt på med vatten där ordentligt flera gånger.
- Vi har en Nibe Fighter 310p Frånluftsvärmepump.
- Tillluftsventiler som är öppna och inte tilltäppta. 2 per våning.
Idag har en rörmokare varit här och satt ditt nya tätningar på toaletternas anslutning till avloppet. Vita mancheter. Bytt en packning på ett vattenlås för säkerhets skull. Tätat till med någon fogmassa runt ett rör som går genom ett större rör.
Ett tag efter blev lukten mycket värre. Ganska säker på att det kommer från ena toans anslutning, nåt blev inte ordentligt gjort och nu får vi inte tag på rörmokaren som tagit helg.
Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
Se till så att sådan här skit inte sitter monterad nånstans.
https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:1b613edc-0dbf-362c-89a0-dcee6e068415
Är helt ofattbart hur Purus PUM har kunnat bli godkänd som ersättare till ett vanligt vattenlås! De fungerar kanske något år och sen hittar folk inte vad som luktar i hela huset.
https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:1b613edc-0dbf-362c-89a0-dcee6e068415
Är helt ofattbart hur Purus PUM har kunnat bli godkänd som ersättare till ett vanligt vattenlås! De fungerar kanske något år och sen hittar folk inte vad som luktar i hela huset.
Redigerat:
Har ni golvvärme i badrummet? Jag har det och ibland dunstar vattnet i golvbrunnen med lukt som följd.Är golvet 25grader så dunstar det ganska fort.C cpalm skrev:Det låter jättefånigt när TS nu gjort så omfattande undersökningar och åtgärdsförsök, men jag vid ett par tillfällen hört om de som råkat ut för detta och det visat sig vara en sån pinsamt uppenbar grej att vattenlås-insatsen i golvbrunnen saknades eller var felaktigt monterad. Vilket man kan tänka sig har hänt i samband med flyttstädning.
Så instämmer. Dubbel- och trippelkolla det uppenbara.
Om toamanschetten läcker lukt kan ni prova att täta alla springor mellan toastol och golv med några varv plastfolie eller maskeringstejp tills ni får dit rörmokaren igen. Vi har gjort det på en gammal manschett i dåligt skick och det har funkat bra.R Rebecca1983 skrev:Idag har en rörmokare varit här och satt ditt nya tätningar på toaletternas anslutning till avloppet. Vita mancheter. Bytt en packning på ett vattenlås för säkerhets skull. Tätat till med någon fogmassa runt ett rör som går genom ett större rör.
Ett tag efter blev lukten mycket värre. Ganska säker på att det kommer från ena toans anslutning, nåt blev inte ordentligt gjort och nu får vi inte tag på rörmokaren som tagit helg.
Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer