R Rebecca1983 skrev:
Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
Det problemet har jag haft två gånger.
Första gången var det ett trasigt avluftningsrör ifrån WC som besiktningen missade men som jag kunde filma med kamera.
Andra gången var det en fyra år gammal muff i Toastolen i badrummet som hade spruckit/skadats och börjat läcka.( Åtgärdades med tejp)
 
TRJBerg
Låter som att det mest tidsekonomiska (och annan) prioriteringen är:
1. Fyll på vatten i ALLA vattenlås och gör det MINST en gång per dag under en längre tid. Om ni har luktproblemet varje dag nu så är en vecka kanske tillräckligt. Ev även en skvätt klorin (har själv använt det för en viss stinkande golvbrunn med gott resultat, inte helt relevant här dock).
2. Noggrann besiktning av alla tätningar för toastolar och annat.
3. Noggrann besiktning av avluftningen (i det här skedet utan att bryta upp väggar etc).

Efter det kommer utredning av kunnig yrkesman och ev öppnandet av väggar mm.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TRJBerg
TRJBerg TRJBerg skrev:
Låter som att det mest tidsekonomiska (och annan) prioriteringen är:
1. Fyll på vatten i ALLA vattenlås och gör det MINST en gång per dag under en längre tid. Om ni har luktproblemet varje dag nu så är en vecka kanske tillräckligt. Ev även en skvätt klorin (har själv använt det för en viss stinkande golvbrunn med gott resultat, inte helt relevant här dock).
2. Noggrann besiktning av alla tätningar för toastolar och annat.
3. Noggrann besiktning av avluftningen (i det här skedet utan att bryta upp väggar etc).

Efter det kommer utredning av kunnig yrkesman och ev öppnandet av väggar mm.
Tillägg: när 1 är gjort så är tanken att om lukten försvinner är orsaken vattenlåsen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Har ni spolat i vatten i brunnen som var dåligt till så det inte är så enkelt att den är torr i kombination med för lite tilluft i huset som sprider lukten?
Hej, vi har spolat massvis brunnen.
 
Död råtta i väggen
 
Tack för alla svar, blir otroligt imponerad av att så mycket kunskap finns hos er!

Lite info som svarar på flera frågor:
- Vi har ingen vind
- Brunnen som en vattentank står på, är bara blockerad lite grann och vi har fyllt på med vatten där ordentligt flera gånger.
- Vi har en Nibe Fighter 310p Frånluftsvärmepump.
- Tillluftsventiler som är öppna och inte tilltäppta. 2 per våning.

Idag har en rörmokare varit här och satt ditt nya tätningar på toaletternas anslutning till avloppet. Vita mancheter. Bytt en packning på ett vattenlås för säkerhets skull. Tätat till med någon fogmassa runt ett rör som går genom ett större rör.
Ett tag efter blev lukten mycket värre. Ganska säker på att det kommer från ena toans anslutning, nåt blev inte ordentligt gjort och nu får vi inte tag på rörmokaren som tagit helg.

Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
Det ska väl sluta komma lukt direkt.
 
  • Gilla
TicoJulle och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tillägg: när 1 är gjort så är tanken att om lukten försvinner är orsaken vattenlåsen.
Tack, vi ska testa detta!
 
N NoiseMaker skrev:
Vilken härlig tråd! Som omväxling ges här nästan uteslutande bra tips. Så nu har du 63 olika saker du kan prova. (-=
Det är helt otroligt, är så tacksam att folk orkar och vill svara!
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Rebecca1983 skrev:
Tack, vi ska testa detta!
Tillägg 2: Vitsen med täta påfyllningar är att ibland kan vattnet i vattenlåsen sugas ut vid spolningar någon annanstans.
 
Kickman Kickman skrev:
Luktade huset när ni tittade på det vid husvisning el vid ev besiktning? Dolt fel?
Hej, nej det gjorde det inte, det var väl ett såt där tillfälle när det var relativt luktfritt.
 
  • Gilla
Kickman
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fabrikat på brunnen? Ofattbart!
Purus. Men de var väldigt tillmötesgående. Skickade direkt utan kostnad.
 
  • Gilla
Axllev
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter jättefånigt när TS nu gjort så omfattande undersökningar och åtgärdsförsök, men jag vid ett par tillfällen hört om de som råkat ut för detta och det visat sig vara en sån pinsamt uppenbar grej att vattenlås-insatsen i golvbrunnen saknades eller var felaktigt monterad. Vilket man kan tänka sig har hänt i samband med flyttstädning.

Så instämmer. Dubbel- och trippelkolla det uppenbara.
Har ni golvvärme i badrummet? Jag har det och ibland dunstar vattnet i golvbrunnen med lukt som följd.Är golvet 25grader så dunstar det ganska fort.
 
R Rebecca1983 skrev:
Idag har en rörmokare varit här och satt ditt nya tätningar på toaletternas anslutning till avloppet. Vita mancheter. Bytt en packning på ett vattenlås för säkerhets skull. Tätat till med någon fogmassa runt ett rör som går genom ett större rör.
Ett tag efter blev lukten mycket värre. Ganska säker på att det kommer från ena toans anslutning, nåt blev inte ordentligt gjort och nu får vi inte tag på rörmokaren som tagit helg.

Kan det ta lång tid efter toatätning innan det blir bra? Det här tar på psyket.
Om toamanschetten läcker lukt kan ni prova att täta alla springor mellan toastol och golv med några varv plastfolie eller maskeringstejp tills ni får dit rörmokaren igen. Vi har gjort det på en gammal manschett i dåligt skick och det har funkat bra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.